Nová studie: Mercedesy, BMW a Peugeoty jsou v reálu o 50 % žíznivější

Rozdíl mezi udávanou a skutečnou spotřebou není nic nového pod sluncem. Podle nové studie ale v posledních letech vzrostl z jednotek procent na celé desítky.
Nová studie: Mercedesy, BMW a Peugeoty jsou v reálu o 50 % žíznivější

Začala houbařská sezóna a proto očekávejme, že se teď budou jako houby po dešti objevovat „nečekané a šokující“ studie o tom, jak to které auto vypouští v reálném (značně proměnném a laboratorně neopakovatelném) provozu o tolik víc emisí a má o tolik větší spotřebu, než by podle homologačních údajů mít mělo.

Nová studie zveřejněná na webu Transport & Environment uvádí, že některé modely BMW, Mercedesu a Peugeotu mají vyšší spotřebu, než výrobci udávají.

To není nic nového pod sluncem. Každý, kdo se někdy třeba jen zběžně zajímal o metodiku měření spotřeby, to ví a chápe také, proč tomu tak je. Studie však upozornila na zajímavý fenomén: rozdíl proti udávané spotřebě se zvětšil ze zanedbatelných 8 % v roce 2011 na 40 % v roce 2014. Automobilky se naučily na test spotřeby v cyklu NEDC vyzrát.

Klepněte pro větší obrázek
Infografika Transport & Environment ukazuje, jak moc se hodnocené modely vzdalují udávaným hodnotám spotřeby. Autoři reálnou spotřebu neměřili, vycházeli z údajů uživatelů na webu Spritmonitor

Mercedes-Benz má podle studie v průměru o 48 % horší emise CO2 a spotřebu paliva, modely třídy A, C a E dokonce o více než 50 %. Na 50 % se drží i BMW řady 5 a Peugeot 308. Z hodnocených aut dopadlo nejlépe nové Twingo, které překročilo homologační údaje o 10 %.

Odborná veřejnost poukazuje na rozpor mezi udávanými a reálnými hodnotami spotřeby paliva a emisí CO2 (jedno je úměrné druhému) již dlouho. Dnes používané měřicí cykly neodrážejí realitu běžného provozu. Jedná se však o jedinou oficiální metodiku, proto výrobci logicky nastavují auta tak, aby prošla co nejlépe.

Změnu k lepšímu by mohl přinést nový standard WLTC:

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Zatím se však auta stále homologují podle NEDC. Proto mají downsizované motory řídící jednotku schopnou rozpoznat cyklus měření spotřeby či jiné pro řidiče spíše otravné funkce. Například systémy start-stop, které ničí motor, miniaturní nádrže (kvůli tabulkovému snížení hmotnosti) či extrémně dlouhé zpřevodování.

To ale není vše. Kvůli testu NEDC mají auta třeba i malý katalyzátor, aby se rychleji ohřál (auta totiž začínají zkoušku se studeným motorem). V důsledku toho dochází například při rychlé jízdě k přehřívání katalyzátoru. Aby nedošlo k jeho zničení, musí auto obohatit směs spalování. A tak malý downsizovaný motor, který při malém zatížení mimo město skutečně umí jet za pět litrů, si na dálnici ve 130 km/h vezme svých devět...

Skutečná spotřeba vs udávaná: Čím větší motor, tím lepší

Skutečná spotřeba vs udávaná: Čím větší motor, tím lepší

Moderní přímovstřikové downsizované motory s turbodmychadlem také ve skutečnosti kouří víc než diesely a vypouštějí více škodlivin než starší velkoobjemový motor s nepřímým vstřikováním, který by v dané rychlosti pracoval při menším zatížení.

Cena za rychlost: Jaká je reálná spotřeba při maximálce

Cena za rychlost: Jaká je reálná spotřeba při maximálce

V tomto směru nepřináší studie Transport & Environment žádné objevné zjištění. Srovnávat spotřebu v reálném provozu a v laboratoři zkrátka nelze. Pro testy musí existovat jasná opakovatelná pravidla, která je schopno dodržet i to nejpomalejší a nejslabší auto na trhu. To, že platná procedura měření je nastavená špatně a neodpovídá realitě (například na 50 km/h auto akceleruje bezmála půl minuty), je věc jiná.

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2004
Stav: 200 675 km
Cena: 166 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2012
Stav: 101 194 km
Cena: 720 000 Kč
BMW X3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 225 626 km
Cena: 219 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2011
Stav: 86 313 km
Cena: 780 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků