S velkým nástupem elektromobilů se ve světě aut promíchaly karty. Stovky koní dnes mají prakticky běžná auta, přesto se najdou taková, která vyčnívají. Třeba BMW iX M60.
S elektromobily jsem toho v poslední době najezdil hodně a musím uznat, že přesednout do běžného auta se spalovacím motorem a automatem není taková sranda, jak se zdá. Zatímco v elektromobilu máte parametry motoru dostupné prakticky hned, se spalovákem čekáte na reakci turba, převodovky, jinak fungují i brzdy a tak dále, navíc kde například auta nižší střední třídy výkonově obvykle končí, stejně velké elektromobily teprve začínají.
Jenže on je rozdíl mezi mainstreamovým elektromobilem a elektromobilem od BMW. Kdo si vyzkoušel BMW i4, dá mi za pravdu. Je fenomenální. A teď si představte, jak musí fungovat elektrické SUV s výkonem přes 600 koní. BMW samozřejmě nabídne podobný výkon i v emkových verzích velkých SUV se spalovacími motory, vrcholný model iX M60 však bude stran rychlosti a dostupnosti výkonu a točivého momentu úplně jiná liga. Už jsme si ho představili, a dokonce má i české ceny, v souvislosti s mezinárodní prezentací v Berlíně však vznikla nová várka fotek a video, díky kterým si můžete vůz prohlédnout do posledního detailu.
BMW říká, že vrcholné iX M60 spojuje to nejlepší ze světa elektromobilů „i“ a modelů M. Necelých 5 metrů dlouhé SUV váží téměř 2,6 tuny (bez řidiče), z nuly na stovku však zrychlí za 3,8 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Síla pramení z dvojice elektromotorů, přičemž kombinovaný výkon činí 397 kW. Krátkodobě však máte k dispozici až 455 kW, tedy 619 koní.
Lithium-iontový akumulátor má využitelnou kapacitu 105,2 kWh a vůz by měl na jedno nabití ujet přes 560 km dle normy WLTP. Důležitá je i podpora ultrarychlého nabíjení (195 kW), kdy z 10 na 80 % baterii nabijete za 39 minut. Pokud jde o kombinovanou spotřebu energie, ta se dle WLTP pohybuje od 21,9 do 24,5 kWh/100 km.
Nové BMW iX M60 v Česku pořídíte od 3.369.600 Kč. Je to spousta peněz, pořád je ale levnější než BMW X5 M (od 3.409.900 Kč) a BMW X6 M (od 3.485.300 Kč) osazené osmiválcem o objemu 4,4 litru a výkonem 441 kW (600 koní). Mimochodem, X5 M a X6 M jsou na stovce za 3,9 sekundy, tedy o desetinku pomaleji než elektrické iX M60. Pro srovnání dodám, že vůbec nejlevnější BMW iX (xDrive40/254 kW) stojí 2.067.000 Kč a prostřední verze xDrive50 (385 kW) dle konfigurátoru začíná na 2.683.200 korunách.