Nová Toyota Land Cruiser drží na silnici jako přibitá

Větší, robustnější, se sveřepým výrazem vyjíždí Land Cruiser do třiapadesátého roku své existence. Nový Land Cruiser tradičně oplývá luxusem, v terénu je stále ve špičkové formě, na silnici ovšem o poznání jistější než předchozí generace. Nový model jsme měli možnost poznat v české premiéře na autokrosové trati v Poříčí nad Sázavou.
Nová Toyota Land Cruiser drží na silnici jako přibitá

Nová Toyota Land Cruiser se rozměry přiblížila modelové řadě 100, ta ovšem na trhu stále zůstává s totožným číselným označením. Nejnovější Land Cruiser vjíždí do Evropy v krátké verzi se třemi dveřmi i v rozměrnější pětidveřové variantě.  Pod kapotou se ukrývá třílitrový přeplňovaný vznětový čtyřválec typu common-rail (120 kW/160 k) v kombinaci s manuální pětistupňovou převodovkou nebo čtyřrychlostním automatem. Od časného jara by měl být k dispozici i šestiválcový benzínový motor (183 kW/243 k) objemu čtyř litrů.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
53 let vývoje se na Toyotě Land Cruiser výrazně podepsalo

Zvládne i extrémní terén

Nový Land Cruiser zůstává u osvědčeného provedení karoserie s rámem s tím, že celé šasi je o 60 % tužší než šasi předchůdce. Vůz je prošpikovaný špičkovými prvky elektroniky s jednou absolutní novinkou. Nový Land Cruiser je standardně vybavený mezinápravovým diferenciálem Torsen s omezeným prokluzem. Ten je rozhodujícím prvkem převodu náhonu na všechna čtyři kola. Pomocí samočinného rozlišení točivého momentu pohonu, potřebného pro každou nápravu, dokáže mezinápravový diferenciál vhodně rozdělit točivý moment mezi obě nápravy. Na suché vozovce je běžně rozdělen v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy.

Pokud se začnou protáčet zadní kola, je diferenciál schopný přenést až 53 % točivého momentu na přední nápravu. V opačném případě dokáže až 71 % točivého momentu distribuovat na nápravu zadní. Nový Land Cruiser je samozřejmě vybavený redukční převodovkou. Pro nový model byl vyvinut nový přední diferenciál. Zadní se dodává v provedení s omezeným prokluzem nebo uzávěrkou diferenciálu. Naše testovací jízdy se konaly v extrémně blátivém terénu po několikadenních deštích. V prudkých stoupáních a klesáních prokázal Land Cruiser bezproblémovou průchodnost náročným terénem i s měkčí variantou zadního diferenciálu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Atraktivní design je jednou ze silných zbrání nového Land Cruiseru

Přesto se některým novinářům podařilo Land Cruiser utopit v blátě. Spíše než vinou vozu to však bylo opomenutím řidiče pořádně a včas šlápnout na plyn při rozjedu do prudkého svahu. Land Cruisery byly navíc vybaveny pouze silničními pneumatikami bez terénního vzorku. Pohled na téměř hladké pneumatiky zpočátku vyvolával neodbytný pocit, že tentokrát terén legendu off-roadů pokoří. Opak byl pravdou! Nakonec jsme získali dojem, že se auto řídí z větší části samo a pokud mu řidič příliš neodporuje, doveze ho bezpečně na místo určení.

DAC neboli Downhill Assist Control uplatňující se zejména u modelů s automatickou převodovkou řídí brzdovou soustavu automaticky, kontroluje rychlost ve sjezdu a tím zabraňuje, aby se vozidlo dostalo do nekontrolovaného smyku. Příjemné a pohodlné, nicméně novinka to není. Absolutní novinkou je však systém HAC - Hill start Assist Control, který zabrání prokluzu zpět při rozjezdu auta do kopce. Po dobu (maximálně) pěti vteřin systém sám brzdí vůz, aby necouval ze svahu dolů. Řidič se zatím může v klidu věnovat rozjezdu. Tento systém samozřejmě nedokáže překonat gravitaci a zastavit automobil v případě, že se sune dolů na ledě, sněhu či blátě při zabržděných kolech.

Motory pro Land Cruiser

Zatím je k dispozici vznětová pohonná jednotka 3.0 D4-D o výkonu 120 kW/160 k při  3 400 ot./min. a maximálním točivým momentem 343 Nm/1 600 - 3 200 ot./min. Land Cruiser s ní dokáže jet rychlostí 165 km/h, v případě automatické převodovky dokonce až 170 km/h. Z klidu na 100 km/h zrychlí za 12,7 vteřiny, automat o desetinku vteřiny pomaleji. V kombinovaném provozu udává výrobce spotřebu 9,4 litru nafty na 100 km,  u pětidveřové varianty se liší hodnoty jen minimálně - o jednu desetinku. Od března má být k dispozici také benzínový motor 4.0 V6 VVT-i o výkonu 183 kW/243 k při 5 200 ot./min a točivým momentem 380 Nm/3 800 ot./min. Land Cruser s ním dosáhne maxima 175 km/h a obvyklý rozsah zrychlení zvládne během 9,5 vteřiny. Řekne si přitom o 13,6 litrů benzínu v kombinovaném cyklu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Land Cruiser se dokáže úšpěšně poprat i s tím nejtěžším terénem

Ceny

Loni prodala společnost Toyota Motor Czech 24 vozů Land Cruiser 90. Od nového modelu si slibuje až šestinásobný nárůst k počtu přibližně 160 prodaných vozů. Bohatě vybavený vůz stojí v základním provedení se třemi dveřmi a motorem 3,0 D4-D 1 239 000 Kč, pětidveřová verze přijde na 1 299 000 Kč. Do standardní výbavy patří mj. systémy ABS, EBD, BA, airbag řidiče a spolujezdce,  palubní počítač, stálý pohon všech kol, centrální diferenciál s omezeným prokluzem, elektrická uzávěrka zadního diferencálu a také například automatická klimatizace a audio soustava.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků