Nové auto není zárukou dobrého osvětlení, v testu IIHS bylo dobré jen jedno

Nové auto není zárukou dobrého osvětlení, v testu IIHS bylo dobré jen jedno

K bezpečné jízdě v noci stačí dodržovat jednoduché pravidlo - vidět a být viděn. Vývoj nových technologií v oblasti osvětlení se zdá být markantní - za poměrně krátkou dobu přišly LED světlomety, které pomalu vytlačují klasické xenony i halogeny, některé modely se pak dokonce pyšní i laserovými světly s dosvitem až 600 metrů.

Americký institut IIHS si v nedávném testu doslova a do písmene posvítil na 31 aut, u kterých se zaměřil právě na funkčnost předních světlometů. Pokud byly u některého modelu k dispozici různé verze (například základní halogeny a příplatková LED světla), vyzkoušel je všechny. Dohromady tak prošlo testem 82 různých variant, ze kterých se jako dobré ukázaly být světlomety jen u jednoho jediného vozu. Z testu je navíc patrné, že vyšší cena vozu či světel automaticky neznamená lepší světla. 

V rámci testu se měřila svítivost až do vzdálenosti, kde měl paprsek hodnotu 5 luxů, a to ve výšce 25 centimetrů nad zemí. A to nejen v přímém směru, ale také v zatáčkách o dvou různých poloměrech. Měřilo se ale samozřejmě i to, zda světla příliš neoslňují. Plusové body pak světlomety získaly za adaptivní funkci, ale ani to mnohdy nestačilo k dobrému výsledku.

Vítězem se každopádně stala Toyota Prius+, která i při rychlosti 70 mil/h (112 km/h) poskytuje dostatek času k identifikaci případné překážky na vozovce. V jiném voze, které by bylo vybavené konvenčními halogenovými světly, by jeho řidič musel jet o 20 mil/h (32 km/h) pomaleji aby stihl zareagovat na překážku ve chvíli, kdy ji spatří. Naprostým propadákem se staly základní halogenové světlomety v BMW řady 3, které pro bezpečné vyhnutí překážce vyžadují rychlost nanejvýš 35 mil/h (56 km/h).

Přetahovaná o první laserová světla končí. BMW vytáhlo trumf

Přetahovaná o první laserová světla končí. BMW vytáhlo trumf

Zárukou nemusí být ani různé adaptivní systémy, což byl případ například Cadillacu ATS, modelu Kia Optima či Mercedesu třídy C. Všechny tyto vozy si totiž odnesly výsledek „špatné“ navzdory tomu, že disponují adaptivní funkcí jak pro potkávací, tak i pro dálková světla.

Zajímavostí je také případ Hondy Accord, která se na našem trhu sice neprodává, ale ukazuje, že ne vždy jsou dražší světla lepší. Zatímco základní halogeny si vysloužily druhé nejlepší hodnocení, příplatková LED světla s asistentem dálkových světel skončila u stupeň hůře. Detailní hodnocení všech modelů včetně grafů najdete na webu IIHS.

TEST Lexus ES 300h Luxury: Jiný pohled na svět. Změní ten váš?

Lexus ES 300h

Přicházím k pětimetrové japonské limuzíně za necelé dva miliony korun. V nabídce má pouze jeden motor a jednu převodovku. Má Lexus ES 300h ve své třídě co nabídnout?

dnes | Vladimír Kadera | 48 příspěvků
Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 47 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků