Nová Škoda Octavia RS existuje i jako čtyřkolka

Pohon všech kol se objevil v některých vývojových prototypech, sériová výroba ovšem v plánu není. Zatím.
Nová Škoda Octavia RS existuje i jako čtyřkolka

Škoda Octavia RS třetí generace – nejrychlejší a také řidičsky nejatraktivnější sériová Octavia všech dob – má vpředu napříč uložený čtyřválcový motor, který pohání přední kola. S přenosem výkonu jí pomáhá vyspělý elektronický stabilizační systém s funkcí elektronické simulace uzávěrky diferenciálu.

Díky tomu netrpí nová Octavia RS nadměrnou nedotáčivostí a dokáže efektivně zrychlovat i na mokrém povrchu. Její trakční schopnosti i ovladatelnost ale mohly být ještě o kus dál. Škoda totiž zkoušela i prototypy s pohonem všech kol. Na náš dotaz to připustil Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve Škoda Auto.

„Čtyřkolka by byla krásná,“ řekl a vysvětlil, že jízdní prototypy Škody Octavia RS s pohonem všech čtyř kol sice existují nebo existovaly, ale šance, že by to dotáhly do sériové výroby, byla od začátku nepatrná. „Jak naše analýzy a ohlasy z trhu ukazují, zákazníci značky Škoda Octavii RS s pohonem všech kol nevyžadují. Pokud by se však situace nějak dramaticky změnila, byly bychom na tuto změnu po technické stránce připraveni,“ dodává.

Na rozdíl od většiny internetových diskutujících, kteří mají v otázce méněcennosti elektronicky ovládané lamelové spojky naprosto jasno, je Hrdlička jejím zjevným zastáncem. „Můžete přenést až sto procent (točivého momentu) na zadní kola, takže máte čistou zadokolku,“ říká. Pochopitelně s tím, že v praxi by taková situace nastala jen v případě nulové trakce předních kol.

Haldex V: co je nového? (doplněno)

Haldex V: co je nového? (doplněno)

Haldex (nebo jiné řešení na podobném principu) ale může efektivně distribuovat točivý moment například tehdy, když jsou přední kola nadlehčena vlivem plného zatížení zavazadlového prostoru nebo připojeného přívěsu. A přibrzďováním jednotlivých kol lze účinně vektorovat hnací sílu na vnější kola, která mají v zatáčce lepší záběr.

Na Nordschleife se testuje nejen RS

Jízdní vlastnosti a funkčnost elektronických systémů nové Octavie RS ověřoval Hrdličkův tým na zamrzlých jezerech ve Skandinávii i na Severní smyčce Nürburgringu. „Testujeme tam všechny modely od Roomsteru po Superb,“ řekl. Nejde o dosažení sportovních jízdních vlastností, ale o harmonické sladění reakcí podvozku, který je na Nordschleife nucen odkrýt celé spektrum svých schopností a nedostatků.

„Máme delší záď, jinak položené těžiště... je to jiné auto,“ vysvětluje syn legendárního konstruktéra Škody Favorit Petra Hrdličky, proč Octavia (včetně modelů RS) nemá nastavení podvozku shodné s Golfem. Pružiny a tlumiče se ladí zvlášť nejen pro každou karosářskou variantu, ale také pro každou motorizaci. „Například rozdíl v zatížení přední nápravy mezi TSI s manuálem a TDI s DSG je asi 90 kg,“ řekl.

Čtyři zajímavější alternativy k nové Octavii RS. Souhlasíte?

Čtyři zajímavější alternativy k nové Octavii RS. Souhlasíte?

Připustil také, že výtky českých médií k jízdnímu komfortu nové Octavie byly oprávněné. Dodavatel dodal do nultých sérií jinou specifikaci tlumičů pérování, než bylo požadováno, ale kolotoč naplánovaných prezentací a prvních testů už nešlo zastavit. Octavie, které míří k zákazníkům, mají podle něj už tlumiče se správnou specifikací.

A sportovní Octavia RS s pohonem všech kol? Možná se přece jenom dočkáme, i když v současné generaci to asi nebude. „Věřím, že jednou takové auto mít budeme,“ říká český konstruktér.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků