Nové auto není zárukou dobrého osvětlení, v testu IIHS bylo dobré jen jedno

Nové auto není zárukou dobrého osvětlení, v testu IIHS bylo dobré jen jedno

K bezpečné jízdě v noci stačí dodržovat jednoduché pravidlo - vidět a být viděn. Vývoj nových technologií v oblasti osvětlení se zdá být markantní - za poměrně krátkou dobu přišly LED světlomety, které pomalu vytlačují klasické xenony i halogeny, některé modely se pak dokonce pyšní i laserovými světly s dosvitem až 600 metrů.

Americký institut IIHS si v nedávném testu doslova a do písmene posvítil na 31 aut, u kterých se zaměřil právě na funkčnost předních světlometů. Pokud byly u některého modelu k dispozici různé verze (například základní halogeny a příplatková LED světla), vyzkoušel je všechny. Dohromady tak prošlo testem 82 různých variant, ze kterých se jako dobré ukázaly být světlomety jen u jednoho jediného vozu. Z testu je navíc patrné, že vyšší cena vozu či světel automaticky neznamená lepší světla. 

V rámci testu se měřila svítivost až do vzdálenosti, kde měl paprsek hodnotu 5 luxů, a to ve výšce 25 centimetrů nad zemí. A to nejen v přímém směru, ale také v zatáčkách o dvou různých poloměrech. Měřilo se ale samozřejmě i to, zda světla příliš neoslňují. Plusové body pak světlomety získaly za adaptivní funkci, ale ani to mnohdy nestačilo k dobrému výsledku.

Vítězem se každopádně stala Toyota Prius+, která i při rychlosti 70 mil/h (112 km/h) poskytuje dostatek času k identifikaci případné překážky na vozovce. V jiném voze, které by bylo vybavené konvenčními halogenovými světly, by jeho řidič musel jet o 20 mil/h (32 km/h) pomaleji aby stihl zareagovat na překážku ve chvíli, kdy ji spatří. Naprostým propadákem se staly základní halogenové světlomety v BMW řady 3, které pro bezpečné vyhnutí překážce vyžadují rychlost nanejvýš 35 mil/h (56 km/h).

Přetahovaná o první laserová světla končí. BMW vytáhlo trumf

Přetahovaná o první laserová světla končí. BMW vytáhlo trumf

Zárukou nemusí být ani různé adaptivní systémy, což byl případ například Cadillacu ATS, modelu Kia Optima či Mercedesu třídy C. Všechny tyto vozy si totiž odnesly výsledek „špatné“ navzdory tomu, že disponují adaptivní funkcí jak pro potkávací, tak i pro dálková světla.

Zajímavostí je také případ Hondy Accord, která se na našem trhu sice neprodává, ale ukazuje, že ne vždy jsou dražší světla lepší. Zatímco základní halogeny si vysloužily druhé nejlepší hodnocení, příplatková LED světla s asistentem dálkových světel skončila u stupeň hůře. Detailní hodnocení všech modelů včetně grafů najdete na webu IIHS.

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2017
Stav: 7 836 km
Cena: 1 900 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2017
Stav: 7 128 km
Cena: 1 000 000 Kč
BMW 6 3
Rok výroby: 2012
Stav: 63 755 km
Cena: 900 000 Kč
BMW 5 2,5
Rok výroby: 2005
Stav: 256 543 km
Cena: 160 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků