Nová Toyota Prius: hybridní hvězda podruhé

Prius již několik let nenápadně přesvědčuje o životaschopnosti hybridní technologie. Nyní se dočkal druhé generace.
Nová Toyota Prius: hybridní hvězda podruhé

Mezi největší odbytiště modelu Prius patří USA, takže se předpokládá, že si jeho nová generace odbude svoji premiéru na lednovém autosalonu v Detroitu již příští rok. Zachytili jsme pro vás první snímky nového vozu, ačkoli nepocházejí ze zcela ověřeného zdroje. Objevily se totiž na jednou z chatů příznivců řady Prius. Již letos v létě se přitom objevily také snímky nového Priusu z jeho silničního testování, kde je však vůz celkem důkladně maskován. A o nich jsme vás informovali zde.

Lze se domnívat, že si nová Toyota Prius zachová profil typický pro její předchozí generace, ale interiér se z přiloženého snímku jeví být výrazně komplikovanější. Středové konzoli vévédí rozměrná obrazovka, kde se kromě údajů o aktuálním nastavení pohonné soustavy budou zobrazovat zřejmě také informace z nevigačního a zábavního systému nebo palubního počítače. Další změny vyplývají z úprav přídě a zádě vozu, ale karosérie bude zřejmě v souladu s trendem rozměrnější. Podobně se podle dostupných informací prodlouží rozchod kol i rozvor náprav. 

Nová verze specifického systému Hybrid Synergy Drive obdrží na místo dosavadního čtyřválce 1,5 l větší jednotku s objemem 1,6 l. Výkon celého vozu bude vyšší než dosud, ale spotřeba benzínu naopak klesne. Podle amerických měřítek EPA by měla spotřeba ve městě dosahovat 4,9 l/100 km a na dálnici pak 5,22 l/100 km. K vylepšení provozních vlastností přispěly úpravy celého hybridního systému včetně nových akumulátorů, které prodlužují vzdálenost, jíž bude možno urazit na čistě elektrický pohon. K nižším energetickým výdajům mají přispět i solární panely na střeše vozu, jež budou napájet třeba klimatizaci nebo posilovač řízení. Karosérie je prostornější a tužší, ale rozsáhlejší využití vysokopevnostní oceli a kompozitních materiálů snížilo její hmotnost.

Pro výrobu nové generace akumulátorů pro hybridní vozy i budoucí modely s vodíkovými články, ohlášené Toyotou již pro rok 2010, byla v Japonsku založena nová továrna. O ceně nového Priusu zatím není nic známo, ale lze předpokládat, že bude mírně přesahovat cenu stávající generace. Americký závod Toyoty v Mississippi zače s výrobou nového Priusu na počátku roku 2010 a její produkce stoupne až o 70% ve srovnání se stávající řadou, tedy na 480 000 vozů ročně. Vzhledem k ekonomické situaci totiž poptávka po tomto alespoň relativně hospodárném voze stále roste. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nová Toyota Prius

 

TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků
TEST Honda PCX 125 vs. začátečník: Trapas hned na začátku!

Skútr Honda PCX 125

Skútr s motorem o objemu 125 kubických centimetrů můžete už pěkných pár let řídit pouze s řidičákem na auto. Je ale bezpečné vypustit „jednostopého eléva“ přímo do pražského provozu? To jsem se rozhodl vyzkoušet na vlastní kůži.

4.  8.  2018 | Jan Mička | 36 příspěvků