Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit zodolněná Tatrovka. Nese jméno Titan a je dělaná pro ty nejtěžší situace.

Kopřivnická Tatra je se svým unikátním řešením podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami skvělým partnerem pro individuální přestavby speciálních vozů. Dlouhodobě proto cisterny a stříkačky této značky používají čeští hasiči. Poté, co Tatra představila obří Tigon, si hasičský záchranný sbor převzal dva jiné "mazlíky".

Titan má za úkol především vydržet v co nejextrémnějších podmínkách, které ho při jeho práci mohou potkat. Na délku má 11.000 mm, široký je 2550 mm a vysoký 3300 mm. Světlá výška vozu je 450 mm, pod nápravou 390 mm. Je určen pro "požární zásah v místech s vysokým stupněm ohrožením osob". Jedná se o speciálně upravenou velkoobjemovou cisternu s konstrukcí chránící jak obsluhu, tak podvozek i hasicí technologie.

Tatra 603 (1955-1975): Legenda, kterou jezdili pouze vyvolení

Tatra 603 (1955-1975): Legenda, kterou jezdili pouze vyvolení

Výbava do těžkého terénu nemůže být lepší. Podvozek má čtyři nápravy. Všechny s mechanickou uzávěrkou, vzduchem odpružené se stavitelnou světlou výškou a natáčecí pro lepší manévrovatelnost do 30 km/h. Vůz pohání řadový šestiválec Cummins o výkonu 373 kW při 1800 otáčkách za minutu. Převodovka s hydrodynamickým měničem má retardér a redukci, pro pohon čerpadla na stříkačku slouží zvláštní agregát, díky čemuž vlastní motor nemusí zvyšovat otáčky. Celý motorový prostor je vybaven vlastním hasícím zařízením.

Přetlaková hermeticky uzavřená kabina je čtyřdveřová, odolná proti mechanickému poškození na úrovni balistické ochrany ve stupni 2a/b podle armádních norem, odolá tedy explozi protitankové miny s náloží až 6 kg TNT pod kolem či středem podvozku. Dovnitř se vměstnají pouze čtyři lidé, řidič má k dispozici soustavu kamer a kabina má samostatnou ventilaci.

Proti sálavému teplu a požáru slouží i několik trysek, chladit lze například i pneumatiky. Veškeré vedení jako vzduchové, palivové i olejové rozvody mají kovové potrubí nebo jsou chráněny kovovými pouzdry či ohnivzdornými návleky se samozhášecí vrstvou.

Geniální Hans Ledwinka by dnes měl 140 let. Díky němu se Tatra proslavila

Geniální Hans Ledwinka by dnes měl 140 let. Díky němu se Tatra proslavila

V prostorech s možností výskytu nevybuchlé munice, tlakových lahví, při odstraňování následků teroristických útoků, v chemických a petrochemických provozech, při rozsáhlých přírodních požárech a při provádění průzkumu a monitorování v zamořeném prostředí má nahradit hasičský tank, který jste v červeném laku mohli vídat na speciálních akcích pro veřejnost, a který svou službu postupně ukončí.

TEST BMW X5 M50d: Tohle je další SUV, které zaujme i řidiče!

BMW X5 M50d

BMW v případě modelové řady X5 konečně dohání samo sebe. Tedy sprint, který poslední roky nasadili nejen v oblasti pojetí interiéru a technologií, ale překvapivě i jízdních vlastností. A v lecčem je právě X5 u Bavorů průkopníkem!

dnes | Milan Lažanský | 12 příspěvků
TEST Mercedes-Benz A 180 d: Opravdu potřebujete naftu?

Mercedes-Benz A 180 d

Nová generace Mercedesu třídy A dostala svěží vnější tvary a doslova revoluční interiér. Otestovali jsme jedinou vznětovou verzi nabídky a příjemně překvapila nejenom reálnou spotřebou.

16.  12.  2018 | Jan Mička | 45 příspěvků
Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 22 příspěvků