Vzpomenete si na prastarou reklamu na Škodu Favorit, která s nalepovacími vlaječkami ukazovala 548 zlepšení? Tady? A tady. A tady. V našich končinách spíše zlidověla parodie z pořadu Česká soda, ale při výčtu konkrétních změn, opatření a zlepšováků v rámci faceliftu karoqu to skutečně připomíná oba zmíněné snímky z dřevních dob propagace tuzemské značky.
Než se usadíme za volant, pojďme si změny v rychlosti prosvištět – alespoň ty důležité. Máme zde nový „čumák“ včetně šestihranné masky chladiče, užší a elegantnější světla (na přání nově maticová) s jiným vnitřním uspořádáním i vzduchové clony před předními koly pro lepší obtékání na bocích. Vzadu si lze všimnout výraznějšího křídla na horní hraně skla s aerodynamickými prvky po stranách, nového nárazníku a jinak tvarovaných zadních světel. Verze Ambition a Style dostávají plastové lemy blatníků, akčněji pojatá výbava Sportline dělá o něco větší parádu s tmavými vnějšími doplňky, specifickými nárazníky a čelní maskou či zatmavenými bočními okny a zadním sklem. Nabídka litých kol čítá osm kousků v rozměru od 16 do 19 palců, z nichž má šest perforované plastové aerodynamické kryty.
Právě proudění vzduchu bylo jedním z velkých témat vylepšení. K již používaným uzavíratelným chladicím žaluziím v přídi a krytu zespodu se nově přidávají již zmíněné vzduchové záclony, zadní spoiler a kola, nově je také krytá nádrž. Drobnosti, řekli byste si, ale například prodloužené křídlo stáhne emise CO2 o 1,2 g/km, schovaná nádrž o 0,7 g/km, a kola dokonce až o 1,8 g/km – a tato čísla jsou nyní pro každou automobilku velmi důležitá. Součinitel odporu vzduchu se prý snížil o více než devět procent, teoreticky by proto měl být vylepšený karoq i tišší, ale to prý automobilka neměřila a i kdyby, rozdíl by byl na hraně zjistitelnosti.
Z hlediska stylu Škoda přidává nové metalické laky karoserie – výraznou oranžovou Phoenix, kterou známe již z nové Fabie nebo Enyaqu Coupe iV, a šedou Graphite. Celkem tedy můžete vybírat z devíti barev. Vnitřek si můžete ozvláštnit čalouněním z recyklovaných PET lahví v kombinaci s umělou kůží, béžovou kůží, ambientní osvětlením i vzadu (před faceliftem pouze vpředu) nebo třeba elektricky stavitelným sedadlem spolujezdce s pamětí.
Dejte sbohem Scoutu a Active
Výrazné změny se týkají struktury výbav a příplatků. Z více než 566 tisíc vyrobených karoqů si držel největší podíl stupeň Style s 42 %, následovaný výbavou Ambition s 40 %. I vrcholný Sportline si udržel hezkých 16 %. Když začal být nabízen, Škoda prý počítala s deseti procenty a nyní očekává nárůst až na 25 procent. Populárním verzím proto ustoupí zcela okrajová provedení Active (podíl 1 %) a dobrodružně střižený Scout (opět jen 1 %).
V ceníku nyní najdete jako hlavní tři pilíře výbavy Ambition, Style a Sportline, přičemž dva vyšší stupně lze rozšířit na Style Exclusive a Sportline Exclusive s dodatečnými prvky typu velkého 10,25“ virtuálního kokpitu, parkovacích senzorů vpředu i vzadu, zpětné kamery nebo USB-C zdířky na vnitřním zpětném zrcátku.
Jednotlivých položek výbavy ubylo a naopak přibylo balíčků, v nichž jsou různé věci sdruženy dle svého účelu – funkční pakety pro praktičnost, klima paket, komfort pakety čalounění a sedadel, Navi paket a tak dále. Při prvním seznámení během dynamické prezentace v Portugalsku jsme měli k dispozici jen načančaná provedení s bohatou výbavou, ale už základní stupeň Ambition je více než důstojný. Nechybí mu 16“ litá kola, LED přední i zadní světla, dvouzónová klimatizace, 8“ infotainment s bezdrátovým připojením Smartlink, startování tlačítkem a hezká sbírka komfortních i stylových prvků.
Škoda Karoq po faceliftu: České ceny |
Motor |
Ambition |
Style |
Sportline |
Style Exclusive |
Sportline Exclusive |
1.0 TSI/81kW |
638 900 Kč |
663 900 Kč |
– |
– |
– |
1.5 TSI/110kW |
688 900 Kč |
713 900 Kč |
763 900 Kč |
823 900 Kč |
848 900 Kč |
1.5 TSI/110kW DSG |
738 900 Kč |
763 900 Kč |
813 900 Kč |
873 900 Kč |
898 900 Kč |
2.0 TSI/140kW DSG 4x4 |
– |
– |
913 900 Kč |
– |
998 900 Kč |
2.0 TDI/85kW |
688 900 Kč |
713 900 Kč |
– |
823 900 Kč |
– |
2.0 TDI/85kW DSG |
738 900 Kč |
763 900 Kč |
– |
873 900 Kč |
– |
2.0 TDI/110kW |
738 900 Kč |
763 900 Kč |
813 900 Kč |
873 900 Kč |
898 900 Kč |
2.0 TDI/110kW DSG 4x4 |
838 900 Kč |
863 900 Kč |
913 900 Kč |
973 900 Kč |
998 900 Kč |
Tak už konečně pojďme dovnitř. Hned po usednutí do hezky dimenzované sedačky je příjemným zjištění, že karoq nezanevřel na klasický přehledný formát ovládání s kruhovými voliči klimatizace a bez přemíry dotykových plošek, o jejichž smysluplnosti pochybuji zase a znovu. Většinu důležitých ovládacích prvků stále zvládnete obsluhovat zpoza volantu pravou rukou bez zbytečného rozptylování a hledání, i po modernizaci tedy karoq zůstává snadno uchopitelným a přehledným.
Pokud jste neměli problém se starším modelem, zde najdete vše tak, jak jste zvyklí bez zbytečných „inovací pro inovace.“ Nové hnědé čalounění působí kvalitně a atraktivně, převážně černý a šedý vnitřek hezky zesvětlí. Stále zde máme příjemně velké odkládací prostory na středovém tunelu a pořád skromnější kapsy ve dveřích – z hlediska prostoru zde prostě nebylo kde přidávat na objemu. Druhá řada systému VarioFlex s třemi samostatnými, individuálně posuvnými, sklopnými i vyjímatelnými sedadly dodává zadní části mimořádnou praktičnost a objem až 588 litrů místo standardních 521 litrů. Obecně je Škoda Karoq i po faceliftu autem, které českému zákazníkovi hezky padne do ruky z hlediska ovládání i přepravy osob a věcí.
Nafta na ústupu: Potvrzeno
A do ruky padne při jízdě. Začínáme s litrovým TSI o výkonu 81 kW, které je v karoqu nově ve verzi evo se vstřikovacím tlakem 350 barů a pro menší tření plazmově nanášeným povrchem válců místo litinových vložek. Jde o důstojný základ, který se výrazněji netrápí na okresce ani dálnici, z hlediska kultivovanosti je zcela v pořádku a pokud hodláte jezdit převážně sami či ve dvou jen s lehčím nákladem a v klidnějším tempu, plně postačí. Dokonce mu ani nevadí nižší otáčky, v nichž se nedusí. Potěší zcela bezproblémovým chodem šestistupňové manuální převodovky (u 1.0 TSI jediná možnost), při jízdě tato kombinace motoru a řazení nehází řidiči žádné klacky pod nohy.
Dvoulitrové TDI se sedmistupňovým DSG a pohonem 4x4 je dobrá cestovní volba s přidanou hodnotou pro výlety na kluzký povrch – motor je téměř prostý naftového zvuku, automat řadí plynule a bez cukání, síly je pro všechny běžné situace více než dost. Jde o kultivovaného a tichého společníka se spotřebou okolo lehce nad šesti litry (když se budete snažit, určitě to jde za méně) a bez očividných slabin, auto s ním navíc nepůsobí jako těžké na předek. A když už máme 4x4, co se podívat mimo asfalt?
Škoda Karoq po faceliftu: Zážehové motory |
Motor |
1.0 TSI/ |
1.5 TSI |
1.5 TSI |
2.0 TSI kW 4×4 |
Válce/ventily |
3/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Zdvihový objem [cm3] |
999 |
1498 |
1984 |
Vrtání × zdvih [mm × mm] |
74,5 × 76,4 |
74,5 × 85,9 |
74,5 × 85,9 |
82,5 × 92,8 |
Největší výkon [kW/min] |
81/5500 |
110/5000–6000 |
110/5000–6000 |
140/4200–6000 |
Točivý moment [N.m/min] |
200/2000–3000 |
250/1500–3500 |
250/1500–3500 |
320/1500–4100 |
Maximální rychlost [km/h] |
191 |
211 |
210 |
221 |
Zrychlení 0–100 km/h [s] |
11,2 |
8,8 |
8,9 |
7 |
Spotřeba (WLTP) [l/100 km] |
5,7–6,4 |
6,0–6,7 |
6,1–6,7 |
7,5–8,0 |
Sjíždíme na cestu, posetou kameny o velikosti lidské hlavy a sem tam kmínky s průměrem chlapské ruky. Karoq se sune kupředu, kola poslušně zabírají a když už některé uklouzne, zbylá se postarají o pohyb vpřed. Při poskakování na nerovnostech kupodivu ani nevadí, že jedeme v provedení Sportline na 18“ kolech – ta mají při šířce 215 profil 50 a odpružení odvádí dobrou práci, takže i když v sedadlech poskakujeme jako opičky na gumě, žádné tupé rány do podvozku nejsou cítit ani slyšet. Pohon se i v tomto prostředí, kam se běžný majitel nikdy nepodívá, nijak netrápí – režim offroad zabrání řazení v nízkých otáčkách, takže nezůstanete v kopci viset bez dostatečného zátahu. Při sjíždění svahu zase nenápadně pomáhá asistent pro jízdu z kopce.
Škoda Karoq po faceliftu: Vznětové motory |
Motor |
2.0 TDI |
2.0 TDI |
2.0 TDI |
2.0 TDI |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Zdvihový objem [cm3] |
1968 |
1968 |
1968 |
1968 |
Vrtání × zdvih [mm × mm] |
81,0 × 95,5 |
81,0 × 95,5 |
81,0 × 95,5 |
81,0 × 95,5 |
Největší výkon [kW/min] |
85/2750–4250 |
85/3250–4250 |
110/3250–4200 |
110/3000–4200 |
Točivý moment [N.m/min] |
300/1600–2500 |
250/1500–3250 |
340/1600–3000 |
360/1600–2750 |
Maximální rychlost [km/h] |
193 |
192 |
210 |
204 |
Zrychlení 0–100 km/h [s] |
10,6 |
11 |
8,9 |
8,7 |
Spotřeba (WLTP) [l/100 km] |
4,7–5,2 |
4,9–5,3 |
4,8–5,3 |
5,5–6,2 |
Diesel je jistě dobrá volba, ale statistiky mluví jasně – 65 % zákazníků bere benzinové TSI. A stejný podíl připadá na automatickou převodovku. Této volbě je při svezení se zážehovou patnáctistovkou v kombinaci s DSG snadné rozumět, protože je pro každodenní použití dobře dimenzovaná stran síly i pružnosti, umí jezdit za méně než sedm litrů na sto, i když zrovna nehledíte na úsporný jízdní styl a navíc je téměř dokonale tichá a kultivovaná.
V dálničním tempu slyšíte maximálně lehký svist okolo zpětných zrcátek a vzdálený šum od kol. I v tomto případě odvádí automat kvalitní práci bez zbytečných výletů do hraničních oblastí otáčkoměru. Při pohledu do ceníku navíc zjistíte, že za cenu 110kW TDI s manuálem dostanete 110kW TSI s automatem – zde není moc o čem přemýšlet, navíc se vyhnete čerpání AdBlue. Za zamyšlení ale stojí velikost kol, na větších discích je karoq atraktivní a působí hodnotně, ale průměrnému zákazníkovi by mohla chybět špetka jízdního komfortu navíc.
Pro úplnost dodejme, že k dispozici stále je i vrcholné dvoulitrové TSI s výkonem 140 kW, dodávané výhradně s automatem, pohonem všech kol a ve výbavě Sportline i nově její nadstavbě Sportline Exclusive. Naftu můžete dostat také s výkonem 85 kW ve formě dvoulitru, který koncem roku 2020 nahradil jednotku 1.6 TDI. Auto jako takové bylo představeno už v roce 2017 takže z hlediska dostupných motorů a techniky neměla Škoda evidentně moc manévrovacího prostoru pro radikální změny.
Proč je také dělat, prodeje vypadají stále dobře a zákazníkům žádné mild-hybridy či plug-in hybridy v karoqu nechybí. Proto došlo k ladění aerodynamiky a například i nasazení pneumatik s energetickým štítkem A. Všechny změny dohromady znamenají například u motoru 1.5 TSI s automatem DQ200 snížení spotřeby o 0,7 l/100 km a emisí CO2 o 16 g/km.
Závěr
Facelift tedy přinesl hromadu drobných změn, které nijak zásadně nemění povahu ani techniku auta. Na našich silnicích je karoq všudypřítomný a drobné vizuální oživení mu jde k duhu, zvlášť když zvolíte výrazný oranžový lak karoserie. Úpravy zvenčí kromě funkčnosti dodávají šmrnc a z hlediska obsluhy i řízení stále zůstává vstřícným a čitelným pro drtivou většinu potenciálních zájemců.
Úprava nabídky výbav má vzhledem k tristním prodejům bývalé základní verze Active a solidní výbavě nynějšího prvního stupně Ambition neprůstřelnou logiku. Doba, kdy někoho zajímal údaj „cena od“, už je dávno pryč. I po modernizaci je to jako potkat starého známého. A jde o příjemné setkání.