Nová Toyota Land Cruiser drží na silnici jako přibitá

Větší, robustnější, se sveřepým výrazem vyjíždí Land Cruiser do třiapadesátého roku své existence. Nový Land Cruiser tradičně oplývá luxusem, v terénu je stále ve špičkové formě, na silnici ovšem o poznání jistější než předchozí generace. Nový model jsme měli možnost poznat v české premiéře na autokrosové trati v Poříčí nad Sázavou.
Nová Toyota Land Cruiser drží na silnici jako přibitá

Nová Toyota Land Cruiser se rozměry přiblížila modelové řadě 100, ta ovšem na trhu stále zůstává s totožným číselným označením. Nejnovější Land Cruiser vjíždí do Evropy v krátké verzi se třemi dveřmi i v rozměrnější pětidveřové variantě.  Pod kapotou se ukrývá třílitrový přeplňovaný vznětový čtyřválec typu common-rail (120 kW/160 k) v kombinaci s manuální pětistupňovou převodovkou nebo čtyřrychlostním automatem. Od časného jara by měl být k dispozici i šestiválcový benzínový motor (183 kW/243 k) objemu čtyř litrů.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
53 let vývoje se na Toyotě Land Cruiser výrazně podepsalo

Zvládne i extrémní terén

Nový Land Cruiser zůstává u osvědčeného provedení karoserie s rámem s tím, že celé šasi je o 60 % tužší než šasi předchůdce. Vůz je prošpikovaný špičkovými prvky elektroniky s jednou absolutní novinkou. Nový Land Cruiser je standardně vybavený mezinápravovým diferenciálem Torsen s omezeným prokluzem. Ten je rozhodujícím prvkem převodu náhonu na všechna čtyři kola. Pomocí samočinného rozlišení točivého momentu pohonu, potřebného pro každou nápravu, dokáže mezinápravový diferenciál vhodně rozdělit točivý moment mezi obě nápravy. Na suché vozovce je běžně rozdělen v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy.

Pokud se začnou protáčet zadní kola, je diferenciál schopný přenést až 53 % točivého momentu na přední nápravu. V opačném případě dokáže až 71 % točivého momentu distribuovat na nápravu zadní. Nový Land Cruiser je samozřejmě vybavený redukční převodovkou. Pro nový model byl vyvinut nový přední diferenciál. Zadní se dodává v provedení s omezeným prokluzem nebo uzávěrkou diferenciálu. Naše testovací jízdy se konaly v extrémně blátivém terénu po několikadenních deštích. V prudkých stoupáních a klesáních prokázal Land Cruiser bezproblémovou průchodnost náročným terénem i s měkčí variantou zadního diferenciálu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Atraktivní design je jednou ze silných zbrání nového Land Cruiseru

Přesto se některým novinářům podařilo Land Cruiser utopit v blátě. Spíše než vinou vozu to však bylo opomenutím řidiče pořádně a včas šlápnout na plyn při rozjedu do prudkého svahu. Land Cruisery byly navíc vybaveny pouze silničními pneumatikami bez terénního vzorku. Pohled na téměř hladké pneumatiky zpočátku vyvolával neodbytný pocit, že tentokrát terén legendu off-roadů pokoří. Opak byl pravdou! Nakonec jsme získali dojem, že se auto řídí z větší části samo a pokud mu řidič příliš neodporuje, doveze ho bezpečně na místo určení.

DAC neboli Downhill Assist Control uplatňující se zejména u modelů s automatickou převodovkou řídí brzdovou soustavu automaticky, kontroluje rychlost ve sjezdu a tím zabraňuje, aby se vozidlo dostalo do nekontrolovaného smyku. Příjemné a pohodlné, nicméně novinka to není. Absolutní novinkou je však systém HAC - Hill start Assist Control, který zabrání prokluzu zpět při rozjezdu auta do kopce. Po dobu (maximálně) pěti vteřin systém sám brzdí vůz, aby necouval ze svahu dolů. Řidič se zatím může v klidu věnovat rozjezdu. Tento systém samozřejmě nedokáže překonat gravitaci a zastavit automobil v případě, že se sune dolů na ledě, sněhu či blátě při zabržděných kolech.

Motory pro Land Cruiser

Zatím je k dispozici vznětová pohonná jednotka 3.0 D4-D o výkonu 120 kW/160 k při  3 400 ot./min. a maximálním točivým momentem 343 Nm/1 600 - 3 200 ot./min. Land Cruiser s ní dokáže jet rychlostí 165 km/h, v případě automatické převodovky dokonce až 170 km/h. Z klidu na 100 km/h zrychlí za 12,7 vteřiny, automat o desetinku vteřiny pomaleji. V kombinovaném provozu udává výrobce spotřebu 9,4 litru nafty na 100 km,  u pětidveřové varianty se liší hodnoty jen minimálně - o jednu desetinku. Od března má být k dispozici také benzínový motor 4.0 V6 VVT-i o výkonu 183 kW/243 k při 5 200 ot./min a točivým momentem 380 Nm/3 800 ot./min. Land Cruser s ním dosáhne maxima 175 km/h a obvyklý rozsah zrychlení zvládne během 9,5 vteřiny. Řekne si přitom o 13,6 litrů benzínu v kombinovaném cyklu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Land Cruiser se dokáže úšpěšně poprat i s tím nejtěžším terénem

Ceny

Loni prodala společnost Toyota Motor Czech 24 vozů Land Cruiser 90. Od nového modelu si slibuje až šestinásobný nárůst k počtu přibližně 160 prodaných vozů. Bohatě vybavený vůz stojí v základním provedení se třemi dveřmi a motorem 3,0 D4-D 1 239 000 Kč, pětidveřová verze přijde na 1 299 000 Kč. Do standardní výbavy patří mj. systémy ABS, EBD, BA, airbag řidiče a spolujezdce,  palubní počítač, stálý pohon všech kol, centrální diferenciál s omezeným prokluzem, elektrická uzávěrka zadního diferencálu a také například automatická klimatizace a audio soustava.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Toyota Land Cruiser 3
Rok výroby: 2004
Stav: 161 758 km
Cena: 330 000 Kč
Toyota RAV 4 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 132 965 km
Cena: 264 000 Kč
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2014
Stav: 130 394 km
Cena: 300 000 Kč
Toyota Aygo 1
Rok výroby: 2006
Stav: 118 684 km
Cena: 75 000 Kč
Toyota Auris 1,2
Rok výroby: 2016
Stav: 22 728 km
Cena: 350 000 Kč
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2007
Stav: 164 465 km
Cena: 118 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků