BMW již oficiálně ukazuje novou řadu 1. S novou platformou přichází pohon předních kol, prostornější interiér a taky hned nejvýkonnější verze M135i s přeplňovaným dvoulitrem.
Nová a v pořadí již třetí generace BMW řady 1 je od svých předchůdců velkou změnou. Samozřejmě jde o přechod na novou platformu FAAR s pohonem předních kol, kterou již používá například BMW X1 nebo Mini Countryman. Změny celkové koncepce se tak samozřejmě projevily i do exteriéru, který nyní proporcemi více připomíná klasické hatchbacky od rivalů Mercedesu či Audi.
O několik palců větší ledvinky na přídi samozřejmě nechybí, vůči rivalům chce ovšem BMW zabojovat také větší prostorností interiéru. Místo pro nohy cestujících vzadu narostlo o 33 mm a nad hlavou přibylo dalších 19 mm. Snadnější je nyní přístup do zavazadlového prostoru, který je nyní větší o 20 litrů na konečných 380 litrech (se sklopenými zadními sedačkami 1200 litrů).
Nová řada 1 je ale doopravdy s délkou 4319 mm o 5 mm kratší než předchůdce. Na šířku však vyrostla o 34 mm na 1799 mm, zatímco výška narostla o 13 mm na 1434 mm. O 20 mm je delší i rozvor s celkem 2670 mm. S rozsáhlejším využitím hliníku v kombinaci s vysokopevnostní ocelí byla i snížena hmotnost o 30 kg, zatímco se výztuhami karoserie zvýšila torzní tuhost.
V interiéru pak najdete podobnou architekturu jako v posledních modelech BMW, kdy je před řidičem ve vyšších výbavách orientován digitální přístrojový štít o velikosti 10,25 palce (nižší výbavy mají stále analogové budíky a menší 5,5palcový displej). Standardem je poté 8,8palcový infotainment a volitelně je k mání i barevný head-up displej. Za příplatek rovněž nechybí ambientní osvětlení interiéru.
S přechodem na pohon předních kol dostala nová řada 1 i stabilizační systém ARB známý již z BMW i3. Systém má zaručit výrazné zlepšení trakce při rozjezdu, zatáčení nebo jízdě na mokrém povrchu a umožňuje citlivější a rychlejší přibrzďování protáčejícího se kola. ARB pracuje v těsné kooperaci se stabilizačním systémem DSC s cílem významně potlačit nedotáčivost.
Pod kapotou nové „jedničky“ najdete výhradně tří- a čtyřválcové motory, kdy základní benzinovou motorizaci zastane při uvedení na trh verze 118i s přeplňovaným tříválcem o objemu 1,5 litru a výkonu 103 kW (140 koní). Základem je šestistupňová manuální převodovka, sedmistupňový automat je za příplatek.
Na druhé straně spektra je zcela nejvýkonnější benzinová verze M135i xDrive, která nabídne přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o výkonu 225 kW (306 koní). Zde je standardem osmistupňová automatická převodovka a pohon všech kol. Zrychlení M135i z nuly na 100 km/h je udávaných 4,8 sekundy (4,7 s Performance paketem) a maximální rychlost čítá 250 km/h.
Kromě sportovního vzhledu pak dostává M135i standardně i dodatečné výztuhy na přední části, sportovní podvozek nižší o 10 mm, jinak nastavené řízení s proměnlivým účinkem posilovače a silnější brzdovou soustavu.
Naftovými verzemi řady 1 jsou základní 116d s tříválcem o objemu 1,5 litru (85 kW/116 k), silnější 118d s dvoulitrovým čtyřválcem (110 kW/150 k) a nakonec 120d xDrive rovněž s dvoulitrovým čtyřválcem (140 kW/190 k) a standardně pohonem všech kol.
Třetí generace BMW řady 1 se veřejnosti poprvé představí 25. – 27. června 2019 na nové prezentační platformě BMW Group #NEXTGen v budově BMW Welt v Mnichově. Výstavní premiéru si pak odbude v září na autosalonu ve Frankfurtu. Celosvětové prodeje začnou 28. září 2019.
Nové BMW řady 1 F40: Technická data nabízených motorů |
Motor |
118i |
M135i |
116d |
118d |
120d |
Pohon |
4x2 |
4x4 |
4x2 |
4x2 |
4x4 |
Zdvihový objem [cm3] |
1499 |
1998 |
1496 |
1995 |
1995 |
Válce/ventily |
3/4 |
4/4 |
3/4 |
4/4 |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
103/4200 |
225/4500 |
85/2250 |
110/2500 |
140/2500 |
Točivý moment [N.m/min] |
220/1480 |
450/1750 |
270/1750 |
350/1750 |
400/1750 |
Převodovka |
6M(7A) |
8A |
6M(7A) |
6M(8A) |
8A |
Max. rychlost [km/h] |
213 |
250 |
200 |
218(216) |
230 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
8,5 |
4,8 |
10,3(10,1) |
8,5(8,4) |
7,0 |
Poh. hmotnost [kg] |
1320(1395) |
1600 |
1385(1460) |
1430(1505) |
1590 |
Komb. spotř. [l/100 km] |
5,0-5,7 |
6,8-7,1 |
3,8 - 4,2 |
4,1-4,4 |
4,5-4,7 |
Údaje v závorkách platí pro automatickou převodovku |