Kosmeticky se nejnovější řada 1 proměnila opravdu zásadně, uvnitř ladí konektivitu, upravuje portfolio motorů a dále se zaměřuje na udržitelnost.
Dosavadní třetí generace BMW řady 1 je na trhu od roku 2019, kdy hatchback německého výrobce přešel na novou platformu FAAR s pohonem předních kol. Přestože nejnovější uvedená „jednička“ působí spíše jako silná modernizace a zůstává na identickém základu, samotné BMW o ní mluví jako o nové čtvrté generaci. Změn totiž přináší vskutku dost.
Novinky a vylepšení stávající platformy a podvozku mají dle BMW obecně zlepšit komfort, stabilitu i ovladatelnost nové řady 1. Konstrukce byla vyztužena, došlo na pevnější spojení s podvozkem, kde přichází nová kinematika náprav a zcela nové komponenty včetně vyladěných tlumičů. Přední část je navíc vybavena výztuhou v motorovém prostoru (u základní motorizace BMW 120 pouze ve spojení s M sportovním paketem).
Vnější styling je odklonem od předchozí verze s kompletně novou maskou, ledvinkami i matrix LED světlomety, částečně již s prvky naznačujícími příchod designového jazyku modelů Neue Klasse v roce 2025. Výrazných změn se dočkala i záď s novými svítilnami a tvarováním nárazníku. Rozměry pětidveřového hatchbacku se změnily jen nepatrně. Rozvor zůstává na 2670 mm, zatímco na délku má „jednička“ 4361 mm (+42 mm), na šířku 1800 mm (+1 mm) a na výšku 1459 mm (+25 mm).
Uvnitř je nejzásadnější změnou nasazení nového prohnutého displeje, který kombinuje 10,25palcový displej přístrojového štítu a 10,7palcový displej infotainmentu. Nová řada 1 uvádí i aktualizovaný systém iDrive s 9. verzí operačního systému a funkcí zrychlených voleb QuickSelect. BMW tak dodává, že „důslednou digitalizací zobrazování a ovládacího systému se výrazně snížil počet tlačítek a ovládacích prvků na přístrojové desce a středové konzole“.
Dále došlo na nový design volantu, nové sedačky a na vlně udržitelnosti nabízí BMW interiér řady 1 standardně bez kůže, přesněji s látkovými potahy. Alternativně pak s čalouněním umělou kůži příhodně nazvanou Veganza nebo látkou Econeer vytvořenou z recyklovaných PET lahví. Zadní sedačky mohou být volitelně dělené v poměru 40:20:40, objem kufru se u novinky nemění (380 až 1200 litrů).
V rámci motorizací přichází značka s kompletně revidovaným portfoliem pohonných jednotek. Řada 1 je první modelovou řadou, která u BMW končí s dodatkem „i“ u označení modelu (tradičně označujícím vstřikování benzinu) – teď bude písmeno vyhrazeno elektrickým modelům a nově má BMW označení motorizací pouze 120 či M135, zatímco diesely v nabídce ponechává u známého 118d či 120d.
Základem řady 1 je tedy zážehová motorizace 120, představující 48V mild-hybrid využívající 1,5litrový přeplňovaný tříválec o síle 125 kW (170 k). V době uvedení novinky zmiňuje BMW i dvojici naftových čtyřválcových dvoulitrů – konvenční 118d (110 kW/150 k) a mild-hybridní 120d (120 kW/163 k). Všechny motory jsou standardně spojeny se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Steptronic.
Vrchol představuje sportovní verze M135, která nadále používá přeplňovaný benzinový dvoulitr, v nové verzi nicméně se slabším výkonem 221 kW (300 koní) – dříve 225 kW (306 koní). Novinkou je také sedmistupňová dvouspojková převodovka Steptronic (dříve osmistupňový automat), zatímco standardem zůstává pohon všech kol. Adaptivní M podvozek je teď součástí základní výbavy.
BMW dodává, že další dva modely se zážehovými motory přijedou do nabídky během podzimu 2024. První zmíněné varianty dorazí na trh konkrétně letos v říjnu.