Nové emisní limity výrazně zvýši cenu aut

Až o sto tisíc korun mohou vzrůst ceny nových automobilů, pokud začne platit záměr Evropské komise ohledně snižování emisí oxidu uhličitého.

Komise chce na konci ledna představit záměr, který by nařizoval všem automobilkám snížit emise oxidu uhličitého u nových osobních vozů. Maximální povolené množství by mělo být 120 gramů na jeden kilometr, což je při současném průměru 161 g/km obrovský posun.

Automobilky již před léty uzavřely dohodu, že sníží emise oxidu uhličitého dobrovolně a tím chtěly předejít direktivě z Bruselu. I když emise motorů neustále rapidně klesají, Evropské komisi to stále není dost dobré. Chce se vrátit k původnímu záměru a automobilkám nařídit ještě výrazně nižší llimity než dnes.

Pokud tento záměr vstoupí v platnost, budou muset automobilky významně investovat do vývoje motorů. To se samozřejmě odrazí na ceně a již nyní odhady hovoří, že rychlé zavedení tohoto opatření by mohlo zvednout ceny běžných vozů i o více než sto tisíc korun.

Ačkoli je záměr snížit emise skleníkového plynu na první pohled dobrý, je otázkou, zda se kryje se záměry obyvatelů Evropské unie a bude opravdu přínosem.

Proti hovoři zejména dva aspekty. Dle analýz tvoří emise skleníkového plynu z dopravy necelých třicet procent celkových emisí těchto škodlivin, a tak pokles o pár procent u dopravy celkovou situaci razantně nezlepší. Navíc je otázkoz, zda zdražení nových vozů a jejich horší dostupnost pro zákazníky nebude mít opačný efekt. Těžko dnes někdo dokáže přesně odhadnout, zda bude celková bilance lepší v případě prodeje menšího počtu méně škodlivých vozů (což bude znamenat delší setrvání těch starých s vyššími emisemi na silnicích) nebo vyššího prodeje nových vozů „alespoň” se současnými emisemi a rychlé nahrazení vozů starších pět a více let. A samozřejmě je na stole i ekonomický dopad - meńší poptávka po nových vozech bude mít za následek menší výrobu, propouštění a možný přesun části výroby za hranice EU.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků