Toyota chtěla vyhovět těm, kteří do Yarisu přesedají z vozu vyššího segmentu se silnějším motorem. Zdroj: Toyota

Toyota chtěla vyhovět těm, kteří do Yarisu přesedají z vozu vyššího segmentu se silnějším motorem. Zdroj: Toyota

Čtvrtá generace hybridního pohonu vycházející ze tříválce o objemu 1,5 litru dostává novou převodovku se schopnějším motorgenerátorem. Zdroj: Toyota
Ten stojí za 12procentním nárůstem systémového výkonu z 85 na 96 kW. Zdroj: Toyota
Elektrický motor MG2 posílil na točivém momentu o 30 procent z dřívějších 141 N.m na 185 N.m. Zdroj: Toyota
Podstatné zkvalitnění výbavy přináší Yarisu kamera a radar s větším dosahem. Zdroj: Toyota
20
Fotogalerie

Nová Toyota Yaris nemá klasický spalovák. Za její funkce by se nemusely stydět ani prémiovky

Navzdory malé karoserii je Yaris dospělé auto napěchované nejmodernějšími systémy. V základu nadchne bezpečnostními i asistenčními prvky a vzdáleným přístupem. K tomu přidává i nový nejsilnější hybrid.

Yaris je pro Toyotu mimořádně důležitý model. Dodnes se ho po celém světě prodalo na 10 milionů kusů a modernizace dává potenciálním zájemcům ještě více důvodů, proč si ho vybrat. Cílí především na vyšší výkon, lepší bezpečnost a nové systémy pro digitální hračičky.

Toyota chtěla vyhovět těm, kteří do Yarisu přesedají z vozu vyššího segmentu se silnějším motorem. Právě jim je určena nová verze Hybrid 130, která doplňuje stávající Hybrid 116. Výkonnější pohon se stává základem pro linie Premiere Edition a GR Sport.

Čtvrtá generace hybridního pohonu vycházející ze tříválce o objemu 1,5 litru dostává novou převodovku se schopnějším motorgenerátorem. Ten stojí za 12procentním nárůstem systémového výkonu z 85 na 96 kW. Elektrický motor MG2 posílil na točivém momentu o 30 procent z dřívějších 141 N.m na 185 N.m. Výsledkem je ostřejší odezva, zkrácení akcelerace na stovku o půl sekundy (9,2 sekundy) a dynamičtější pružné zrychlení z 80 na 120 km/h za 7,5 sekundy, které využijete zejména při předjíždění.

Podstatné zkvalitnění výbavy přinášejí Yarisu kamera a radar s větším dosahem. Bezpečnostní systémy balíčků Toyota Safety Sense a Toyota T-Mate detekují cyklisty, chodce a motocyklisty v delší vzdálenosti, takže mohou reagovat na potenciální nebezpečí s větším předstihem. Yaris hlídá své okolí i v křižovatkách, kde si všímá objektů napříč oběma pruhy a sleduje vozidla i cyklisty přijíždějící ze stran nebo napojující se do pruhu. Prediktivní systémy řízení pomáhají řidiči zvolna zpomalovat po uvolnění plynového pedálu a projet zatáčku s větší lehkostí díky aktivní úpravě odporu posilovače řízení. Všechny tyto prvky včetně asistentů usnadňujících parkování jsou součástí základní výbavy.

Yaris řidiče hlídá po celou dobu a pokud delší čas nereaguje, například kvůli náhlé zdravotní indispozici, pak se aktivuje proces nouzového zastavení. Podmínkou je zapnutá funkce udržení v jízdním pruhu. Po zastavení se zapnou výstražná světla a odemknou dveře. V případě přirozeného zastavení pohlídá Yaris bezpečné otevření dveří a upozorní na přítomnost zadních cestujících.

Díky novým technologiím má lepší přehled o situaci i adaptivní tempomat, který lépe čte dopravní značky a nově zamezí předjíždění (podjíždění) v nesprávném pruhu. Reguluje i optimální rychlost při změně pruhu s následným vycentrováním. Dále umí Yaris poznat, zda opuštění bylo přirozené, nebo šlo o nouzový úhybný manévr. Za běžných okolností potěší ve městě poloměr otáčení 5,2 metru.

Veškerá jízdní data a zapojení asistentů sleduje řidič na digitálním přístrojovém štítu s úhlopříčkou 7 nebo 12,3 palců (výbavy Executive, GR Sport a Premiere Edition). Vyšší verze vyniká ostrou grafikou a čtyřmi režimy zobrazení. Sekunduje mu multimediální zařízení Toyota Smart Connect dodávané s úhlopříčkami 9 nebo 10,5 palce. Základní sestava zahrnuje navigaci, aktualizace vzduchem i vylepšení hlasového ovládání v českém jazyce. Vítaná je i bezdrátová konektivita Apple CarPlay a Android Auto.

Premiéru v Yarisu slaví digitální klíč pro pět uživatelů, kteří prostřednictvím chytrého telefonu vůz odemknou a nastartují. Vzdálené spojení s autem přes aplikaci MyT umožňuje na dálku ovládat zámky, nastavit klimatizaci a spustit výstražná světla.

Nový modelový ročník Yarisu přináší nižším výbavám Active a Comfort nově design čalounění a litých kol. Nabídku rozšiřuje vrcholné provedení Premiere Edition, jemuž je vyhrazen modrý lak Neptune kombinovaný s černou střechou, sloupky a 17palcovými koly. Tento motiv se odráží také v interiéru prostřednictvím linek na dekoru a prošívání. Je zde i možnost dvoubarevného lakování s bílým a stříbrným odstínem.

Toyota Yaris Hybrid : Základní technická data
Verze Hybrid 116 Hybrid 130
Zdvihový objem [cm3] 1490 1490
Válce/ventily 3/12 3/12
Největší výkon motoru [kW/min] 68/5500 68/5500
Točivý moment [N.m/min]  120/3600-4800 120/3600-4800
Největší výkon cenlkem [kW/min] 85 96
Točivý moment celkem [N.m/min]  141 185
Převodovka e‑CVT e‑CVT
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,7 9,2
Max. rychlost [km/h] 175 175
Provozní hmotnost [kg] 1185-1220 1250-1255
Spotřeba dle WLTP [l/100 km] 4,1-4,9 4,2-5,1
Emise CO2 dle WLTP [g/ km] 92-112 96-116
Délka [mm] 3940 3940
Šířka [mm] 1745 1745
Výška [mm] 1500 1500
Rozvor [mm] 2560 2560
Objem palivové nádrže [l] 36 36
Objem kufru [l] 286 286

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud