Zatímco nové Subaru BRZ je oficiálně na světě už od listopadu loňského roku, na jeho dvojče od Toyoty jsme museli čekat až do dnešního dne.
Pokud se zaměříme čistě na český trh, mělo Subaru BRZ nad Toyotou GT86 prodejně navrch. Zatímco Toyota razila hlavně cestu hybridních pohonů, Subaru se zaměřovalo na radost z jízdy a snažilo se modely, které ji bezesporu budily, držet na trhu, jak to jenom šlo. Důkazem budiž nabídka legendárního modelu WRX STI také ve finální edici nebo enormní zásoby sporťáku BRZ první generace, který je i tak v Česku už téměř vyprodán.
Jenže Toyota to měla velice dobře spočítané a její strategie nese ovoce. Díky hybridům si mohla dovolit nabídnout na českém trhu model GR Supra v šesti- a čtyřválcovém provedení a začátkem letošního roku doplnila nabídku řidičských vozů o homologační speciál GR Yaris s pohonem všech kol. Vsadila i na nástupce modelu GT86 a v den jeho světové premiéry dokonce potvrdila jeho prodej v Evropě. I Subaru by u nás rádo uvedlo nové BRZ, patrně se tak ale nestane dříve, než začne prodávat nový elektromobil vyvíjený ve spolupráci s Toyotou.
Úvod bychom měli, pojďme k věci: nová Toyota GT86 je oficiálně na světě. Změnila jméno. Dnes si říká GR 86 a slibuje, že půjde o nejlehčí čtyřmístné kupé v segmentu. Pomoci k tomu má třeba hliníková střecha a panely karoserie. Rozměry se v porovnání s předchůdcem téměř neliší, o nemalých 50 % se však zvýšila torzní tuhost karoserie, což vždycky rádi slyšíme. Lze totiž očekávat daleko preciznější řízení.
Pod kapotou najdeme plochý atmosférický čtyřválec o objemu 2,4 litru, výkonu 173 kW (235 koní) v 7000 otáčkách za minutu a točivém momentu 250 N.m v 3700 otáčkách (japonská specifikace). Minulé GT86 mělo dvoulitr a 147 kW (200 koní). Poháněna jsou zadní kola, standardem je šestistupňový manuál, volitelně bude dostupný i automat. Pohotovostní hmotnost vozu činí 1270 kg a zrychlení u nuly na stovku proběhne za 6,3 sekundy. Předchůdce byl na stovce o sekundu později.
Označení GR vychází z motorsportu (Gazoo Racing), jehož vliv můžeme pocítit díky novým funkčním aerodynamickým prvkům, jako jsou vzduchové kanály v přídi nebo boční nástavce prahů. Tyto prvky by vozu měly pomoci k nejlepšímu handlingu a stabilitě v dané třídě. Nezapomíná se ale ani na bezpečnost, s níž souvisí jedna zajímavost: GR 86 s automatem dostane systém EyeSight s dvojicí stereokamer, který má za úkol předcházet nehodám, případně snižovat jejich dopad. Automat je pro EyeSight podmínkou, ve verzí s manuálem jej tedy nečekejte.
Nová Toyota GR 86 vstoupí na japonský trh na podzim letošního roku, do Evropy tedy patrně dříve nedorazí. Důležité ale je, že se tak stane. Bude zajímavé sledovat, kde se projeví rozdíly oproti novému Subaru BRZ. To má totiž podle dosavadních oficiálních informací výkon 168 kW (228 koní), točivý moment 249 N.m a hmotnost 1240 kg. Stále se však nejedná o evropskou specifikaci. Navíc Toyota parametry GR 86 pro Evropu také zatím nezveřejnila.
Toyota GR 86: Technická data japonské specifikace |
Motor |
2.4 D-4S Boxer |
Zdvihový objem [cm3] |
2387 |
Válce/ventily |
4/4 |
Vrtání x zdvih [mm] |
94,0 x 86,0 |
Největší výkon [kW/min-1] |
173/7000 |
Točivý moment [N.m/min-1] |
250/3700 |
Převodovka |
6M (6A) |
Zrchlení 0-100 km/h [s] |
6,3 |
Pohotovostní hmotnost [kg] |
1270 |
Délka x šírka x výška [mm] |
4265 x 1775 x 1310 |
Rozvor [mm] |
2575 |