Vodíková Toyota Mirai oficiálně: Luxusní zadokolka ujede až 650 km, váží 1,9 tuny

Toyota představuje druhou generaci svého vodíkového modelu. Od předchůdce se novinka liší takřka v každém ohledu.

Když nám Toyota v říjnu minulého roku představila koncept Mirai, bylo zřejmé, že má v plánu razantně změnit pojetí svého dosavadního vodíkového modelu. Vize druhé generace již tehdy vypadala blízko produkční verzi. Oficiální premiéra nového miraie tak nyní potvrzuje, že do série už vlastně inženýři vychytávali pouhé maličkosti.

Zatímco se původní vodíkový model uvedený v roce 2014 vyznačoval excentrickým designem, novinka se drží o něco konvenční, avšak stále moderně vypadající cesty sedanu s razantněji splývající zádí. Vůči staré generaci se nový Mirai vydává jiným směrem, a to nejen po stránce designu, změnila se celá koncepce.

Došlo vám palivo či energie? Brzy žádný problém, Toyota chystá mobilní plnicí stanici

Došlo vám palivo či energie? Brzy žádný problém, Toyota chystá mobilní plnicí stanici

Mirai totiž stojí na nové GA-L platformě, se kterou vůz přechází na pohon zadních kol, na rozdíl od dosavadního pohonu přední nápravy. Sedan používá víceprvkové zavěšení vpředu i vzadu. S délkou 4975 mm, šířkou 1885 mm, výškou 1480 mm a rozvorem čítajícím 2920 mm pak rozměry vozu narostly v každém ohledu kromě výšky, ta se naopak snížila.

Nový základ poskytuje Toyotě i prostornější pětimístný interiér, kdy především cestující vzadu potěší více místa na nohy. Kabina vytváří dojem komfortní limuzíny, s novou architekturou palubní desky, prémiovými materiály a velkými pohodlnými sedačkami. Před řidičem je digitální přístrojový štít, uprostřed se tyčí 12,3palcová obrazovka infotainmentu, zpětné zrcátko je rovněž digitální a ve výbavě nechybí ani audiosystém JBL se 14 reproduktory.

TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 Black Edition: Ta nejčernější myslí jen zeleně

TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 Black Edition: Ta nejčernější myslí jen zeleně

U elektrického vodíkového ústrojí pracovala Toyota stylem odlehčování a zmenšování klíčových částí. Počet palivových článků se sice snížil z 370 na 330, jejich objemová výkonová hustota je nicméně vyšší s hodnotou 5,4 kW/l (dříve 3,1 kW/l). Výkonem si mirai také polepšil se 128 kW (174 koní) oproti dřívějším 114 kW (155 koní). Rozměrově menší, lehčí, ale zato kapacitou větší je i nová lithium-iontová baterie.

Tímto způsobem pak mohli inženýři lépe uspořádat vodíkové nádrže (viz galerie), které mirai používá hned tři (dříve dvě). Celková kapacita nádrží se tak zvýšila z 4,6 kg na 5,6 kg. Se snížením spotřeby o 10 % a větší kapacitou nádrží uvádí Toyota o 30 % vyšší dojezd na jedno natankování, tedy kolem 650 kilometrů.

Toyota Camry prošla modernizací. Má nový infotainment a je bezpečnější

Toyota Camry prošla modernizací. Má nový infotainment a je bezpečnější

V disciplíně zrychlení z nuly na 100 km/h mluvíme o času 9,2 vteřiny, maximálně pak vůz dosáhne rychlosti 175 km/h. Sedan pracuje s pohotovostní hmotnostní 1900 kg, ani odchozí generace s 1850 kg však nebyla lehkým autem. Zato má ale novinka ideální rozložení hmotnosti 50:50 a ve spojení s víceprvkovým zavěšením, nižším těžištěm a pohonem zadních kol zmiňuje Toyota mnohem lepší ovladatelnost.

První exempláře už byly v domácím Japonsku zapůjčeny vybraným novinářům a dojmy nešetří chválou. Datum uvedení nového miraie do prodeje ale Toyota zatím neupřesňuje. Dostupnost v Evropě taky ještě nebyla potvrzena.

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

TEST VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI DSG R-Line: Styl a komfort především

VW Arteon SB 2.0 TDI/147 kW

Že model Arteon dorazí také v provedení kombi, Volkswagen oficiálně potvrdil až loni v červnu. Shooting Brake působí takřka dokonale, ale je takový i ve skutečnosti?

17.  1.  2021 | Jan Mička | 52 příspěvků
TEST Subaru BRZ Final Edition: Devět let nás učilo tlačit na pilu. Teď už naposledy

Subaru BRZ Final Edition

Subaru již devátým rokem připomíná, že teď je ten správný čas na pořízení řidičského kupé za hodně dobré peníze. Kdo i letos zaváhá, nejspíš bude mít na nějakou dobu smůlu.

13.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 32 příspěvků
TEST Audi e-tron 55 quattro Sportback: Tichý a hodně nápadný žrout elektřiny

Audi e-tron 55 quattro SB

Audi e-tron jsme tu měli už předloni. Tenkrát jsme s ním vyrazili do Rakouska a zažili pár neočekávaných dobrodružství. Dnes tu máme elegantnější verzi Sportback. Do žádných akcích se ale nehrneme, mrkneme na jeho schopnosti hezky v domácích podmínkách.

10.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 118 příspěvků