Nová Škoda Octavia RS existuje i jako čtyřkolka

Pohon všech kol se objevil v některých vývojových prototypech, sériová výroba ovšem v plánu není. Zatím.
Nová Škoda Octavia RS existuje i jako čtyřkolka

Škoda Octavia RS třetí generace – nejrychlejší a také řidičsky nejatraktivnější sériová Octavia všech dob – má vpředu napříč uložený čtyřválcový motor, který pohání přední kola. S přenosem výkonu jí pomáhá vyspělý elektronický stabilizační systém s funkcí elektronické simulace uzávěrky diferenciálu.

Díky tomu netrpí nová Octavia RS nadměrnou nedotáčivostí a dokáže efektivně zrychlovat i na mokrém povrchu. Její trakční schopnosti i ovladatelnost ale mohly být ještě o kus dál. Škoda totiž zkoušela i prototypy s pohonem všech kol. Na náš dotaz to připustil Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve Škoda Auto.

„Čtyřkolka by byla krásná,“ řekl a vysvětlil, že jízdní prototypy Škody Octavia RS s pohonem všech čtyř kol sice existují nebo existovaly, ale šance, že by to dotáhly do sériové výroby, byla od začátku nepatrná. „Jak naše analýzy a ohlasy z trhu ukazují, zákazníci značky Škoda Octavii RS s pohonem všech kol nevyžadují. Pokud by se však situace nějak dramaticky změnila, byly bychom na tuto změnu po technické stránce připraveni,“ dodává.

Na rozdíl od většiny internetových diskutujících, kteří mají v otázce méněcennosti elektronicky ovládané lamelové spojky naprosto jasno, je Hrdlička jejím zjevným zastáncem. „Můžete přenést až sto procent (točivého momentu) na zadní kola, takže máte čistou zadokolku,“ říká. Pochopitelně s tím, že v praxi by taková situace nastala jen v případě nulové trakce předních kol.

Haldex V: co je nového? (doplněno)

Haldex V: co je nového? (doplněno)

Haldex (nebo jiné řešení na podobném principu) ale může efektivně distribuovat točivý moment například tehdy, když jsou přední kola nadlehčena vlivem plného zatížení zavazadlového prostoru nebo připojeného přívěsu. A přibrzďováním jednotlivých kol lze účinně vektorovat hnací sílu na vnější kola, která mají v zatáčce lepší záběr.

Na Nordschleife se testuje nejen RS

Jízdní vlastnosti a funkčnost elektronických systémů nové Octavie RS ověřoval Hrdličkův tým na zamrzlých jezerech ve Skandinávii i na Severní smyčce Nürburgringu. „Testujeme tam všechny modely od Roomsteru po Superb,“ řekl. Nejde o dosažení sportovních jízdních vlastností, ale o harmonické sladění reakcí podvozku, který je na Nordschleife nucen odkrýt celé spektrum svých schopností a nedostatků.

„Máme delší záď, jinak položené těžiště... je to jiné auto,“ vysvětluje syn legendárního konstruktéra Škody Favorit Petra Hrdličky, proč Octavia (včetně modelů RS) nemá nastavení podvozku shodné s Golfem. Pružiny a tlumiče se ladí zvlášť nejen pro každou karosářskou variantu, ale také pro každou motorizaci. „Například rozdíl v zatížení přední nápravy mezi TSI s manuálem a TDI s DSG je asi 90 kg,“ řekl.

Čtyři zajímavější alternativy k nové Octavii RS. Souhlasíte?

Čtyři zajímavější alternativy k nové Octavii RS. Souhlasíte?

Připustil také, že výtky českých médií k jízdnímu komfortu nové Octavie byly oprávněné. Dodavatel dodal do nultých sérií jinou specifikaci tlumičů pérování, než bylo požadováno, ale kolotoč naplánovaných prezentací a prvních testů už nešlo zastavit. Octavie, které míří k zákazníkům, mají podle něj už tlumiče se správnou specifikací.

A sportovní Octavia RS s pohonem všech kol? Možná se přece jenom dočkáme, i když v současné generaci to asi nebude. „Věřím, že jednou takové auto mít budeme,“ říká český konstruktér.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků