Nová Toyota LQ mluví s řidičem. Sama najde parkovací místo a čistí vzduch okolo

Toyota na autosalonu v Tokiu představí nový koncept shrnující celou řadu technologií, které bychom mohli v nadcházejících letech vidět v produkci.

Letošní autosalon v Tokiu bude samozřejmě plný koncepčních automobilů domácích automobilek. Ani Toyota se přitom nebude držet zkrátka se svou novinkou LQ, zaměřující se na nové technologie, které mají zajistit jak větší bezpečnost na silnici, tak zvýšit komfort posádky uvnitř nebo hledět na snižování škodlivých emisí v ovzduší.

Společně s futuristickým designem jsou na exteriéru konceptu asi nejzajímavějším prvkem jeho světlomety. Ty totiž umí na silnici promítat různé informace a varování, například posádce o stavu vozovky nebo okolí o záměrech autonomních systémů vozu. Toyota zmiňuje, že koncept je vybaven autonomním řízením 4. úrovně.

Vodíková Toyota Mirai zažije revoluci. Nový koncept razantně mění vše dosavadní

Vodíková Toyota Mirai zažije revoluci. Nový koncept razantně mění vše dosavadní

Bez nutnosti zasahovat do řízení se představuje i systém autonomního parkování, který nejenže auto sám zaparkuje, ale po vystoupení řidiče na jím zvoleném místě, zvládne samostatně odjet, najít parkovací místo v okolí a zaparkovat bez posádky uvnitř. Řidiči tedy odpadá čas strávený hledáním místa ke stání.

Klíčovým systémem Toyoty LQ je poté palubní agent Yui na bázi umělé inteligence, poskytující nejrůznější služby a funkce. Pomocí interaktivní hlasové komunikace dokáže i udržovat řidiče bdělého, pokud systém rozpozná jeho únavu. K tomu jsou určeny i sedačky vybavené několika vzduchovými vaky a zabudovanou klimatizací.

Toyota láká na plug-in hybridní RAV4. Bude to nejvýkonnější verze v historii

Toyota láká na plug-in hybridní RAV4. Bude to nejvýkonnější verze v historii

Yui se poté učí preferovaná nastavení řidiče, ale rovněž zvládne příhodně dle jeho nálady upravovat palubní osvětlení, klimatizaci, vůni nebo vybírat hudbu na základě prostředí při cestování. V reálném čase umí systém mimo jiné informovat o nejnovějších zprávách a tématech, které řidiče zajímají.

Další zajímavostí je rovněž head-up displej s technologií rozšířené reality, díky kterému jsou do zorného pole řidiče zobrazovány různé jízdní informace, zasazené do reálného prostředí před vozem. Bez nutnosti sklánět zrak tak řidič vidí například upozornění na jízdní pruhy, dopravní značky a pokyny týkající se trasy.

Elektrický, autonomní, s lavicí vepředu. Nissan IMk ukazuje budoucnost městských aut

Elektrický, autonomní, s lavicí vepředu. Nissan IMk ukazuje budoucnost městských aut

Toyota mluví o plně elektrickém pohonném ústrojí, které zajistí dojezd na jedno nabití asi 300 km. LQ je nakonec vybaveno i nově vyvinutou povrchovou vrstvou, jež v roli katalyzátoru napomáhá za jízdy rozkládat na ventilátoru chladiče ozón na kyslík (ozón vyskytující se u povrchu vozovky je příčinou fotochemickému smogu). Technologie má napomoci zbavovat při cestování okolní vzduch škodlivých emisí, mezi které patří právě i ozón.

Za volantem Volkswagenu ID.3 (150 kW): Zásadní? To ano! Ale vážně i revoluční?

Volkswagenu ID.3 (150 kW)

Pro značku Volkswagen má být zásadním modelem jako kdysi Brouk a Golf. Elektromobil ID.3 nabral zpoždění, teď se ale konečně hlásí o slovo.

včera | Stanislav Kolman | 77 příspěvků
Minitest elektromobilu Mini Cooper SE: Kulový blesk září jasně, ale jen krátce

Mini Cooper SE

Je lépe vyvážený než benzinový originál, a navíc má dost elektrických koní na to, abychom mu mohli bez ironie říkat ostrý hatchback. S malou kapacitou akumulátorů je to ale omezená, a kvůli ceně ne právě levná forma zábavy.

2.  8.  2020 | Miro Mihálik | 27 příspěvků
Minitest Honda Civic Type-R GT 2020: Limp Bizkit, komiksy a tanec na hraně

Honda Civic Type-R GT 2020

Honda vylepšila svůj nejostřejší model a vypustila ho mezi lidi ve třech verzích. Vyzkoušeli jsme tu prostřední, která má přinést vyvážený mix mezi sportovním a kultivovaným vozem.

30.  7.  2020 | Vladimír Kadera | 69 příspěvků