Nové BMW iX oficiálně: Hi-tech elektrická vlajková loď nabídne dojezd přes 600 km

Elektromobily u BMW povede nová vlajková loď. Do prodeje ji chce značka vypustit už koncem příštího roku.

Z původního konceptu a následně maskovaného prototypu iNext se oficiálně stává nové BMW iX. Elektrická vlajková loď německé automobilky, která do nabídky uvede ty nejnovější technologie a řešení, jež má BMW k dispozici. Začíná se zbrusu novou modulární platformou, kterou iX použije jako první a dále poslouží i budoucím modelům značky.

Vedle vysokopevnostních ocelí a hliníku využívá BMW u nového elektromobilu opět hojně plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP), přesněji v bočních, zadních a střešních partiích karoserie. Délkou je iX zhruba srovnatelné s X5, rozvor náprav činí  3000 mm, zatímco svažující se střechou je podobně vysoké jako X6.

BMW odmění řidiče za jízdu na elektřinu. Za nasbírané body mohou nabíjet zdarma

BMW odmění řidiče za jízdu na elektřinu. Za nasbírané body mohou nabíjet zdarma

Design pokračuje s vysokými ledvinkami, které v zahlazené podobě s ohledem na skrytou zástavbu senzorů, radarů a kamer dříve předvedl i koncept i4 Gran Coupe. Modré detaily už tradičně zvýrazňují elektrický pohon, zatímco na zádi se objevují pro BMW až netypicky jednoduché LED svítilny, grafikou odkazující na současné směřování ostatních modelů značky.

Interiér je pojatý minimalisticky, avšak s dojmem luxusu. Displeje a ovládací prvky jsou zredukovány pouze na to nejdůležitější. Pouze šestiúhelníkový volant, středový ovladač/volič jízdních režimů mezi sedadly a prohnutý displej spojující přístrojový štít a obrazovku infotainmentu do jednoho panelu, který má svým uchycením působit, že nad palubní deskou levituje.

Němci už pracují na nové masce pro BMW M3 a M4. Podívejte se na první návrhy

Němci už pracují na nové masce pro BMW M3 a M4. Podívejte se na první návrhy

Z hi-tech výbavy lze zmínit kompatibilitu systémů BMW s 5G sítí, třístupňové vyhřívání volantu, nový head-up displej se zapuštěným projektorem, až čtyřzónovou automatickou klimatizaci nebo vrcholný 4D Bowers & Wilkins audiosystém s 30 reproduktory. Nakonec přijede iX s novými a vylepšenými funkcemi autonomního řízení a parkování, do detailů se však BMW zatím nepouští.

K pohonu iX využije BMW svou pátou generaci ústrojí eDrive – tedy výchozí techniku již známou z iX3 a nadcházejícího i4 Gran Coupe. SUV použije dvojici elektromotorů pro maximální výkon přes 370 kW (500 koní) a na 100 km/h má zrychlit pod 5 vteřin. Do předběžných čísel ze současného vývoje pak zapadá i kapacita baterie přes 100 kWh, která má vozu zajistit dojezd přes 600 kilometrů.

Designér Fordu si odskočil zasnít nad BMW. Jeho vize kupé E9 vypadá parádně

Designér Fordu si odskočil zasnít nad BMW. Jeho vize kupé E9 vypadá parádně

Nabíjet chce BMW stejnosměrným proudem o výkonu až 200 kW. Dobití z 10 na 80 % kapacity baterie má tedy trvat méně než 40 minut a deset minut u rychlonabíječky by mělo prodloužit dojezd o zhruba 120 km. BMW dodává, že pohonná jednotka iX bude vyráběna udržitelným způsobem bez použití kritických surovin, tedy vzácných kovů. Energii k výrobě bateriových článků a samotných vysokonapěťových baterií chce zase využívat pouze z obnovitelných zdrojů.

Ačkoliv mluví značka teprve o prvním náhledu budoucího iX, do sériové podoby bude nové elektrické SUV teprve převedeno. Mnoho změn bychom ale do produkce neočekávali (podobně jako u přechodu z konceptu iX3 na jeho sériovou verzi). Prodej chce totiž BMW započít už ke konci roku 2021.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Za volantem Škody Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW): To nejlepší z Mladé Boleslavi?

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW)

S novou Škodou Octavia Scout jsme poprvé jezdili už v pondělí, o dojmy se však můžeme podělit až teď. Jak jezdí s nejsilnějším a v současnosti jediným dostupným motorem v Česku?

dnes | Jan Mička | 63 příspěvků
TEST Range Rover P400 Autobiography: Další důvod, proč se stát milionářem

Range Rover P400

Range Rover není autem pro každého, ale každý by si ho měl zkusit. Nyní má nový motor o výkonu 400 koní s hybridní technikou. Jaký je?

29.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 61 příspěvků
TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 Black Edition: Ta nejčernější myslí jen zeleně

Toyota RAV4 Hybrid Black Edition

Současná generace Toyoty RAV4 se vzdala naftového motoru. Oblíbené SUV koupíte buď s ryze benzinovým, nebo hybridním pohonem, přičemž elektrifikovaná verze nedávno dorazil na český trh v atraktivním provedení Black Edition. Vyzkoušeli jsme tu nejlepší možnou konfiguraci.

26.  11.  2020 | Jan Mička | 81 příspěvků