Nová Škoda Fabia bez obalu o motorech: Poctivá mechanika, ani základ nezklame

Automobilka pokračuje v detailnějších materiálech o nové generaci Fabie. Teď se koukla na motory.

Po oficiálním uvedení nové generace Škody Fabia jsme se už dozvěděli kompletní ceny, koukli na její úplně základní verzi a zanedlouho si odbude premiéru na pražské výstavě Světa motorů Auta na náplavce. Mladoboleslavská značka však pokračuje v prezentaci dodatečných informací o technice vozu, s nímž se už příští týden poprvé svezeme v rámci mezinárodní prezentace v Polsku. Nedávno jsme se mohli podrobněji kouknout na aerodynamiku, teď jsou hlavní téma úsporné motory.

Jak je to s uhlíkovou stopou Enyaqu iV? Škoda upřesňuje, jak dosahuje neutrality

Jak je to s uhlíkovou stopou Enyaqu iV? Škoda upřesňuje, jak dosahuje neutrality

Čtvrtá generace Fabia přijela na trh se čtveřicí benzinových motorů poslední generace Evo, všechny splňující emisní normu Euro 6d. Tříválcové jednotky 1.0 MPI o výkonu 59 kW (80 koní) a 1.0 TSI o výkonu 70 kW (95 koní) jsou vybaveny pětistupňovou manuální převodovkou. Nejsilnější tříválec 1.0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) pak nabízí volbu mezi šestistupňovým manuálem a sedmistupňovým automatem DSG. Vrcholem nové Fabie je nicméně čtyřválec 1.5 TSI s výkonem 110 kW (150 k) a standardně dodávaným sedmistupňovým DSG.

Škoda dodává, že většina motorů a všechny převodovky Fabie jsou vyráběny v České republice – motory 1.0 MPI a 1.0 TSI a manuální převodovky v hlavním závodě v Mladé Boleslavi, sedmistupňové automatické převodovky pak v závodě Vrchlabí.

Škoda Felicia byla před premiérou lovná zvěř. Podívejte se na dobovou reportáž

Škoda Felicia byla před premiérou lovná zvěř. Podívejte se na dobovou reportáž

Všechny pohonné jednotky jsou nabízeny standardně se 40litrovou palivovou nádrží. Vůbec poprvé však může být Fabia vybavena i 50litrovou nádrží, kterou najdete v příplatkové výbavě za extra 1000 Kč. S větší nádrží tak automobilka udává možný dojezd vozu v kombinaci s tříválcovými motory přes 900 kilometrů.

Rovněž u základního atmosférického tříválce MPI ve verzi Evo se Škodě podařilo snížit spotřebu i emise a zároveň zvýšit výkon motoru. Klikový mechanismus včetně pístů a pístních kroužků prošel optimalizací pro snížení třecích ztrát. Okruh s chladicí kapalinou byl v oblasti hlavy a bloku motoru modifikován pro dosažení vyšší účinnosti chlazení válců, spalovacích prostorů a integrovaného výfukového potrubí.

Tyto exotické závoďáky Škoda už nemají obdoby. Znáte AR 2000, Baghiru a R V8?

Tyto exotické závoďáky Škoda už nemají obdoby. Znáte AR 2000, Baghiru a R V8?

Litrové MPI navíc využívá Atkinsonův spalovací cyklus, při němž se sací ventily uzavírají až v průběhu kompresního zdvihu pístu, čímž je z válce vytlačována část nasáté směsi zpět do sacího potrubí. Tím se snižuje kompresní poměr, což pomáhá snižovat spotřebu paliva.

U obou motorů 1.0 TSI s přímým vstřikováním pak byly litinové vložky válců hliníkového bloku motoru nahrazeny inovativním plazmovým nanášením povrchové vrstvy válců o celkové tloušťce pouhých 150 mikrometrů (0,15 milimetrů). Tento proces snižuje vnitřní tření a tím optimalizuje spotřebu paliva i emise. Díky lepší distribuci a odvodu tepla ve spalovacím prostoru se také redukuje tepelné namáhání motoru.

Škoda 1101 „Tudor“ slaví 75 let. Vznikala v utajení, kupovali ji v Brazílii i Kanadě

Škoda 1101 „Tudor“ slaví 75 let. Vznikala v utajení, kupovali ji v Brazílii i Kanadě

Přeplňované tříválce TSI pracují se vstřikovacími tlaky až 350 barů a využívají Millerův spalovací cyklus, který snižuje spotřebu. Turbodmychadlo má variabilní geometrii lopatek, což zajišťuje vysoký točivý moment v širokém rozsahu otáček motoru a opět snižuje emise.

I nejvýkonnější čtyřválec 1.5 TSI má nakonec zmíněnou vrstvu nanášenou pomocí plazmy, taky pracuje se vstřikovacími tlaky až 350 barů a navíc je vybaven aktivním řízením válců (ACT). U nových vozů stále využívanější systém v případě malé zátěže motoru automaticky vypíná oba prostřední válce a snižuje tak spotřebu a emise CO2.

Motory nové Škody Fabia:
Motor 1.0 MPI Evo 1.0 TSI Evo 1.5 TSI Evo
Válce/ventily 3/4 3/4 3/4 4/4
Výkon [kW] 59 70 81 110
Točivý moment [Nm] 95 175 200 250
Převodovka 5M 5M 6M/7A 7A
Maximální rychlost [km/h]* 175 - 205 225
Zrychlení 0-100 km/h [s]* 15,0 - 9,7 7,9
Spotřeba dle WLTP [l/100 km]* 5,1 5,0 5,6
*předběžné údaje

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

TEST VW Caddy Maxi California 2.0 TDI: Boží chatka na kolech za super peníze

VW Caddy Maxi California 2.0 TDI DSG

Základními lidskými potřebami je mít kde se vyspat, zůstat v teple a najíst se. S Californií to jde snadno a každý den jinde.

24.  10.  2021 | Richard Herbich | 16 příspěvků
Za volantem Chevrolet Corvette C1: Je to kousavá mrcha, nebo pohodlné GT?

Chevrolet Corvette C1

Chevrolet Corvette 1. generace je skutečná kráska. Po nastartování ale vymění něžnost za získání respektu širokého okolí. Je třeba se této nespoutané elegance bát?

23.  10.  2021 | Vladimír Kadera
TEST Mercedes-Benz EQA 250: Zlatíčko do zásuvky jen pro holky? Tak to pozor!

Mercedes-Benz EQA 250

Nejlevnější model rodiny EQ automobilky Mercedes-Benz působí spíše jako auto pro holky. Byla by ale škoda ho takhle povrchně škatulkovat. Obzvláště, když jeho vlastnosti ocení i chlapáci.

22.  10.  2021 | Jan Mička | 6 příspěvků