Nová Toyota Yaris poprvé v Česku: Prcek z Kolína míří hodně vysoko. A má na to!

První sériové exempláře nové generace Toyoty Yaris dorazí k zákazníkům v říjnu. Díky českému zastoupení Toyoty jsme si ale mohli vůbec první kousek u nás prohlédnout už dnes.

Z globálního hlediska je pro Toyotu zřejmě nejdůležitější model Corolla, dlouhodobě nejprodávanější vůz světa, v evropském měřítku je to ale model Yaris určený hlavně do města. Důvod je prostý: yaris se stal hlavní zbraní v nové éře Toyoty na evropském trhu a dennodenně jej potkáváme už dvacet let. Na českém trhu má relativně stabilní pozici. Loni byl čtvrtým neprodávanějším modelem v segmentu B a stejnou příčku si udržel v prvních pěti měsících letošního roku. A dokonce se mu podařilo zvýšit tržní podíl.

Nová Toyota Yaris má ceny pro český trh. Díky akci teď ušetříte více než 20.000 Kč

Nová Toyota Yaris má ceny pro český trh. Díky akci teď ušetříte více než 20.000 Kč

Nejnovější, v pořadí již čtvrtá generace yarisu, se poprvé ukázala loni v říjnu a světovou premiéru si měla odbýt v březnu v Ženevě. Autosalon se letos kvůli pandemii koronaviru nakonec nekonal, spojení Ženevy a vozu, který jsem si dnes s dalšími novináři prohlédl přímo v sídle české centrály Toyoty, je však pevnější, než se zdá. Jde o exemplář, který měl mít svoje místo na ženevském stánku automobilky, ale místo toho zamířil do Česka, kde bude zatím sloužit k prezentacím a školením dealerů.

Velice pevné je i spojení nového yarisu a nejnovější generace corolly. Nová Toyota Yaris má s předchůdcem společné jenom jméno, což dokazuje už použití modulární platformy TNGA, na které je postavena corolla, crossover C-HR, a dokonce i Lexus ES. Základna dovolila natáhnout rozvor náprav o 50 mm, vůz je o 50 mm širší a rozchod kol se zvětšil o 57 mm. Yaris je také o 5 mm kratší než předchůdce, ale měl by uvnitř nabídnout více místa.

Japonská Toyota vykastrovala ostrý GR Yaris. Má jen 118 koní a převodovku CVT

Japonská Toyota vykastrovala ostrý GR Yaris. Má jen 118 koní a převodovku CVT

Bavíme se o autě s délkou 3940 mm, které však působí robustně, z některých úhlů až agresivně. Možná vás napadne, kolik toho má společného s ostrou Toyotou GR Yaris, tady to bude ale velice rychlé – údajně jenom anténu a logo. Zatímco běžný yaris se bude vyrábět ve Francii a v TPCA v Kolíně, GR Yaris bude vznikat v Japonsku, kde se dříve dělal supersport Lexus LFA.

V dnešní době už malá auta do města stojí tolik co kdysi modely nižší střední třídy, proto ani Toyota Yaris není vyloženě levná. Cena 335.000 Kč za základní verzi Active s litrovým motorem o výkonu 53 kW může od koupě odradit, v potaz je ale třeba brát i bohatou standardní výbavu (bezdrátová nabíječka, 7palcový infotainment, sedm airbagů včetně nového mezi sedadly vpředu, Android Auto a Apple CarPlay či soubor systémů Toyota Safety Sense 2.5) a aktuální akční verze se slevou 21.000 Kč.

Toyota Yaris Cross oficiálně: SUV na základě Yarisu dostalo i pohon všech kol

Toyota Yaris Cross oficiálně: SUV na základě Yarisu dostalo i pohon všech kol

Za 374.000 Kč díky tomu dostanete vůz ve výbavě Comfort rozšířené o paket Style (litá 16palcová kola, zatmavená okna, LED světla, lakovaná mřížka chladiče), navíc s novou atmosférickou patnáctistovkou o výkonu 121 koní. Vedle prvků paketu Style počítejte také s parkovací kamerou či koženým volantem. Do čtyř set tisíc korun se vejde i verze s pakety Style a Tech, která má o palec větší infotainment, vyhřívaná sedadla či elektrické ovládání zadních oken (stojí 389.000 Kč). Jde o verzi, kterou česká Toyota považuje za nejoblíbenější.

Pravdou také je, že za vaše peníze nedostanete ošizené auto. Toyota zapracovala na materiálech (přístojovka má měkčené plasty, výplně dveří jsou textilní), použila sedadla z crossoveru C-HR, ve kterých se skvěle sedí, uvnitř je i díky ambientnímu osvětlení útulno a máte překvapivě hodně místa. Volant je nastavitelný ve dvou osách s delším rozsahem, sedí se relativně nízko, ale kam s koleny budou vědět i dlouháni. Líbí se mi volant s novým designem a hezkými tlačítky, nechybí dostatek odkládacích míst a všechny důležité prvky jsou hezky po ruce. Měřím 190 cm a na kratší vzdálenosti bych to dokonce vydržel i vzadu za stejně vysokým řidičem.

Ostrá Toyota GR Yaris dorazila do Česka. Na nic nečekejte, má být hned vyprodaná

Ostrá Toyota GR Yaris dorazila do Česka. Na nic nečekejte, má být hned vyprodaná

Toyota patří ke špičce ve vývoji hybridních pohonů a ani v případě nové generace modelu Yaris nenechala nic náhodě. Hybridní patnáctistovka Dynamic Force vychází z dvoulitru používaného v corolle a C-HR, má výkon 85 kW a vyznačuje se například termodynamickou účinností 40 %, možností jet na elektřinu i rychlostí 130 km/h a s tím související spotřebou 3,8 až 4,8 l/100 km dle metodiky WLTP. Střed nabídky tvoří rovněž patnáctistovka, ale konvenční bez hybridního systému, zato s výkonem 89 kW a možností kombinace s manuální šestistupňovou převodovkou a automatem CVT. Jak již bylo zmíněno, nejlevnější provedení má pod kapotou tříválec 1.0 VVT-i/53 kW.

Toyota Yaris Cross oficiálně: SUV na základě Yarisu dostalo i pohon všech kol

Toyota Yaris Cross oficiálně: SUV na základě Yarisu dostalo i pohon všech kol

Obecně vzato je Toyota Yaris čtvrté generace poctivé auto, které má v silném segmentu městských vozů velkou šanci na úspěch. Těží z prvků vozů vyšších tříd, vypadá skvěle zvenku i uvnitř, nabídne dostatek prostoru na malém půdorysu a údajně i skvěle jezdí. Poslední poznámku si ale jenom tak neověříme. První testování bychom totiž měli absolvovat až po letních prázdninách.

Toyota Yaris v ČR: První technické údaje a akční ceny
Motor 1.0 VVT‑i 1.5 DF 1.5 Hybrid
Zdvihový objem [cm3] 998 1490 1490
Válce/ventily 3/4 3/4 3/4
Výkon [kW/min] 53 89 85
Točivý moment [Nm/min] neuveden neuveden 120
Převodovka 5M 6M(CVT) e-CVT
Zrychlení 0-100 km/h [s] neuvedeno neuvedeno 10,3
Maximální rychlost [km/h] neuvedena neuvedena 175
Spotřeba paliva WLTP [l/100 km] neuvedena neuvedena 3,8
Cena Active [Kč] 335.000 - 445.000
Cena Comfort Style [Kč] - 374.000 464.000
Cena Comfort Style a Tech [Kč] - 389.000 479.000
Cena Selection Elegant [Kč] - 404.000 494.000
Cena Selection Style [Kč] - 414.000 504.000
Vena Premiere Edition [Kč] - 429.000 519.000
Podrobnější technické data budou teprve zveřejněna, příplatek za CVT je 35.000 Kč
TEST Seat Leon 1.5 eTSI (110 kW) DSG: Můj brácha má prima bráchu

Seat Leon 1.5 eTSI (110 kW) DSG

S kompakty na platformě MQB Evo se v posledních měsících roztrhl pytel. Dnes si řekneme více o novém Seatu Leon, který dorazil do testu v podobné konfiguraci jako nedávno Volkswagen Golf. Mohou se oba sourozenci v zásadních věcech vůbec lišit?

dnes | Jan Mička | 3 příspěvky
TEST Audi A3 Sportback 30 TDI S line: Náročné ho získat, snadné s ním žít

Audi A3 30 TDI S line

Čtvrtá generace Audi A3 oficiálně dorazila na český trh. Do testu jsme si vzali zajímavou verzi - kombinaci sportovní výbavy S Line a základního vznětového motoru 30 TDI (85 kW).

10.  7.  2020 | Vladimír Kadera | 83 příspěvků
TEST Ford Kuga 2.5 PHEV: Velmi dobrý plug-in hybrid, jen šitý horkou jehlou

Ford Kuga 2.5 PHEV

Ford oddaloval vývoj nové generace hybridů pro evropské trhy jako ošetření bolavého zubu a na jednom z jeho nejnovějších přírůstků je chvatná práce bohužel tak trochu znát. Stojí ale kvůli tomu vrcholná benzín-elektrická verze nové Kugy nutně za starou belu? Pojďte se podívat.

7.  7.  2020 | Miro Mihálik | 34 příspěvků