Nová verze vozu Škoda Octavia WRC

O další stupeň výše pokročil tým Škoda Motorsport v rámci své účasti v Mistrovství světa FIA, když představuje světu novou evoluční verzi vozu Škoda Octavia World Rally Car. Zlepšená verze Octavie WRC, postavená na bázi faceliftované Octavie.
Nová verze vozu Škoda Octavia WRC
O další stupeň výše pokročil tým Škoda Motorsport v rámci své účasti v Mistrovství světa FIA, když představuje světu novou evoluční verzi vozu Škoda Octavia World Rally Car. Zlepšená verze Octavie WRC, postavená na bázi faceliftované Octavie si odbude svou premiéru na nadcházející Kyperské Rally (8.-10.září).

Zrovna tak jako vzhled nové Octavie i druhá generace Octavie WRC zahrnuje zlepšení v mnoha základních aspektech svého předchůdce. Pod vedením šéfinženýra a vedoucího projektu Octavie WRC, Dietmara Metricha, se skupina inženýrů a techniků týmu Škoda Motorsport zaměřila především na změny v oblasti aerodynamiky, výkonu motoru, distribuce hmotnosti a trakce.

„Během vývoje nové homologace Octavie WRC jsme měli několik hlavních cílů,“ říká Metrich. Chtěli jsme zvýšit výkon motoru při vyšších otáčkách a hladinu točivého momentu v nižších otáčkách. Dále jsme chtěli zlepšit chlazení vody, oleje, funkčnost převodové skříně, ale také zefektivnit aerodynamickou rovnováhu vozu při vysokých rychlostech. Hodně jsme se také zaměřili na umístění vybraných částí v interiéru vozu, abychom zlepšili celkovou rovnováhu Octavie s cílem získat rovnoměrné opotřebení pneumatik. Nová Octavia WRC také doznala několika kladných změn v oblasti podvozku.“

Na voze přibylo nové turbodmychadlo a výfukový systém, společně s kratší elektrickou kabeláží pod kapotou. Převodovka má nyní upravené převodové stupně, které by měly lépe vyhovovat celkovému výkonu a průběhu točivého momentu upraveného agregátu. Na přídi přibyl větší přítlak vzduchu, zatímco na zadní části Octavie byl přítlak zmenšen. Uvnitř vozu se pozměnilo umístění několika částí jako je rezerva, vodní nádrž, hasící přístroj. Tyto položky byly přemístěny více do středu podvozku, aby se zlepšila celková rovnováha a stabilita vozu. Výsledkem testování ve vzdušném tunelu jsou větší otvory na předním nárazníku, přídi a kapotě Octavie, které by měly zaručit lepší průchod vzduchu.

Spolehlivost vozů Škoda Octavia WRC jasně prokazuje statistika týmu, když Octavia dojela do cíle na devíti podnicích MS FIA a na šesti z nich získala body do Mistrovství světa značek FIA. V únoru tohoto roku se tým Škoda Motorsport poprvé v historii značky zúčastnil nejdelší a nejnáročnější soutěže seriálu - keňské Safari Rally v Africe, kde obě Octavie WRC nejenže dojely do cíle rallye, ale oba vozy hned bodovaly. Další úspěch zaznamenal Armin Schwarz na páté rychlostní zkoušce během Rally Catalunya, kterou vyhrál. Pro značku Škoda to znamenalo historické vítězství na RZ v plnohodnotné soutěži MS FIA.

„Naším hlavním úkolem je nyní stavět na této slibné platformě,“ poznamenal Wilfried Bockelmann, člen představenstva Škoda Auto zodpovědný za vývoj. „Za méně než pět let od doby, kdy náš tým zvítězil ve Světovém poháru FIA v rámci mistrovství světa vypsaný pro třídu F2 s dvojicí Favoritů s motory o objemu 1300ccm, jsme postavili konkurenceschopné vozy WRC a tým lidí, kteří soutěží s těmi nejlepšími. Pro nás je to obrovský skok vpřed. V současné době mají naše Octavie nejnovější převodovky pro pohon všech čtyř kol a přeplňovaný motor, což je oproti Favoritům s pohonem přední nápravy a klasickým motorem s karburátorem nevídaný pokrok. Včetně tří hlavních podniků národních rallye šampionátů ve Finsku, Německu a České Republice, naše Octavia dokončila 12 ze 13 soutěží, takže spolehlivost je jasně prokázána. Nyní se ale musíme soustředit na to, abychom dále zlepšili výkon vozu na tu nejvyšší úroveň. Věříme, že nová evoluce Octavie WRC dále podpoří její konkurenceschopnost.“

Nová Škoda Octavia WRC absolvovala vyčerpávající testování a přípravu na Kyperskou soutěž v Řecku. Pavel Janeba, manažer týmu Škoda Motorsport, byl s výsledky testu také spokojen. „Náš cíl byl velmi jednoduchý. Chtěli jsme si ověřit funkčnost nových komponentů a jejich aplikací tak, abychom zároveň eliminovali potenciální rizika. Je pochopitelné, že chceme stáhnout náskok v oblasti rychlosti vozů oproti těm nejlepším týmům. Přestože se nám tento test vydařil a vůz fungoval téměř bez vážných technických závad, musíme si počkat jak si nová Octavia povede ve vlastní soutěži. V této chvíli je nesmírně obtížné odhadnout o kolik lepší tento vůz bude; to vše zjistíme až na Kypru během rychlostních zkoušek,“ poznamenal Janeba.

Oba tovární jezdci si nový vůz shodně pochvalovali. Armin Schwarz po skončení testu prohlásil, že na Kypr odjede optimisticky naladěn. „Nejvíce jsou znát změny na motoru, který je díky novému turbu, elektronice a výfukovému potrubí, ale také chlazení, silnější a pružnější. Vůz po sešlápnutí plynového pedálu reaguje okamžitě, zlepšil se průběh točivého momentu v nižších otáčkách, Octavie je více agilní a celkově se i jinak chová. I když se charakteristika agregátu a jeho chlazení hodně zlepšily, stále však existuje prostor pro další vývoj. Hodně jsme také pracovali na nastavení podvozku. Pokud jde o změny týkající se aerodynamiky vozu, oproti původnímu návrhu jsme ještě udělali několik malých změn hlavně na přední kapotě a nárazníku, související především s chlazením pohonné jednotky. Ostatní změny by se měly pozitivně projevit především na rychlých soutěžích.“

Schwarzův týmový kolega, Luis Climent by si na Kypru rád vylepšil svou letošní bilanci a na Kypru by rád bodoval „Nová Octavia je oproti minulé verzi mnohem rychlejší. Obzvláště její akcelerace a přenos upraveného točivého momentu jsou velkým plusem. Během testu jsme s vozem neměli žádné vážné mechanické problémy. Hodně jsem se také soustředil na optimalizaci nastavení vozu pro Kypr, kde nás a vozy čeká podobné peklo jako je tomu na řecké Acropolis. Pokročili jsme také v oblasti chlazení agregátu, nicméně stále se snažíme najít ta nejvhodnější řešení.“

Po premiéře nové Octavie WRC na Kyperské Rally se tým Škoda Motorsport v tomto roce zúčastní dalších dvou podniků MS FIA. Po Kypru to bude na asfaltové Sanremo Rally v severní Itálii; koncem listopadu se bude o mistrovské body soutěžit na klouzavých waleských lesních cestách na Britské Rally.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků