Nové Audi S4: 333 koní a spotřeba pod deset

Audi obohatí svoji modelovou nabídku o sportovní sedan a kombi s tradičním označením S4 a S4 Avant s novým motorem 3,0 TFSI.

Model S4 a S4 Avant bude jednou z nejvýznamnějších premiér značky Audi na letošním pařížském autosalonu. Srdcem nové Audi S4 je vidlicový, zážehový šestiválec TFSI s objemem rovných tří litrů, přímým vstřikováním benzínu a přeplňováním mechanickým kompresorem. Naladěn je na výkon 333 koní, díky čemuž sedan S4 zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,1 s (u kombi S4 Avant 5,2 s), ale v kombinovaném provozu si řekne jen o velmi zajímavých 9,7 litru benzínu na 100 km. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. O distribuci točivého momentu na vozovku se stará systém pohonu všech kol quattro a značka Audi za příplatek vybaví nové vozy pokrokovými technologiemi. Patří mezi ně sedmistupňová převodovka Speed S Tronic nebo „sportovní diferenciál“, který v zatáčce aktivně přerozděluje točivý moment mezi zadní kola a podílí se na zlepšení jízdní stability.

Jak se ukazuje, písmeno „T“ v názvu motoru neznačí osazení turbodmychadlem, ale přeplňování obecně. Použití mechanického kompresoru se nakonec v konfrontaci s přímám vstřikováním ukázalo jako řešení, jež přináší bleskovou reakci na práci s plynem v celém spektru otáček, ale také relativně nízkou spotřebu paliva. Úhel rozevření řad válců je rovných 90 stupňů a je do něj vloženo celé sací potrubí a kompresor je poháněn ozubeným řemenem. Motor 3,0 TFSI díky tomu dosahuje točivého momentu 440 Nm při 2 500 ot./min. a drží jej bez poklesu až do 4 850 ot./min. V porovnání s předchozí generací klesla průměrná spotřeba paliva o výrazných 3,4 l/100 km. Přemístění předního diferenciálu před spojku umožnilo posunout motor o 154 mm vpřed.

Sedmistupňová dvouspojková převodovka S Tronic s možností řazení páčkami pod volantem je alternativou ke standardně dodávanému šestistupňovému ústrojí s manuálním řazením. Při běžných podmínkách je 60 % točivého momentu distribuováno ke kolům zadní nápravy pro zvýšení pocitu ze sportovní jízdy. Zřejmě nejvýznamnější novinkou je však v úvodu zmíněný „sportovní diferenciál“ na zadní nápravě. Ten při akceleraci v zatáčce podle polohy plynového pedálu a natočení volantu zvyšuje přísun točivého momentu k vnějšímu zadnímu kolu, což přispívá ke stabilitě a zvýšení rychlosti. Jde o jakési aktivní ESP, které energii pohonné soustavy neomezuje, ale naopak podporuje. Jedná se o jednu z prvních praktických aplikací aktivního diferenciálu, jímž se v současnosti kromě značky Audi zabývá prakticky jen BMW.

Převážná část obou náprav je vyrobena z hliníku a přední i zadní kola spočívají na víceprvkových závěsech. Tužší jsou silentbloky uložení ramen, pružiny i tlumiče, díky těmto úpravám se snížila světlá výška o 20 mm. Standardní litá kola mají průměr 18 palců, ta příplatková pak 19. Třmeny brzd jsou černé a vpředu opatřené  logem S a svírají destičky z nově vyvinutého materiálu.

Sportovní sedadla mají elektricky stavitelné bederní opěrky, přístoje mají šedé ciferníky a bílé ručičky. Interiér je černý a doplněný prvky z leštěného hliníku, jež lze nahradit i dalšími materiály včetně dřeva. Audi S4 je dodáváno s novým multimediálním systémem MMI či audiosoustavou Bang & Olufsen. Za příplatek lze mít aktivní světlomety nebo třízónovou klimatizaci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi S4 a S4 Avant
Minitest BMW 230i Cabrio: Nastal čas se rozloučit?

BMW 230i Cabrio (minitest)

Kompaktní rozměry, zadní pohon, čtyři místa k sezení a stahovací střecha – to je kombinace, na kterou dnes narazíte pouze u BMW. Benzinový dvoulitr s výkonem 185 kW dvojkovému kabriu pasuje jako ulitý!

včera | Jan Mička | 11 příspěvků
TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

16.  8.  2018 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků