Před 21 lety vznikla myšlenka spojit dynamické jízdní vlastnosti kupé M3 s vysokou užitnou hodnotou verze Touring. Tehdy nápad překazila náročná výroba. Díky dnešní platformě se ale přání divize M Performance plní.
Vždy, když má přijít nový model sportovní divize BMW M Performance, nadšenci s dychtivou netrpělivostí očekávají termín premiéry. Stejně v pozoru jsou i letos, kdy se představí nový modelový ročník řady M3. Tentokrát jde ale o mnohem více. Poprvé se totiž dočkáme dlouho vytoužené verze M3 Touring, která doplní již zavedený sedan.
K této příležitosti automobilka zveřejnila upoutávku, kde nám připravovanou novinku ukázala bez jakéhokoliv maskování a navíc nám otevřela okénko do historie. Technicky a s nadsázkou vzato to nebude první M3 Touring.
Hans Rahn, vedoucí vývoje prototypů, si na pomoc vzal první jediný exemplář BMW M3 Touring založený na generaci E46. Před 21 lety byl přesvědčen, že je dobrý nápad přenést dravé jízdní vlastnosti kupé také do praktického segmentu. Jak je vidět, „kombík“ ctí všechny znaky tehdejší M3. Nechybí mu stejně střižený přední nárazník, žebrování na předních blatnících ani široké lemy blatníků. Typická je i kapota s vybouleným prolisem uprostřed a typická zrcátka M3. Mimochodem, žebrování bylo pro M3 E46 novým prvkem, na E36 bychom jej hledali marně.
Karosáři měli hodně práce se zadními blatníky, jelikož představou bylo vytvořit adekvátní rozšíření pro větší kola při zachování sériových dveří. Tomu se muselo přizpůsobit napojení zadního nárazníku. Ten je překvapivě zdrženlivý, ovšem nechybí mu decentní čtveřice koncovek.
Vzhledem k tomu, že celkový výsledek vypadá fantasticky kompaktně, mnohé napadne otázka, proč se kombi nedostalo do sériové výroby? Důvodem byla technická složitost přizpůsobení výroby kupé i na Touring. Jiná záď by totiž zasáhla i samotné šasi.
Dnes je ale jiná doba, konstruktéři pracují s mnohem univerzálnějšími platformami a tak o 20 let později se konečně plní sen o M3 Touring. Hans Rahn a Dirk Häcker ve vedlejší hale ukazují očekávanou M3 Touring pro rok 2023 bez jakéhokoliv maskování. Plachtu sice nadzvedli jen v zadní části, ale právě ona je klíčovým detailem. Při její tvorbě použili stejný recept jako před dvěma dekádami. Zádi dominují širší blatníky a mohutný zadní nárazník. Zvláštní zmínka patřila střešnímu spoileru vyrobenému 3D tiskem.
Pod kapotou se očekává dvakrát přeplňovaný řadový šestiválec s výkonem 375 kW. Ten bude posílán skrze osmistupňovou automatickou převodovku na všechna kola pohonu drive. Sedan byl měl z klidu atakovat metu 100 km/h za méně než 4 sekundy, takže Touring bude o maličko pomalejší.
Vzhledem k tomu, že M3 Touring je již kompletní, nic nebrání oficiálnímu představení naplánovanému na letošní léto.