Nové auto není zárukou dobrého osvětlení, v testu IIHS bylo dobré jen jedno

Nové auto není zárukou dobrého osvětlení, v testu IIHS bylo dobré jen jedno

K bezpečné jízdě v noci stačí dodržovat jednoduché pravidlo - vidět a být viděn. Vývoj nových technologií v oblasti osvětlení se zdá být markantní - za poměrně krátkou dobu přišly LED světlomety, které pomalu vytlačují klasické xenony i halogeny, některé modely se pak dokonce pyšní i laserovými světly s dosvitem až 600 metrů.

Americký institut IIHS si v nedávném testu doslova a do písmene posvítil na 31 aut, u kterých se zaměřil právě na funkčnost předních světlometů. Pokud byly u některého modelu k dispozici různé verze (například základní halogeny a příplatková LED světla), vyzkoušel je všechny. Dohromady tak prošlo testem 82 různých variant, ze kterých se jako dobré ukázaly být světlomety jen u jednoho jediného vozu. Z testu je navíc patrné, že vyšší cena vozu či světel automaticky neznamená lepší světla. 

V rámci testu se měřila svítivost až do vzdálenosti, kde měl paprsek hodnotu 5 luxů, a to ve výšce 25 centimetrů nad zemí. A to nejen v přímém směru, ale také v zatáčkách o dvou různých poloměrech. Měřilo se ale samozřejmě i to, zda světla příliš neoslňují. Plusové body pak světlomety získaly za adaptivní funkci, ale ani to mnohdy nestačilo k dobrému výsledku.

Vítězem se každopádně stala Toyota Prius+, která i při rychlosti 70 mil/h (112 km/h) poskytuje dostatek času k identifikaci případné překážky na vozovce. V jiném voze, které by bylo vybavené konvenčními halogenovými světly, by jeho řidič musel jet o 20 mil/h (32 km/h) pomaleji aby stihl zareagovat na překážku ve chvíli, kdy ji spatří. Naprostým propadákem se staly základní halogenové světlomety v BMW řady 3, které pro bezpečné vyhnutí překážce vyžadují rychlost nanejvýš 35 mil/h (56 km/h).

Přetahovaná o první laserová světla končí. BMW vytáhlo trumf

Přetahovaná o první laserová světla končí. BMW vytáhlo trumf

Zárukou nemusí být ani různé adaptivní systémy, což byl případ například Cadillacu ATS, modelu Kia Optima či Mercedesu třídy C. Všechny tyto vozy si totiž odnesly výsledek „špatné“ navzdory tomu, že disponují adaptivní funkcí jak pro potkávací, tak i pro dálková světla.

Zajímavostí je také případ Hondy Accord, která se na našem trhu sice neprodává, ale ukazuje, že ne vždy jsou dražší světla lepší. Zatímco základní halogeny si vysloužily druhé nejlepší hodnocení, příplatková LED světla s asistentem dálkových světel skončila u stupeň hůře. Detailní hodnocení všech modelů včetně grafů najdete na webu IIHS.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků