Hlavními rysy nové Vectry, střední řady automobilky Opel, jsou prostorný interiér, vysoká úroveň výbavy a výkonné motory s výkonem až 211 koní.
Automobily střední třídy stále rostou. Příkladem je například Ford Mondeo či právě nová Vectra. Nová Vectra se vyznačuje výrazným designem plně v souladu s designovými trendy Opelu, které se ještě více projeví při představení dalších modelů, které budou ve stejném „stylu“, důkazem bude nová Omega, představená veřejnosti možná již příští rok. Nový design je i mimořádně praktický o čemž svědčí například koeficient odporu vzduchu cx=0,28.
Čtyřdveřová Vectra se na první pohled profiluje jako moderní elegantní sedan. K nejzřetelnějším stylistickým prvkům této verze patří např. lemy podběhů kol, nízko položená ochranná lišta v barvě karoserie po celé délce obou bočních dveří nebo masivní dveřní kliky. Klínovitá boční silueta propůjčuje vozu dynamický image. Lichoběžníková maska chladiče je vpředu čistě začleněna do kapoty motoru. Mřížka chladiče má chromované orámování a masivnější střední chromovaná lišta nese uprostřed velký znak automobilky Opel. Zádi nového modelu dominují velkoplošná koncová světla, která zasahují až do boků vozu. Velmi efektním designérským záměrem bylo protažení horní části koncových světel až k samému obrysu zádi vozu.
Interiér
Interiér nové Vectry vděčí za svoji prostornost zejména rozvoru 2,7 m, což představuje o 6 centimetrů více než u současného modelu. Širší je i rozchod předních a zadních kol (+ 5,2 cm vpředu a + 4,5 cm vzadu). Vectra i je vyšší, a to o 5,2 cm. To jsou klíčové parametry, kterým nová Vectra vděčí za podstatně prostornější interiér než jakým se mohla chlubit její předchůdkyně.
V porovnání s předchozí generací vzrostl prostor pro hlavy na předních sedadlech až na 98,9 cm a místo pro nohy na zadních sedadlech o 5,5 cm, takže Vectra se řadí mezi vůbec nejprostornější vozy své třídy.
Do seznamu standardní výbavy patří dálkově ovládané centrální zamykání všech dveří a víka zavazadlového prostoru, výškové nastavování sedadla řidiče, elektrické ovládání oken předních dveří, výškově a podélně nastavitelný volant nebo elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka.
Výbava vyšších verzí řady Vectra zahrnuje např. elektronickou klimatizační jednotku, palubní počítač, přední elektricky nastavitelná sedadla, u kterých lze měnit celkem osm parametrů. Do paměti elektrického nastavování předních sedadel lze uložit několik poloh.
V příplatkové výbavě najdeme např. přídavné topení, parkovací systém, tempomat, fotochromatické vnitřní zpětné zrcátko a vnější zrcátko na straně řidiče, systém kontroly tlaku v pneumatikách nebo několik audiosystému, některé i navigačním systémem.
Bezpečnostní výbava
Míru aktivní bezpečnosti zvyšuje také elektronický stabilizační systém ESP+ zcela nové generace, který si také ve Vectře odbude svoji premiéru. Na rozdíl od konvenčních stabilizačních systémů ESP, které eliminují přílišnou nedotáčivost vozu přibrzděním pouze vnitřního zadního kola, systém ESP+ přibrzďuje až tři kola najednou, takže stabilizující efekt tohoto zásahu je mnohem výraznější a účinnější. Nabíc je Vectra vybavena i systémem CBS – usnadňuje brždění v zatáčkách.
Komplexní systém prvků pasivní bezpečnosti nové Vectry zahrnuje např. standardně dodávané čelní, boční i průběžné hlavové airbagy, patentovaný systém uložení pedálů PRS (Pedal Release System), který je v případě čelního nárazu uvolní z jejich uchycení, čímž se výrazně snižuje riziko poranění nohou řidiče nebo vylepšené aktivní opěrky hlav, které chrání oblast krční páteře při nárazech zezadu.
Motory a převodovky
Nová generace Vectry je vybavená indikátorem servisních intervalů, který v závislosti na stylu jízdy umožňuje najet až až 30 000 km u benzínových motorů a u vznětových verzí až 50 000 km. Nejpozději v dvouletém intervalu, však musí do servisu na prohlídku všechny Vectry nezávisle na počtu ujetých kilometrů.
Výkonová škála zážehových motorů připravených pro novou Vectru sahá od 74 kW/100 k až po 155 kW/211 k. Zatímco čtyřválcové agregáty o objemech 1,6 l, 1,8 l a 2,2 l jsou určeny pro všechny verze modelové řady Vectra, výkonný šestiválec 3.2 V6/155 kW je vyhrazený pouze pro sportovně laděné modely Vectra GTS.
1.6 16V/74 kW (100 ks)
Základním agregátem pro novou Vectru je zážehový čtyřválec o objemu 1,6 l a výkonu 74 kW/100 k, který je dobře známý např. z modelů Opel Astra.
1.8 16V/90 k (122 ks)
Druhý z řady zážehových motorů pro novou Vectru - čtyřválec o objemu 1,8 l a výkonu 90 kW/122 k – je vybavený čtyřventilovou technikou, má sací potrubí proměnné délky, které zaručuje dostatek točivého momentu ve všech otáčkách. Točivý moment dosahuje své maximální hodnoty 167 Nm při 3800 ot/min. Vectra s ním zrychlí z 0 na 100 km/h během 10,5 vteřiny a dosahuje rychlosti až 207 km/h. Průměrná spotřeba Vectry s motorem 1.8 16V přitom činí jenom 7,8 l/100 km.
2.2 16V o výkonu 108 kW/147 ks
Zážehový čtyřválec o objemu 2,2 l nabízí výkon 108 kW/147 ks. To stačí na zrychlení z 0 na 100 km/h během 9,5 s a na maximální rychlost 219 km/h. Točivý moment dosahuje své nejvyšší hodnoty 203 Nm při 4000 ot/min.. Průměrná spotřeba Vectry poháněné čtyřválcem 2.2 16V představuje 8,6 l/100 km.
2.0 DTI 16V o výkonu 74kW/100 ks
Turbodiesel 2.0 DTI 16V dosahuje výkonu 74 kW/100 ks a jeho točivý moment vrcholí při 1500 ot/min na hodnotě 230 Nm. Vectra s tímto motorem dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h během 13,0 s a umí se rozjet až na 192 km/h. Průměrná spotřeba tohoto modelu činí jen 5,9 l/100 km.
2.2 DTI 16V o výkonu 92 kW/125 ks
Maximální výkon tohoto motoru činí 92 kW/125 ks. Motor 2.2 DTI 16V dosahuje maximálního točivého momentu 280 Nm už při 1500 ot/min a neopouští ho až do téměř 3000 ot/min. Opel Vectra poháněný čtyřválcem 2.2 DTI 16V dokáže zrychlit z klidu na 100 km/h během 11,0 s a dosahuje rychlosti až 206 km/h. Motor 2.2 DTI se v průměru spokojí s 6,5 l/100 km.
Pětistupňové manuální i samočinné převodovky
Manuální pětistupňová převodovka dostala nový systém ovládání pomocí lanovodů. Ten zaručuje účinné odstínění interiéru vozu od vibrací motoru a převodovky.
Zcela nová pětistupňová samočinná převodovka s možností manuální volby rychlostních stupňů se dodává do vozů Opel Vectra se zážehovými motory 2.2 16V, 3.2 V6 a vznětovým motorem 2.2 DTI 16V. Charakteristickým rysem nového automatu je kromě jeho vysoké funkčnosti i nízká hmotnost a kompaktní rozměry. Nová pětistupňová automatická převodovka dokáže přizpůsobit svoji činnost požadavkům řidiče, jeho jízdnímu stylu i charakteru silnice, dokonce i tomu, zda vůz jede do kopce nebo sjíždí z kopce. Převodovka je vybavena i tzv. zimním režimem, který usnadňuje především rozjezdy na kluzkých silnicích. A pokud by snad chtěl sám rozhodovat o okamžiku přeřazení na jiný rychlostní stupeň, stačí mu pouze přesunout páku voliče do druhé souběžné kulisy a může selektivně řadit jednotlivé rychlosti.
Samočinná převodovka CVT
Ve druhé polovině roku 2002 přibude v nabídce další převodovka. Tentokrát s plynulou změnou převodového poměru. Určena bude pro zážehový čtyřválec 1.8 16V.
Výhled do budoucnosti
Nabídku modelové řady Vectra v průběhu dvou let po její premiéře postupně rozšíří řada dalších karosářských verzí, motorů a převodovek. Zákazníci by se podle zatím dostupných informací měli dočkat i verze s pohonem všech, protože časem by pohon všech kol měl být dostupný u většiny automobilů značky Opel.
Vectra a český trh
Přestože výroba nových Vecter již začala, na český trh by se první vozy nové generace mohly dostat na přelomu dubna a května. O cenách zatím nebylo rozhodnuto, ale je pravděpodobné, že se nebudou výrazně odlišovat od cen současných Vecter.
Poznámka: Sportovní provedení GTS vám představíme zítra.