GM přišel s originálním řešením navýšení dojezdu elektromobilů táhnoucích přívěs. Všem vozům obecně umožňí táhnout větší hmotnosti.  Zdroj: Lightship

GM přišel s originálním řešením navýšení dojezdu elektromobilů táhnoucích přívěs. Všem vozům obecně umožňí táhnout větší hmotnosti.  | Zdroj: Lightship

Pomocná jednotka má dva závěsy a je situovaná mezi automobil a přívěs. Zdroj: americký Úřadu pro patenty a ochranné známky (USPTO)

Pomocná jednotka má dva závěsy a je situovaná mezi automobil a přívěs. | Zdroj: americký Úřadu pro patenty a ochranné známky (USPTO)

Přesné dávkování výkonu mají na starost citlivé senzory, zatímco energie je čerpána z palubní baterie, která by mohla případně sloužit k napájení přívěsu, nebo nabíjení automobilu. Zdroj: americký Úřadu pro patenty a ochranné známky (USPTO)

Přesné dávkování výkonu mají na starost citlivé senzory, zatímco energie je čerpána z palubní baterie, která by mohla případně sloužit k napájení přívěsu, nebo nabíjení automobilu. | Zdroj: americký Úřadu pro patenty a ochranné známky (USPTO)

Nákresy ukazují dvojí možné ukotvení přívěsu prostřednictvím standardní oje nebo otočné platformy umístěné v horní části. Zdroj: americký Úřadu pro patenty a ochranné známky (USPTO)

Nákresy ukazují dvojí možné ukotvení přívěsu prostřednictvím standardní oje nebo otočné platformy umístěné v horní části. | Zdroj: americký Úřadu pro patenty a ochranné známky (USPTO)

Vozík má vlastním elektrický pohon pravděpodobně každého kola zvlášť, což by eliminovalo potřebu diferenciálu.  Zdroj: americký Úřadu pro patenty a ochranné známky (USPTO)

Vozík má vlastním elektrický pohon pravděpodobně každého kola zvlášť, což by eliminovalo potřebu diferenciálu.  | Zdroj: americký Úřadu pro patenty a ochranné známky (USPTO)

Výhodou vlastního pohonu je možnost samostatného manévrování s přívěsem po příjezdu do destinace. Stačí vozidlo odpojit, připevnit vodicí tyč a následně přívěs pohodlně zaparkovat na požadované místo. Zdroj: americký Úřadu pro patenty a ochranné známky (USPTO)

Výhodou vlastního pohonu je možnost samostatného manévrování s přívěsem po příjezdu do destinace. Stačí vozidlo odpojit, připevnit vodicí tyč a následně přívěs pohodlně zaparkovat na požadované místo. | Zdroj: americký Úřadu pro patenty a ochranné známky (USPTO)

Pomocná jednotka má dva závěsy a je situovaná mezi automobil a přívěs. Zdroj: americký Úřadu pro patenty a ochranné známky (USPTO)
Přesné dávkování výkonu mají na starost citlivé senzory, zatímco energie je čerpána z palubní baterie, která by mohla případně sloužit k napájení přívěsu, nebo nabíjení automobilu. Zdroj: americký Úřadu pro patenty a ochranné známky (USPTO)
Nákresy ukazují dvojí možné ukotvení přívěsu prostřednictvím standardní oje nebo otočné platformy umístěné v horní části. Zdroj: americký Úřadu pro patenty a ochranné známky (USPTO)
Vozík má vlastním elektrický pohon pravděpodobně každého kola zvlášť, což by eliminovalo potřebu diferenciálu.  Zdroj: americký Úřadu pro patenty a ochranné známky (USPTO)
6
Fotogalerie

Nová vychytávka umožní vašemu autu tahat těžší přívěs, než na jaký je stavěno. Pomůže i při parkování

Pod tíhou ekologických norem utáhnou nová auta čím dál méně. Nové řešení od GM jim pomůže vrátit ztracený potenciál a majiteli usnadnit manévrování při parkování.

V souboji s ekologií je stále vzácnější najít automobily s velkou tažnou kapacitou. To je problém hlavně v USA, kde jsou majitelé zvyklí zapřáhnout za pick-up velké přívěsy, ať už komerčního či obytného charakteru. Zavděčit se ekologům i potenciálním kupcům je v rámci vývoje nových vozů stále těžší, ovšem GM přišel s originálním řešením, které přidá i na uživatelské přívětivosti. Informace a grafické podklady unikly z amerického Úřadu pro patenty a ochranné známky, kam si GM 21. března podal přihlášku.

Pomocná jednotka má dva závěsy a je situovaná mezi automobil a přívěs. Disponuje vlastním elektrickým pohonem pravděpodobně každého kola zvlášť, což eliminuje potřebu diferenciálu. Systém natáčení kol usnadní manévrování a průjezd ostrých zatáček.

Přesné dávkování výkonu mají na starost senzory, zatímco energie je čerpána z palubní baterie, která by mohla případně sloužit k napájení přívěsu nebo nabíjení automobilu. Zároveň vozík pomáhá autu při brzdění během jízdy z kopce. Nákresy ukazují dvojí možné ukotvení přívěsu prostřednictvím standardní oje nebo otočné platformy umístěné v horní části. Tento systém se postará i o potřebnou trakci.

Výhodou vlastního pohonu je možnost samostatného manévrování s přívěsem po příjezdu do destinace. Stačí vozidlo odpojit, připevnit vodicí tyč a následně přívěs pohodlně zaparkovat na požadované místo.

GM zatím neuvedlo plány na sériovou výrobu, ale do budoucna by to mohla být odpověď na prodloužení dojezdu elektrických pick-upů, která je aktuálně největším tématem. Majitelé konvenčních vozů by zase mohli tahat těžší přívěsy. Tím pádem by si nemuseli kupovat o třídu větší auto jen kvůli pár jízdám během sezónní dovolené.

 

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Doporučujeme

Články odjinud