Nové emisní limity výrazně zvýši cenu aut

Nové emisní limity výrazně zvýši cenu aut

Až o sto tisíc korun mohou vzrůst ceny nových automobilů, pokud začne platit záměr Evropské komise ohledně snižování emisí oxidu uhličitého.

Komise chce na konci ledna představit záměr, který by nařizoval všem automobilkám snížit emise oxidu uhličitého u nových osobních vozů. Maximální povolené množství by mělo být 120 gramů na jeden kilometr, což je při současném průměru 161 g/km obrovský posun.

Automobilky již před léty uzavřely dohodu, že sníží emise oxidu uhličitého dobrovolně a tím chtěly předejít direktivě z Bruselu. I když emise motorů neustále rapidně klesají, Evropské komisi to stále není dost dobré. Chce se vrátit k původnímu záměru a automobilkám nařídit ještě výrazně nižší llimity než dnes.

Pokud tento záměr vstoupí v platnost, budou muset automobilky významně investovat do vývoje motorů. To se samozřejmě odrazí na ceně a již nyní odhady hovoří, že rychlé zavedení tohoto opatření by mohlo zvednout ceny běžných vozů i o více než sto tisíc korun.

Ačkoli je záměr snížit emise skleníkového plynu na první pohled dobrý, je otázkou, zda se kryje se záměry obyvatelů Evropské unie a bude opravdu přínosem.

Proti hovoři zejména dva aspekty. Dle analýz tvoří emise skleníkového plynu z dopravy necelých třicet procent celkových emisí těchto škodlivin, a tak pokles o pár procent u dopravy celkovou situaci razantně nezlepší. Navíc je otázkoz, zda zdražení nových vozů a jejich horší dostupnost pro zákazníky nebude mít opačný efekt. Těžko dnes někdo dokáže přesně odhadnout, zda bude celková bilance lepší v případě prodeje menšího počtu méně škodlivých vozů (což bude znamenat delší setrvání těch starých s vyššími emisemi na silnicích) nebo vyššího prodeje nových vozů „alespoň” se současnými emisemi a rychlé nahrazení vozů starších pět a více let. A samozřejmě je na stole i ekonomický dopad - meńší poptávka po nových vozech bude mít za následek menší výrobu, propouštění a možný přesun části výroby za hranice EU.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků