Nové Lamborghini odhaluje techniku! LB744 bude mít V12 a tři elektromotory. Chlubí se výkonem přes tisíc koní

Nové Lamborghini přináší do světa aut s býkem ve znaku mnoho technických změn. Po mnoha letech se mění rozvržení pohonu i převodovka.

Letos je velký rok pro automobilku Lamborghini, nejenže slaví šedesátku, ale také představuje zbrusu novou vlajkovou loď, která vystřídá více než dekádu sloužící Aventador. A jelikož už začíná jaro, jsme přirozeně hladoví po nových informacích. Ty přicházejí právě teď, značka zveřejňuje technické detaily své nové pohonné jednotky pro model s prozatímním označením LB744. A podle těchto prvních informací se opravdu je na co těšit.

Novinka se označuje HPEV - High Performance Electrified Vehicle. Samotné rozvržení ústrojí rozbíjí dlouholetou tradici Lamborghini. Za posádkou se nachází atmosférický vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,5 litru, kterému sekundují tři elektromotory. Jeden z nich je umístěn v osmistupňové dvouspojkové převodovce. A tady je ta velká změna, od dob Countache byla totiž převodovka podélně před motorem, nyní je vzadu napříč.

A tam, kde byl odpradávna tunel převodovky, je nyní lithium-iontový akumulátor, který napájí elektrické motory. Další podstatnou zprávou určitě je, že nová převodovka s dvojicí mokrých spojek nahradí jednospojkový sedmistupňový automat. Je velmi kompaktní, rozměry činí pouze 560 mm x 750 mm x 580 mm. LB744 nicméně nebude první hybridní Lamborghini, tento titul má již Sián z roku 2019, který používal 25kW elektromotor s ukládáním energie do superkapacitátoru.

Motor nese označení L545 a oproti motoru L539 v Aventadoru váží o 17 kilogramů méně, celkem 218 kg. Jeho kompresní poměr se zvýšil z 11,8:1 (L539 v Aventadoru Ultimae) na 12,6:1. Sám o sobě je schopný vyprodukovat výkon 825 koní v 9250 otáčkách a 725 N.m točivého momentu v 6750 otáčkách. Automobilka nás ujišťuje, že motor bude opět oplývat úžasným melodickým zvukem od nízkých otáček s harmonickým krešendem.

Aventador měl pohon všech kol s rozdělováním točivého momentu mezi nápravy, u LB744 to bude díky elektřině trochu jinak. Zmínil jsem se o třech elektromotorech, jeden je u převodovky, ale co ti ostatní dva? Najdete je na přední nápravě, zatímco zadní se pohání přes spalovací motor a zmíněný elektromotor. Přední elektromotory jsou chlazené olejem a každý z nich disponuje výkonem 110 kW (zadní taktéž), mimo jiné zastávají funkce vektorování točivého momentu a rekuperace.

Kombinovaný výkon motorů tak činí 1015 koní, což z vozu udělá nejsilnější silniční Lamborghini vůbec. Ferrari metu tisíce koní překonalo před čtyřmi lety s modelem SF90 Stradale. Vzhledem k umístění elektromotorů bude LB744 za určitých situací v elektrickém režimu v podstatě předokolkou, třeba při couvání. Nicméně při zhoršených adhezních podmínkách umí systém elektricky pomoct i zadními koly. Za podobných situacích může být předokolka i zmíněné Ferrari.

Akumulátor má kapacitu 3,8 kWh a měl by vystačit k ujetí 10 kilometrů. Měří 1550 mm na délku, 301 mm na výšku a 240 mm na šířku. Nabijete ho výkonem 7 kW za půl hodiny, nebo za šest minut pomocí dvanáctiválce. Výsledkem tohoto snažení má být snížení emisí o 30 % a zároveň tvorba nejvýkonnějšího silničního Lamborghini v historii. Představí se zanedlouho, ale dodání zákazníkům se očekává až za rok.

Lamborghini

Ferruccio Lamborghini založil společnost vyrábějící sportovní automobily v roce 1963 coby konkurenta značkám, jako je Ferrari.

Po vyhlášení úpadku a změně vlastníků přešlo Lamborghini v roce 1987 pod Chrysler. Od roku 1998 ho vlastní Audi (Volkswagen Group).

Lamborghini Aventador • Lamborghini Huracán • Lamborghini Urus

Diskuze (9) Další článek: Bestie s motorem ze stíhačky Spitfire kdysi zvládala 294 kilometrů v hodině. Žere 120 l/100 km a je na prodej

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,