Nové Porsche 911 GT3 R má být hodné, přesto jeho motor točí 9250 otáček a posílá na zadní kola 565 koní

Automobilka Porsche představuje druhé závodní auto, které má základní v aktuální generace modelu 911. Tohle konkrétní uvidíme za dva roky také v Le Mans.

Zatímco netrpělivě čekáme na nové Porsche 911 GT3 RS, které se představí již v polovině tohoto měsíce, zkracuje nám automobilka čekání představením závodní verze 911 GT3 R, která se bude účastnit vrcholné kategorie GT závodění a tudíž se jí budou týkat třeba šampionáty WeatherTech SportsCar Championship a FIA World Endurance Championship. Od roku 2024 se této kategorie týká také Le Mans.

Vůz byl ve vývoji od roku 2019, tedy od té doby, kdy na scénu vtrhl předchůdce. S každým jeho úspěchem se ale vývoj novinky stěžoval, protože měla být ve všech směrech lepší, zatímco předchůdce vyhrával, co mohl. Nové auto má vyhovovat jak profesionálům, tak být i dostatečně přístupné takzvaným závodníkům gentlemanům, kteří budou ochotni zaplatit 511.000 eur, tedy v přepočtu 12.586.300 Kč.

Základ motoru vychází ze sériové 911 aktuální generace, jde tedy vodou chlazený plochý šestiválec, ovšem bez přeplňování. Objem byl zvětšen z 4,0 na 4,2 litru a samotný motor byl nakloněný o 5,5 stupňů dopředu, aby dal více volnosti novému difuzoru. Výkon nyní činí 416 kW (565 koní) s možností točit až do 9250 otáček za minutu. Porsche zároveň vyhladilo křivku výkonu a točivého momentu v celém spektru otáček pro ještě větší přístupnost právě neprofesionálním závodníkům.

Pro lepší rozložení hmotnosti byly přemístěny alternátor a kompresor klimatizace více dopředu. 6stupňová sekvenční převodovka vychází z modelu 911 GT3 Cup. Z hlediska podvozku se Porsche zaměřilo na menší zatížení zadní nápravy (viz. změny umístění komponentů), preciznější řízení nebo jednodušší nastavování vozu pro různé tratě a podmínky. Základy náprav zůstávají stejné, tedy vpředu je s dvojitými lichoběžníky.

Tlumiče KW umožňují pět různých nastavení tuhosti. Co také pouhým okem nevidíte, ale pro vůz je to zásadní, je natažení rozvoru o osm milimetrů. Opět jde o uvolnění stresu pro zadní pneumatiky. Brzdy jsou od firmy AP, vpředu jsou kotouče o průměru 390 mm a vzadu 370 mm. Kompletním přeladěním prošly kontrola trakce a ABS. 

Design vozu je samozřejmě uzpůsoben co nejefektivnějšímu proudění vzduchu, všimněte si také zadního křídla uchyceného „labutími krky“. Zcela nová závodní klec FIA a nová ochrana proti bočním nárazům si pak vyžádaly posunutí sedadla více do středu vozidla. Přepracováním prošly také 6bodové bezpečnostní pásy, nastavování jednotlivých pásů má být nyní rychlejší, což ušetří při výměně jezdců zhruba vteřinu času. Porsche 911 GT3 R jezdí na osmnáctkách a váží 1250 kg. Hmotnost se ale bude lišit podle pravidel.

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Diskuze (1) Další článek: Ferrari 296 GT3 vrací na závodní dráhu šestiválce. Nová konstrukce je příjemnější pro řidiče i mechaniky

Témata článku: , , , , , , , , , ,