Nová Škoda Octavia: kompletní informace (přehled)

Starou Octavii, kterých Škoda dosud vyrobila milion, nahradí v červnu nová generace. Seskupili jsme všechny dostupné oficiální informace do jediného článku: co bylo o Octavii II řečeno a napsáno, naleznete zde. (technické parametry, srovnání, motory, vzhled)
Nová Škoda Octavia: kompletní informace (přehled)

Oficiálně byla Octavia druhé generace poprvé představena počátkem února. Škoda tak ukončila několikaměsíční mánii, kdy se postupně objevovaly nové a nové zaručeně pravé skici a fotografie této očekávané novinky. Právě tyto články doslova vystupňovaly šílenství okolo nové Octavie, lepší marketing si zkrátka Škoda přát nemohla. I my se kajícně přiznáváme, do kotle jsme sami přihodili pár polínek; např. jako první v Česku jsme zveřejnili špionážní fotografie pravé Octavie II, které byly pořízeny při testovacích jízdách.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Špionážní fotografie nové Octavie z konce loňského roku

Nová maska, podobná záď

Škoda sice dosud nezveřejnila fotografie Octavie ze všech pohledů, na media serveru najdete pouze obrázek vozu vyfotografovaného zepředu. Vyvoleným médiím pak poskytla i fotografii zádi a posléze i interiéru. Přední maska nakonec není podobná studii Roomster, ale je mixem mezi maskou Superbu a současné Octavie. Kapotě nové Octavie dominuje velmi výrazný lichoběžníkovitý prolis a masivní mřížka chladiče. Světlomety jsou více protažené do boků a mají noblesnější výraz. Mřížka v nárazníku není dělená na tři části, čímž se odlišuje od nového stylingu Audi a Volkswagenu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nová Octavia versus stará

Mlhové světlomety již nejsou součástí hlavních světel, na můj vkus jsou ale příliš velké a výrazné. Novinkou je také obdélníkový kryt víčka nádrže, na současné Octavii je kruhový, či blinkry integrované ve zpětných zrcátkách. Stejně jako Octavia před faceliftem i nový model má na spodní straně nárazníku černé ochranné lišty. Nová maska vypadá dle mého názoru daleko elegantněji; názor si ale udělejte každý sám.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Detail na přední masky

Největší změnou na zádi vozu jsou výše posazené světlomety, které zasahují až k horní hraně a rovněž trochu do boku vozu. Nová je také linka v úrovni horní strany prolisu pro registrační značku. Ač je to změna nepatrná, nová záď vypadá o poznání lépe. Oproti současné Octavii má novinka ochrannou lištu na spodní straně nárazníku, podobně jako Octavia před faceliftem v roce 2000. Ačkoliv se obě zádě zdají velmi podobné, díky výše posazeným světlům vypadá dvojka daleko lépe.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Výše posazené světlomety působí lépe

Interiér je podle prvního obrázku velmi moderní a trochu připomíná Golf nové generace: široká středová konzola, výše umístěná řadící páka, nový volant či nově zpracovaná loketní opěrka; díky tomu vypadá nová Octavia uvnitř rozhodně lépe než současná generace. Té totiž mnozí vyčítali přílišnou strohost. Kratší je rovněž řadicí páka, věřím tomu, že dráhy řazení budou kratší než nyní. Páka je rovněž umístěna výše. Díky větší šířce a rozvoru je interiér prostornější, z čehož bude řidič bezesporu těžit.

Velká, větší, největší

Celkově je Octavia robustnější a větší, takže se více přiblížila střední třídě. Vždyť mnohá auta střední třídy jsou kratší než nová Octavia, namátkově vybírám BMW 3 či Mercedes-Benz C. Novinka má délku 4572 mm, šířku 1769 mm a výšku 1462 mm. Zavazadlový prostor se oproti staré verzi rovněž zvětšil na obrovských 560 l, což je skutečně ohromující číslo. Otázkou je, zda to bylo skutečně potřeba, už současných 528 l bohatě stačí.

Popravdě jediným důvodem, proč nelze Octavii zařadit do střední třídy, je malý rozvor. Ten zdědila po svých koncernových sourozencích Audi A3 či Golfu. Oproti první generaci je zde sice znatelný nárůst o 65 mm na 2578 mm, stále je to ale oproti konkurenci málo; ta má rozvor od 2600 do 2680 mm. Na druhou stranu prostor je uvnitř velmi dobře využit, takže na zadních sedačkách bude mít Octavia více místa než např. Mégané hatchback, který má rozvor větší o 5 mm. Zkrátka hodně záleží na umístění zadních sedaček, které jsou u Octavie (pokud mohu posuzovat dle současné verze a nového Golfu/A3) umístěny blíže k podběhům zadních kol. Zkrátka místa vzadu bude dostatek, ale ne přebytek.

Nový podvozek má také podstatně lepší jízdní vlastnosti díky nezávislému zavěšení kol zadní nápravy. Kvalitu jsme si zkusili v novém Touranu i A3 a musíme uznat, že tento podvozek zkrátka nemá chybu. Jde o ideální kompromis mezi komfortem a jízdními vlastnostmi, do zatáček se budete moci s Octavií vrhat daleko prudčeji než nyní. Oproti Golfu a A3 zde bude trochu na překážku velký zadní převis, nebude to ale nic výrazného.

Srovnání se starou generací Octavie a Superbem:

Rozměry (mm) Délka Šířka Výška Rozvor Kufr

Škoda Octavia

4507

1731

1431

2513

528

Škoda Octavia II

4572

1769

1462

2578

560

Škoda Superb

4803

1765

1469

2803

462

Je patrné, že Octavia II je nepatrně širší než Superb

Přehled motorů

Octavia II se začně prodávat s benzínovými motory 1.4, 1.6 (ty jsou známé ze současné Octavie), 1.6 FSI a 2.0 FSI s přímým vstřikem paliva, a dvěma přeplňovanými nafťáky 1.9 TDI a 2.0 TDI. Abyste si dokázali porovnat dynamiku a spotřebu jednotlivých motorizací, připravil jsem technické parametry všech motorů, s nimiž se v současné době prodává Golf V. Informace jsou převzaty ze stránek německého Volkswagenu a od parametrů Octavie se mohou lišit řádově v procentech.

Poznámka: Spotřebu má na webu VW Golf uvedenu v intervalech; do tabulky jsem převzal nejvyšší hodnoty. Ta je totiž více odpovídající, protože Octavia II bude jistě o něco těžší než Golf se stejným motorem.

Benzínové motory 1.4 16V 1.4 FSI * 1.6 1.6 FSI 2.0 FSI
Objem (ccm) 1390 1390 1595 1598 1984
Druh motoru zážehový zážehový zážehový zážehový zážehový
Válců/ventilů 4/4 4/4 4/2 4/4 4/4
Výkon (kW)/otáčky 55/5000 66/5200 75/5600 85/5800 110/6000
Točivý moment (Nm)/otáčky 126/3800 130/3750 148/3800 155/4000 200/3500
Typ převodovky/počet stupňů manuální/5 manuální/5 manuální/5 manuální/6 manuální/6
Max. rychlost (km/h) 164 174 184 192 206
Zrychlení 0-100 km/h (s) 14,7 12,9 11,4 10,8 8,9
Palivo natural 91/95 natural 95/98 natural 95 natural 95/98 natural 98
Spotřeba (l/100 km) 9,6/5,6/7 8,7/5,3/6,5 10/5,8/7,4 8,9/5,5/6,8 10,5/6/7,6
Emisní norma Euro 4 Euro 4 Euro 4 Euro 4 Euro 4

Poznámka: Volkswagen na webu uvádí u motorů FSI palivo s minimálním oktanovým číslem 95. Zdá se, že Natural 98 není nutnou podmínkou.

Naftové motory 2.0 SDI * 1.9 TDI 5st. 1.9 TDI 6st. 2.0 TDI
Objem ccm 1968 1896 1896 1968
Druh motoru vznětový vznětový
přeplňovaný
vznětový
přeplňovaný
vznětový
přeplňovaný
Válců/ventilů 4/4 4/2 4/2 4/4
Výkon (kW)/otáčky 55/4200 77/4000 77/4000 103/4000
Točivý moment (Nm)/otáčky 140/2200 250/1900 250/1900 320/1750-2500
Typ převodovky/počet stupňů manuální/5 manuální/5 manuální/6 manuální/6
Max. rychlost (km/h) 163 187 187 203
Zrychlení 0-100 km/h (s) 16,7 11,3 11,1 9,3
Palivo nafta nafta nafta nafta
Spotřeba (l/100 km) 6,8/4,7/5,4 6,7/4,6/5,3 7/4,7/5,5 7,4/4,8/5,7
Emisní norma Euro 4 Euro 4 Euro 4 Euro 4

Motory označené hvezdičkou se v Octavii objeví (s největší pravděpodobností) později. Otázkou je, zda se motor 1.9 TDI bude nabízet pouze s pětistupňovou převodovkou, či zda jej stejně jako u Golfu doplní také převodovka šestistupňová.

Kombi už na podzim

Na podzim se představí také verze kombi, od které lze očekávat ještě větší zavazadlový prostor. Podle všeho by kombi mohlo být takřka dodávkou, díky čemuž bude jistě ještě oblíbenější než současná verze. Mohlo by jít dokonce o kombi s nejvetším zavazadlovým prostorem, které se bude v Česku prodávat. Ostatně do pařížského autosalonu není daleko. Zatím alespoň nabízíme montáž zádí současného kombi na předek Octavie II. Není důvod, proč by se skutečné kombi mělo od toho na obrázku lišit.

Klepněte pro větší obrázek Retuš možné podoby kombi

Stará Octavia se bude prodávat ještě dva roky

Octavia předchozí generace se bude vzhledem k vysokým prodejům vyrábět a prodávat minimální do konce roku 2005. Cílovými trhy je východní a střední Evropa, nelze počítat s tím, že by o starou Octavii byl zájem i na západě. Je ale jasné, že zmizí nejvybavenější verze jako L&K, movitější zákazníci už budou investovat do novinky. Pokud bude zájem o první generaci i v roce 2006, naznačil Kulhánek, že prodloužení výroby není vyloučeno. Je to běžná praxe: na méně náročných trzích se vyrábí staré verze modelů i poté, co byly ve vyspělém světě nahrazeny novými generacemi.

***

Autosalon v Ženevě začíná v úterý druhého března, kdy Škoda zveřejní prezentaci a nové fotografie na svém webu. Současně se bude konat tisková konference, na které samozejmě nebudeme chybět. Těšit se tedy můžete na živé fotky a čerstvé informace. Základní cena novinky s motorem 1.4 55 kW by neměla překročit cenu nového Golfu.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků