Nové BMW Z4 M? Zapomeňte, žádné nebude

V životě jsem poznal jen málo tak skvělých aut jako BMW M3 CSL. Když se v roce 2003 objevilo na trhu, šokovalo svou rychlostí - ač zůstávalo v jádru tou „starou známou” M3 E46, dosahovalo na okruzích naprosto fantastických časů. Stačilo ubrat trochu kilogramů, přidat pár koní, instalovat lepší brzdy, pořádné pneumatiky, vše řádně naladit a na světě bylo auto, které svými časy na Nordschleife překonávalo tehdejší špičková Porsche či Ferrari. Stalo se tak nejrychlejším sériově vyraběným BMW všech dob a vzhledem k současnému vývoji si troufnu říci, že žádný rychlejší „bavorák” už nikdy vyroben ani nebude.

Když jsem si o pár let později pořídil BMW Z4 M Coupé, byl jsem překvapen, jak moc se ikonickému CSL blíží. Bylo podobně těžké, dostalo stejné brzdy a ač mělo o něco nižší výkon a nebylo až tak nekompromisní, zaostávalo v časech za M3 CSL jen nevýznamně. Spousta novinářů Z4 M ve své době zatracovala a dělala z něj jakéhosi druhého vzadu za jistě rovněž skvělým Porsche Cayman S, osobně se ale domnívám, že pouze nedokázali ovládnout jeho specifický charakter. Na správných pneumatikách (semi-slickách, které standardně obouvalo i CSL) dokázalo na Nordschleife jezdit časy jen lehce přesahující 8 minut, což je bezpochyby špičkový výsledek, o kterém se Caymanu ani nezdá. Asi nikdy nezapomenu na překvapené řidiče vozů jako Porsche 911 GT3, se kterými byla Z4 M Coupé schopna držet krok, nebo uznalé pohledy Sabine Schmitz zpoza volantu Ring Taxi (BMW M5 E60), ve kterém s pár lidmi na palubě Z4 ani v nejmenším nestačila. Ostatně o tom všem již byla řeč v mém někdejším testu.

Jenže BMW se od té doby hodně změnila. Za těch pár let, či spíše deset let (první Z4 stojí na základech trojkové řady E46, která má kořeny na konci minulého století) přibrala na váze, ubrala na kvalitě, jaksi přestala brzdit a jejich naladění se už nedá nazvat ani kompromisním. Neříkám, že jsou to nutně pro každého špatná auta, jsou ale bezesporu úplně jiná. Nová Z4 tak povyrostla, svou hmotností se blíží trojkové řadě a ač jsem její chování zatím neměl možnost poznat, návrat ke kořenům od ní neočekávám. Kdo upíná své naděje k nové Z4, může ještě doufat, kdo však čeká na nový nekompromisní stroj s názvem BMW Z4 M, ten už doufat ani nemusí. BMW totiž ústy svého mluvčího oznámilo, že nová generace nejmenšího eMka ani nevznikne. Důvod? Samozřejmě ekonomická krize, co jiného, na tu lze momentálně svést úplně všechno od nekonkurenceschopnosti až po neochotu manželky vařit.

„Vzhledem k současné ekonomické krizi není pro plnou eMkovou verzi nové Z4 na trhu prostor,” řekl konkrétně mluvčí BMW. Prý pro ní za takové situace nebudou zákazníci. Skutečnost je ale úplně jiná - pro takové auto existují zákazníci vždy, i za současné situace jistě přežije většina automobilek, která je schopna vyrobit funkční sportovní auto za spoustu peněz. Problém je v tom, že BMW pro takové auto dávno žádné zákazníky nemá, nemá takový produkt, který by je byl s to oslovit. Neřešme, zda už neumí, nebo nechce, zkrátka nemá - již pár let míří na docela jinou skupinu a ti, kteří hledají opravdové auto, se rozhlíží jinde. Jiní ale najdou u BMW zastání stále dost a to i mezi modely s písmenem M na zádi. Brzy se světu představí nová BMW X5 M a X6 M, pro takové vozy má totiž nyní BMW zákazníků hromadu.

Pokud BMW nějakou krizí trpí, pak leda krizí identity. A to už pěkných pár let...

Klepněte pro větší obrázek
BMW Z4 M: R.I.P.
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků