Nové motory od PSA a Fordu - další body pro naftu

Turbodiesely od Peugeotu a Fordu jsou proslavené a používají je i některé další automobilky. Koncern PSA a Ford Motor Company právě představuje dva nové motory s technologií common-rail o objemech 1.6 a 2 litry. Úsporné a výkonné diesely jsou zkrátka "in".
Nové motory od PSA a Fordu - další body pro naftu

Motory se budou postupně objevovat v nabídce automobilek od druhého pololetí roku 2003. Jejich vývoj si vyžádal téměř miliardu eur. Po dosažení plné výrobní kapacity se bude roční produkce pohybovat okolo 1 600 000 motorů, které se budou montovat do většiny vozů obou automobilových koncernů.

Jednašestka pro všechny

Ve vozech Peugeot a Citroën se bude jmenovat HDI 1.6 a Duratorq TDCi 1.6 ve vozech Ford. Motor se bude vyrábět s výkony 66 kW/90 k a 80 kW/110 k. Objeví se v celkem 37 verzích automobilů obou koncernů.

Jde o celohliníkový agregát, což umožňuje dosáhnout velmi příznivé hmotnosti (120 kg) a předurčuje ho k montáži také do malých vozů. Motory HDI/TDCi 1.6 jsou postaveny na systému vstřikování Common-rail Bosch druhé generace, který vyvíjí vstřikovací tlak až 160 MPa, v kombinaci s vícečetným vstřikováním (až 6 vstřiků paliva v průběhu jednoho cyklu).

Začátkem roku 2004 budou tyto motory dosahovat v některých verzích díky kombinaci s filtrem pevných částic mimořádně nízkých emisních hodnot a s ročním předstihem splní normu Euro IV, která by měla začít platit v lednu 2005.

2.0 HDI druhé generace

Ten ponese u Fordů název Duratorq TDCi 2.0. Nová koncepce je postavena na úspěšné rodině 2.0 HDI, která se od roku 1998 montuje do vozů střední a vyšší třídy koncernu PSA a k dnešnímu dni pohání více než tři milióny peugeotů a citroënů.

Od předchozí generace se bude odlišovat zejména zdokonalenými dynamickými vlastnostmi bez zvýšených požadavků na spotřebu. Už při uvedení motorů na trh bude k dispozici verze s filtrem pevných částic, splňující normu Euro IV. Technologii přímého vstřikování nové generace dodává Siemens. Elektronický řídicí systém využívá šesti různých druhů vstřikování s tlakem až 160 MPa.

Nový agregát 2.0 HDI/Duratorq TDCi 2.0 nabídne výkon 100 kW/136 k, tedy zlepšení o 25 %, zatímco spotřeba zůstává stále nízká. Ještě více než na maximální výkon se vývojáři soustředili na točivý moment, který se podařilo zvýšit o 36 %. Agregáty se budou vyrábět v továrně PSA Peugeot Citroën v Trémery (departement Lorraine ve Francii).

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Nové dieselové agregáty, které vznikly ve spolupráci Fordu
a PSA jsou špičkou mezi motory s technologií common-rail.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

včera | Miro Mihálik | 11 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků