Nové emisní limity výrazně zvýši cenu aut

Až o sto tisíc korun mohou vzrůst ceny nových automobilů, pokud začne platit záměr Evropské komise ohledně snižování emisí oxidu uhličitého.

Komise chce na konci ledna představit záměr, který by nařizoval všem automobilkám snížit emise oxidu uhličitého u nových osobních vozů. Maximální povolené množství by mělo být 120 gramů na jeden kilometr, což je při současném průměru 161 g/km obrovský posun.

Automobilky již před léty uzavřely dohodu, že sníží emise oxidu uhličitého dobrovolně a tím chtěly předejít direktivě z Bruselu. I když emise motorů neustále rapidně klesají, Evropské komisi to stále není dost dobré. Chce se vrátit k původnímu záměru a automobilkám nařídit ještě výrazně nižší llimity než dnes.

Pokud tento záměr vstoupí v platnost, budou muset automobilky významně investovat do vývoje motorů. To se samozřejmě odrazí na ceně a již nyní odhady hovoří, že rychlé zavedení tohoto opatření by mohlo zvednout ceny běžných vozů i o více než sto tisíc korun.

Ačkoli je záměr snížit emise skleníkového plynu na první pohled dobrý, je otázkou, zda se kryje se záměry obyvatelů Evropské unie a bude opravdu přínosem.

Proti hovoři zejména dva aspekty. Dle analýz tvoří emise skleníkového plynu z dopravy necelých třicet procent celkových emisí těchto škodlivin, a tak pokles o pár procent u dopravy celkovou situaci razantně nezlepší. Navíc je otázkoz, zda zdražení nových vozů a jejich horší dostupnost pro zákazníky nebude mít opačný efekt. Těžko dnes někdo dokáže přesně odhadnout, zda bude celková bilance lepší v případě prodeje menšího počtu méně škodlivých vozů (což bude znamenat delší setrvání těch starých s vyššími emisemi na silnicích) nebo vyššího prodeje nových vozů „alespoň” se současnými emisemi a rychlé nahrazení vozů starších pět a více let. A samozřejmě je na stole i ekonomický dopad - meńší poptávka po nových vozech bude mít za následek menší výrobu, propouštění a možný přesun části výroby za hranice EU.

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

včera | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků