Nové motory Mercedes: 4,6 V8 biturbo a 3,5 V6

Mercedes-Benz představila své nové vidlicové pohonné jednotky s šesti a osmi válci. Downsizing to částečně je, ale ne až tak krutý.

Ani houstnoucí bitva o snižování emisí nás zřejmě v blízké budoucnosti zcela nepřipraví o výkonné víceválcové motory, i když i jejich objem a počet válců bude očividně postupně klesat. Také konstruktéři značky Mercedes-Benz v tomto ohledu dělají, co je v jejich silách, aby jejich pohonné jednotky byly výkonné, ale zároveň zůstaly „zelené“, samozřejmě hlavně na papíře.

Příkladem mohou být dva nové zážehové motory, šestiválec je v porovnání se svým předchůdcem o 38 koní silnější a takřka o čtvrtinu hospodárnější, osmiválec pak nabízí o 43 koní více než dosud a relativní úspora paliva má v tomto případě činit 22 %. V obou případech se počítá s alternativní zástavbou do hybridní pohonné soustavy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pohonná jednotka 3,5 V6 dokonce ani neztratila na objemu, ale je naladěna na 306 koní (225 kW, o 25 kW více než dosadavní V6 tohoto objemu) a dosahuje nejvyššího točivého momentu 370 Nm (o 20 Nm více než dosud) v rozmezí od 3 500 do 5 250 ot./min. Její průměrná spotřeba paliva v kombinovaném cyklu má ve vozu třídy S činit pouhých 7,6 l/100 km (o 24 % lepší číslo než doposavad).

Těchto parametrů bylo dosaženo pomocí přímého vstřikování benzínu třetí generace s vícenásobným vstřikem pomoci piezoleketrických vstřikovačů, dvojicí zapalovacích svíček na válec, odlišným způsobem hoření paliva a snížením tření na blíže neurčených částech motoru. Použit byl též systém start/stop pro automatické zhašení a startování motoru při zastavení vozu. A ještě jedna poznámka, úhel rozevření řad válců se zmenšil z 90 na 60 stupňů.

Z těchto informací patrné, že motory s vnitřním spalováním mají stále co nabídnout a jejich další vývoj je i nadále možný. Výrobce zatím neuvedl, kam všude by tento motor chtěl instalovat, ale s jistotou se objeví v řadě S a CL ještě letos na podzim.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Osmiválec disponuje zdvihovým objemem 4 662 ccm a ve výrobě nahradí dosavadní jednotku 5,5 l (instalovanou např. v modelu CL 500), zde už jde tedy o downsizing v jeho ryzí podobě. Krom nižšího objemu totiž bude disponovat dvojitým přeplňováním a přímým vstřikováním, a tak není dívu, že jeho výkon narostl na 435 koní (320 kW) a i přes citelný pokles objemu (bezmála o litr) poskočila špička točivého momentu z 530 na 700 Nm, tedy o 32 % se spičkou v 1 800 ot./min. V rozmezí od 1 600 do 4 750 ot./min. dává motor 600 Nm, a tak má řidič k dispozici i adekvátní dávku koní.

Předchozí generace pod kapotou modelu CL 500 vykazovala průměrnou spotřebu paliva 12,3 l/100 km, nový motor ji však má snížit na 9,5 l/100 km (emise CO2 mají klesnout z 288 na 224 g/km). Zde už je třeba na rozdíl od upraveného šestiválce dodat, že jde o laboratorní čísla a v reálu budou při využívání alespoň významné části dostupného výkonu zásadně vyšší.

Mercedes-Benz povahu této jednotky přirovnává k atmosféricky plněnému motoru s objemem 7 l, tedy s výjimkou spotřeby paliva, která je nižší na papíře, ale bude mnohem vyšší v realitě. Tento osmiválec se v sériové výrobě objeví též koncem tohoto roku, a to pod kapotami modelů S a CL, čímž se zařadí do nové rodiny motorů zahrnující i novou jednotku AMG M157 s objemem 5,5 l a výkonem 571 koní (418 kW), která se má ještě letos představit ve voze S63 AMG.

Závěrem už jen dodejme, že nové motory se budou vyrábět v továrně v Cannstattu, jež otevřela své brány v roce 1997 a rozkládá se na ploše 150 000 m2.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nové motory Mercedes 4,6 V8 biturbo a 3,5 V6

bazar

Mercedes C 2,7
Rok výroby: 2001
Stav: 49 329 km
Cena: 158 000 Kč
Mercedes B 1,5
Rok výroby: 2012
Stav: 44 856 km
Cena: 310 000 Kč
Mercedes GLK 2,1
Rok výroby: 2010
Stav: 125 544 km
Cena: 350 000 Kč
Mercedes Viano 2,1
Rok výroby: 2006
Stav: 187 647 km
Cena: 290 000 Kč
Mercedes CLS 3,5
Rok výroby: 2005
Stav: 185 012 km
Cena: 250 000 Kč
Mercedes B 1,5
Rok výroby: 2014
Stav: 34 727 km
Cena: 470 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků