Nové auto není zárukou dobrého osvětlení, v testu IIHS bylo dobré jen jedno

Nové auto není zárukou dobrého osvětlení, v testu IIHS bylo dobré jen jedno

K bezpečné jízdě v noci stačí dodržovat jednoduché pravidlo - vidět a být viděn. Vývoj nových technologií v oblasti osvětlení se zdá být markantní - za poměrně krátkou dobu přišly LED světlomety, které pomalu vytlačují klasické xenony i halogeny, některé modely se pak dokonce pyšní i laserovými světly s dosvitem až 600 metrů.

Americký institut IIHS si v nedávném testu doslova a do písmene posvítil na 31 aut, u kterých se zaměřil právě na funkčnost předních světlometů. Pokud byly u některého modelu k dispozici různé verze (například základní halogeny a příplatková LED světla), vyzkoušel je všechny. Dohromady tak prošlo testem 82 různých variant, ze kterých se jako dobré ukázaly být světlomety jen u jednoho jediného vozu. Z testu je navíc patrné, že vyšší cena vozu či světel automaticky neznamená lepší světla. 

V rámci testu se měřila svítivost až do vzdálenosti, kde měl paprsek hodnotu 5 luxů, a to ve výšce 25 centimetrů nad zemí. A to nejen v přímém směru, ale také v zatáčkách o dvou různých poloměrech. Měřilo se ale samozřejmě i to, zda světla příliš neoslňují. Plusové body pak světlomety získaly za adaptivní funkci, ale ani to mnohdy nestačilo k dobrému výsledku.

Vítězem se každopádně stala Toyota Prius+, která i při rychlosti 70 mil/h (112 km/h) poskytuje dostatek času k identifikaci případné překážky na vozovce. V jiném voze, které by bylo vybavené konvenčními halogenovými světly, by jeho řidič musel jet o 20 mil/h (32 km/h) pomaleji aby stihl zareagovat na překážku ve chvíli, kdy ji spatří. Naprostým propadákem se staly základní halogenové světlomety v BMW řady 3, které pro bezpečné vyhnutí překážce vyžadují rychlost nanejvýš 35 mil/h (56 km/h).

Přetahovaná o první laserová světla končí. BMW vytáhlo trumf

Přetahovaná o první laserová světla končí. BMW vytáhlo trumf

Zárukou nemusí být ani různé adaptivní systémy, což byl případ například Cadillacu ATS, modelu Kia Optima či Mercedesu třídy C. Všechny tyto vozy si totiž odnesly výsledek „špatné“ navzdory tomu, že disponují adaptivní funkcí jak pro potkávací, tak i pro dálková světla.

Zajímavostí je také případ Hondy Accord, která se na našem trhu sice neprodává, ale ukazuje, že ne vždy jsou dražší světla lepší. Zatímco základní halogeny si vysloužily druhé nejlepší hodnocení, příplatková LED světla s asistentem dálkových světel skončila u stupeň hůře. Detailní hodnocení všech modelů včetně grafů najdete na webu IIHS.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků