Nová Škoda Octavia RS existuje i jako čtyřkolka

Pohon všech kol se objevil v některých vývojových prototypech, sériová výroba ovšem v plánu není. Zatím.
Nová Škoda Octavia RS existuje i jako čtyřkolka

Škoda Octavia RS třetí generace – nejrychlejší a také řidičsky nejatraktivnější sériová Octavia všech dob – má vpředu napříč uložený čtyřválcový motor, který pohání přední kola. S přenosem výkonu jí pomáhá vyspělý elektronický stabilizační systém s funkcí elektronické simulace uzávěrky diferenciálu.

Díky tomu netrpí nová Octavia RS nadměrnou nedotáčivostí a dokáže efektivně zrychlovat i na mokrém povrchu. Její trakční schopnosti i ovladatelnost ale mohly být ještě o kus dál. Škoda totiž zkoušela i prototypy s pohonem všech kol. Na náš dotaz to připustil Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve Škoda Auto.

„Čtyřkolka by byla krásná,“ řekl a vysvětlil, že jízdní prototypy Škody Octavia RS s pohonem všech čtyř kol sice existují nebo existovaly, ale šance, že by to dotáhly do sériové výroby, byla od začátku nepatrná. „Jak naše analýzy a ohlasy z trhu ukazují, zákazníci značky Škoda Octavii RS s pohonem všech kol nevyžadují. Pokud by se však situace nějak dramaticky změnila, byly bychom na tuto změnu po technické stránce připraveni,“ dodává.

Na rozdíl od většiny internetových diskutujících, kteří mají v otázce méněcennosti elektronicky ovládané lamelové spojky naprosto jasno, je Hrdlička jejím zjevným zastáncem. „Můžete přenést až sto procent (točivého momentu) na zadní kola, takže máte čistou zadokolku,“ říká. Pochopitelně s tím, že v praxi by taková situace nastala jen v případě nulové trakce předních kol.

Haldex V: co je nového? (doplněno)

Haldex V: co je nového? (doplněno)

Haldex (nebo jiné řešení na podobném principu) ale může efektivně distribuovat točivý moment například tehdy, když jsou přední kola nadlehčena vlivem plného zatížení zavazadlového prostoru nebo připojeného přívěsu. A přibrzďováním jednotlivých kol lze účinně vektorovat hnací sílu na vnější kola, která mají v zatáčce lepší záběr.

Na Nordschleife se testuje nejen RS

Jízdní vlastnosti a funkčnost elektronických systémů nové Octavie RS ověřoval Hrdličkův tým na zamrzlých jezerech ve Skandinávii i na Severní smyčce Nürburgringu. „Testujeme tam všechny modely od Roomsteru po Superb,“ řekl. Nejde o dosažení sportovních jízdních vlastností, ale o harmonické sladění reakcí podvozku, který je na Nordschleife nucen odkrýt celé spektrum svých schopností a nedostatků.

„Máme delší záď, jinak položené těžiště... je to jiné auto,“ vysvětluje syn legendárního konstruktéra Škody Favorit Petra Hrdličky, proč Octavia (včetně modelů RS) nemá nastavení podvozku shodné s Golfem. Pružiny a tlumiče se ladí zvlášť nejen pro každou karosářskou variantu, ale také pro každou motorizaci. „Například rozdíl v zatížení přední nápravy mezi TSI s manuálem a TDI s DSG je asi 90 kg,“ řekl.

Čtyři zajímavější alternativy k nové Octavii RS. Souhlasíte?

Čtyři zajímavější alternativy k nové Octavii RS. Souhlasíte?

Připustil také, že výtky českých médií k jízdnímu komfortu nové Octavie byly oprávněné. Dodavatel dodal do nultých sérií jinou specifikaci tlumičů pérování, než bylo požadováno, ale kolotoč naplánovaných prezentací a prvních testů už nešlo zastavit. Octavie, které míří k zákazníkům, mají podle něj už tlumiče se správnou specifikací.

A sportovní Octavia RS s pohonem všech kol? Možná se přece jenom dočkáme, i když v současné generaci to asi nebude. „Věřím, že jednou takové auto mít budeme,“ říká český konstruktér.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků