Nový motor 1,33 l Dual VVT-i ukazuje, jakým způsobem k „downsizingu“ přistupuje Toyota. Aneb jde to i bez turba.
Dva roky po uvedení nového Aurisu a modelu Corolla sedan se zákazníkům nabízí řada moderních pohonných jednotek využívajících technologii Toyota Optimal Drive. Ty nabízejí vyšší výkon při nižší spotřebě paliva a současně podpoří snahu Toyoty dosáhnout do roku 2009 snížení průměrných emisí CO2 u vozového parku této značky v Evropě na 140 g/km. Prvním krokem na programu je uvedení nového motoru 1,33 l Dual VVT-i, který nahradí výběhový motor 1,4 l VVT-i, první informaci o něm jsme vám přinesli na tomto místě. Pokud vás zajímají podrobnosti o konstrukci moderní pohonné jednotky, jsou následující řádky určeny právě vám.
Záměrem bylo jméno Corolla zachovat, zároveň však kompaktnímu modelu vdechnout zcela nový život, který přineslo jméno Auris. Z aktuálních průzkumů trhu vyplývá, že zákazníci volí Auris pro jeho prostornost, pružnost motoru, kvalitu interiéru a styl; model Corolla sedan na druhé straně zaujme svojí kvalitou, dobrými jízdními vlastnostmi a ovladatelností. Tato strategie se doposud ukazuje jako úspěšná, neboť evropské prodeje značky Toyota v segmentu nižší střední třídy vzrostly v roce 2007 o 23 % a pro rok 2008 se plánuje další nárůst o 9 %, čímž se Toyota na dohled přiblíží metě 300 000 vozů.
Auris nyní zákazníkům nabízí řadu vznětových i zážehových motorů 1,33 l Dual VVT-i, 1,6 l Dual VVT-i, 1,4 l D-4D 90, 2,0 l D-4D 125 a 2,2 l D-4D 180. Pod kapotou Corolly sedan pak najdeme agregáty 1,33 l Dual VVT-i, 1,6 l Dual VVT-i a Valvematic, vedle vznětových motorů 1,4 l D-4D a 2,0 l D-4D. Konstruktéři firmy Toyota staví na tradici výroby „Kaizen“ spočívající v neustále optimalizaci a zlepšování. Na těchto základech vyvinuli nové technologie, zlepšili účinnost spalování paliva, snížili hmotnost motorů i převodovek, omezili třecí síly, a vytvořili tak nové motory o vyšším výkonu při současném snížení spotřeby paliva. Do jednoho roku bude na 80 % všech prodávaných vozů Toyota využívat výsledky technologie Toyota Optimal Drive. Tato nová koncepce bude hrát klíčovou roli v úsilí snížit celkové průměrné emise CO2 vozů Toyota pod úroveň 140 g/km.
Prvním z nových agregátů je zážehový motor 1,33 l Dual VVT-i. Čtyřválcová zážehová jednotka využívající systém proměnného časování ventilů Dual VVT-i (Variable Valve Timing-intelligent) dosahuje výkonu 101 koní. Inovace dané technologií Toyota Optimal Drive použité u motoru 1,33 l přispěly k nebývalému snížení spotřeby paliva o plných 17 % oproti aktuálnímu modelu Auris se zážehovým motorem 1,4 l, který nahradí. K dalším zlepšením došlo ve všech oblastech motoru a převodového ústrojí. Konstruktéři Toyoty zkrátili délku motoru 1,33 l o 54 mm a jeho šířku o plných 127 mm, přičemž hmotnost poklesla o 13 kg. Díky provedeným zlepšením má tento motor stejné rozměry jako zážehový tříválec 1,0 l VVT-i. Díky malému vrtání a delšímu zdvihu je blok válců užší a lehčí, což se odráží ve velmi dobrých parametrech výkonu na jednotku hmotnosti. K rychlému a účinnému spalování paliva přispívají zcela nové písty. Zmenšením kontaktních ploch došlo ke snížení třecích sil a zvýšení účinnosti. Dále se výrazně zmenšila hmotnost pístů z 280 na 180 g (tj. o 36 %), a tak je k jejich pohybu zapotřebí méně energie. K výrazným úsporám hmotnosti došlo díky použití speciálního krytu hlavy válců a sacího potrubí z pryskyřice. Kliková skříň (olejová vana) z vysokopevnostního hliníku byla spojena s pouzdrem nápravy typu transaxle, čímž se zvýšila tuhost propojení s pohonnou jednotkou, a tím se snížila hladina vibrací i hluku. Byl použit zcela nový profil vačkového hřídele, snížilo se tření ve ventilovém rozvodu i celková hmotnost. Systém s „chudým“ spalováním těží i ze začlenění olejové trysky.
Nový motor nabízí velmi plochou křivku točivého momentu, kterou řidič ocení při běžném každodenním ježdění. Pečlivá technická konstrukce se odrazila ve znamenitém měrném točivém momentu 100 N.m, přičemž maximum leží na 132 N.m při 3 800 ot/min. K ještě lepší spotřebě paliva přispívá i systém řízení dobíjení baterie. Při zrychlování vozidla se snižuje generované napětí a při zpomalování se naopak zvyšuje. Tímto způsobem se omezuje zatížení motoru vlivem funkce alternátoru.
Konstruktéři firmy Toyota zmenšili šestistupňovou převodovku o 11 % a snížit počet součástí o 15 %. Současně došlo k nárůstu dimenzování z pohledu točivého momentu, zvýšila se kultivovanost projevu při změně převodových stupňů a snížila hladina tření. Nová převodovka se dvěma hřídeli se bude vyrábět v polském závodu Toyoty. Bude využívat zdokonaleného profilu zubů, čímž se zajistí vyšší stabilita a současně sníží hladina hluku, vibrací a rázů. Ke snížení hmotnosti převodovky přispělo použití dutého výstupního hřídele. Únikům oleje brání instalované odlučovače oleje.
Nový motor i s vozy, kterým je souzen