Sportovně užitkové vozy jsou fenoménem doby. Není proto divu, že nabídka se každým rokem rozšiřuje a do tohoto segmentu vstupují další hráči. Svoje pozice pochopitelně chtějí udržet tradiční hráči s novými generaci svých modelů. Přinášíme novinky v abecedním pořadí.
Alfa Romeo Stelvio (duben)
Vůz spadající svými rozměry do střední třídy bude chtít konkurovat například Mercedesu GLC nebo BMW X3. Vrcholná verze Quadrifoglio Verde nabídne šestiválce s maximálním výkonem 505 koní. Ve všech verzích bude zabudován pohon všech kol a automatická převodovka.
Audi Q5 (leden)
Lehčí a úspornější oproti minulé generaci má být nové Audi Q5. Prémiové SUV bude při dostatečné trakci předních kol schopné úplně odpojit kardanovou hřídel a pohon zadních kol, tudíž dojde ke snížení spotřeby. Mezi pohonnými jednotkami zůstane třílitrový turbodiesel se šesti válci.
BMW X3 (11/2017)
Podoba nové generace středního SUV mnichovského výrobce aut ještě není známa. Dosavadní informace ovšem hovoří o nasazení platformy z většího BMW 5, odlehčení karosérie o celý metrický cent a nasazení šestiválce M40i s výkonem až 265 kW.
Dacia Duster (11/2017)
Superúspěšné malé SUV rumunské značky se koncem roku v nové generaci citelně zvětší. Odhady mluví o nové délce 4,5 metru. Prý bude v nabídce rovněž sedmimístná prodloužená verze. Mezi prvky výbavy se nově objeví také automatická klimatizace.
Honda CR-V (8/2017)
Zatím jsou k dispozici pouze údaje o americké verzi. Honda slibuje, že by vůz v nové generaci měl být sám schopný zamezit vyjetí ze silnice. Půjde o větší vůz než je ten současný, dokonce ve standardu by mělo být sedm sedaček. Ve všech verzích se ocitne pohon všech kol.
Mazda CX-5
Tento model japonské automobilky je nyní mezi Evropany tím vůbec nejoblíbenějším. Velká revoluce se nekoná, design se od minulé generace liší jen málo. Interiér ale má být kvalitnější, nalezneme tu třeba head-up displej a nové elektronické asistenty.
Land Rover Discovery (4/2017)
Land Rover tvrdí, že stvořil nejlepší rodinné SUV na trhu, které bude navíc mít unikátní terénní schopnosti. Například se probrodí vodou hlubokou 90 centimetrů. Také tento vůz bude až sedmimístný a po sklopení sedaček druhé a třetí řady bude možno naložit do kabiny náklad o objemu až půltřetího metru krychlového.
Opel Crossland X a Grandland X
K úspěšnému modelu Mokka X přidá automobilka s bleskem ve znaku v průběhu příštího roku další dvě SUV. Prostřední ponese označení Crossland X a bude konkurovat třeba tiguanu, větší Grandland X by se pak mohl postavit třeba Kodiaqu.
Peugeot 5008
Podobně jako menší sourozenec 3008 i "pěttisícosmička" přestoupila z kategorie MPV do SUV, přestože pohon všech kol bude k mání až později díky hybridnímu soustrojí. Do 464 centimetrů dlouhého vozu se vejde i třetí řada sedaček.
Renault Koleos
Čtyři metry a sedmašedesát centimetrů dlouhá druhá generace středního SUV Koleos využije pohon všech kol a další komponenty ze současného Nissanu X-Trail. Díky tomu, a díky nadprůměrné světlé výšce 213 milimetrů, by mohl být vcelku schopný i mimo silnice. Design přední části navazuje na modely mégane, scénic nebo talisman.
Porsche Cayenne a Volkswagen Touareg
Technicky příbuzné automobily dvou značek největšího evropského automobilového koncernu se na trh dostanou až ve druhé polovině příštího roku. Touareg bude mít nově možnost zatáčet také zadními koly. Cayenne zase dostane pod kapotu motory ze současné panamery (tedy i osmiválec 404 kW), a díky odlehčení o dvě stě kilogramů má získat výrazně sportovnější jízdní vlastnosti.
Seat Arona
Již na jaře by měla automobilka Seat začít nabízet městské SUV Arona, jehož velikost bude na úrovni Audi Q2. Na rozdíl od Atecy však nebude možná montáž pohonu všech kol. Motory budou zřejmě shodné s nabídkou pro chystanou novou ibizu.
Subaru XV
Pokud si k tomuto modelu přimyslíte normální kliky dveří a naopak odmyslíte futuristická zrcátka a složité tvary předních světlometů, máte před sebou v podstatě novou generaci malého SUV Subaru XV, které dorazí až v samém závěru příštího roku. Délka se bude pohybovat kolem 4,5 metru, což by mělo přinést jak větší prostor pro cestující, tak i objemnější zavazadelník.
Škoda Kodiaq a Škoda Yeti (únor a listopad)
Zatímco o větší novince značky Škoda již víme téměř vše a dokonce se s ní ještě tento týden budeme moci projet i po tuzemských silnicích, druhá generace "sněžného muže" je zatím obestřena rouškou tajemství. Dá se ovšem předpokládat, že technicky bude velmi podobná například Seatu Ateca, s nímž bude sdílet jednu montážní linku v Kvasinách. Lze očekávat citelné prodloužení karosérie ze současných 4,22 metru a zvětšení zavazadlového prostoru.
Volkswagen T-Roc a Tiguan Allspace
Již v lednu se na autosalonu v Detroitu odhalí model Volkswagenu s označením Tiguan Allspace, což je vůz, o němž se dříve mluvilo jako o tiguanu XL. Zajímavostí je, že v USA bude tento vůz v prodeji pouze jako Tiguan, protože kratší evropská verze se do autosalonů vůbec nedostane. Allspace má o jedenáct centimetrů prodloužený rozvor, takže se dovnitř vejde rovněž třetí řada sedaček.
Volvo XC40 a XC60
Švédsko-čínská automobilka příští rok ukáže nové XC 60, což je vůz s délkou zhruba 4,7 metru i menší XC 40. Tato novinka se utká v boji o přízeň zákazníků například s modelem Audi Q3 nebo BMW X1. U obou modelů se počítá také s možností plug-in hybridu.