Nová Toyota Yaris oficiálně: Toto má být nový nejbezpečnější malý vůz světa

S novou platformou a novým designem přijíždí v pořadí již čtvrtá generace hatchbacku od Toyoty zase o něco úspornější, bezpečnější a lépe ovladatelná.

Na zbrusu nové generaci Yarisu si dala Toyota opravdu záležet. Novinek je totiž u populárního malého hatchbacku opravdu dost. Vše přitom odpaluje design, který se od předchozí generace posunul vcelku razantně. Karoserie je více zakulacená, zaujme výraznými prolisy na bocích, ještě členitější zádí a docela agresivně vyhlížející přídí s full-LED světlomety.

I pod zevnějškem se mnohé změnilo. Yaris totiž stojí na architektuře TNGA, kterou v rámci novinky Toyota poprvé uvádí ve variantě GA-B pro kompaktní modely. Hlavní zprávou je, že oproti starému modelu má nyní Yaris nižší těžiště, celá posádka sedí o něco níže, širší je také rozchod kol a zvýšila se torzní tuhost. Obecně tak má být Yaris ještě ovladatelnější a čitelnější. Vpředu najdete zavěšení se vzpěrami McPherson, vzadu pak s torzní příčkou.

Toyota láká na plug-in hybridní RAV4. Bude to nejvýkonnější verze v historii

Toyota láká na plug-in hybridní RAV4. Bude to nejvýkonnější verze v historii

Na délku se hatchback zmenšil o nepatrných 5 mm (3940 mm), ale zároveň mu byl prodloužen rozvor o 50 mm (2560 mm). Na šířku rovněž narostl o 50 mm (1745 mm) a výška zase klesla o 40 mm (1470 mm). Ve výsledku má být uvnitř o chlup více místa, avšak bez úbytku prostoru nad hlavou cestujících, jelikož sedí o něco níže. Objem zavazadlového prostoru ještě neznáme.

Uvnitř chce navíc Yaris zaujmout kvalitnějším dojmem, například s plstěnou povrchovou úpravou výplní dveří a přístrojovým panelem z měkčených materiálů. Volant má menší průměr, v kapličce přístrojů najdete multifunkční TFT displeje, centrální obrazovka infotainmentu je dotyková a výbavu může rozšířit i 10palcový barevný head-up displej.

Vodíková Toyota Mirai zažije revoluci. Nový koncept razantně mění vše dosavadní

Vodíková Toyota Mirai zažije revoluci. Nový koncept razantně mění vše dosavadní

A když už jsme u výbavy, mezi volitelné prvky patří i odkládací místo s bezdrátovým dobíjením telefonu, vyhřívání volantu nebo ambientní osvětlení. Cílem pak bylo navrhnout nový Yaris jako nejbezpečnější malý vůz světa. Už ve standardní výbavě tak najdete inteligentní adaptivní tempomat nebo asistent pro jízdu v pruhu. Jako první malý vůz navíc dostane Yaris i centrální airbag mezi předními sedadly pro lepší ochranu posádky v případě bočního nárazu.

Pod kapotu Yarisu se dostává nová hybridní technika čtvrté generace ve formě ústrojí 1.5 Hybrid Dynamic Force. Jedná se o elektrifikovaný benzinový tříválec s Atkinsonovým cyklem, proměnným časováním ventilů a přepracovaným automatem e-CVT. Uvedený systém rovněž používá novou schopnější a lehčí lithium-iontovou baterii. Její kapacitu ale zatím neznáme.

Minitest Toyota Corolla HB 1.8 Hybrid: Víme, že má duši!

Minitest Toyota Corolla HB 1.8 Hybrid: Víme, že má duši!

Stejně tak zatím Toyota neprozrazuje ani přesné hodnoty výkonu či spotřeby paliva hybridního ústrojí. Odvodit si je nicméně můžeme z tvrzení, že systémový výkon Yarisu se zvýšil o 15 %, oproti staré generace hybridní varianty tedy nejspíš zajistí 85 kW (115 koní), kdežto se snížením spotřeby o 20 % by měla novinka kombinovaně jezdit za 3,2 litru na 100 km.  

K motorizacím nám značka poskytne více informací později. K tomu dodává, že na vybraných trzích se bude nový Yaris nabízet i s čistě benzinovými tříválci o objemu 1,5 a 1,0 litru. Datum uvedení do prodeje však ještě neznáme.

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

TEST Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid: Zenový silák za všechny prachy

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid

Je to druhá nejvýkonnější Toyota v nabídce na našem trhu. A nejde o sporťák ani v rámci kategorie SUV. Slouží k přesně opačným účelům, které zvládá na výbornou. I když bez chyb není.

7.  3.  2021 | Richard Herbich
TEST Dacia Sandero 1.0 SCe Comfort: Co všechno lze mít za míň než 300 tisíc?

Dacia Sandero 1.0 SCe

Nová Dacia Sandero nám připadá tak zajímavá, že vám ji v krátkém čase servírujeme už podruhé. Tentokrát jsme vyzkoušeli běžné provedení v nejvyšší výbavě, ale zato s nejslabším motorem z celé nabídky. A bylo senzační!

5.  3.  2021 | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG: Kam se ještě základní GTI nevydalo

Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG

Základní Volkswagen Golf GTI byl vždy střídmou cestou ke každodennímu cestování se sklony k mírnému sportování. Teď už to tak úplně neplatí.

3.  3.  2021 | Vladimír Kadera | 26 příspěvků