Kapitoly článku:
Úsporně vpřed
Během testovacích jízd jsme si vybrali nejzajímavější vznětovou motorizaci Fabie. Koncernový tříválec je odpovědí na čtyřválce 1.6 HDi od PSA a 1.5 dCi od Renaultu. Evropská konkurence se zatím nerozhodla jít cestou tříválců, korejská konkurence od ní dokonce ustoupila a vrátila se ke čtyřválcům (Hyundai). Zjevnou výhodou je úspora materiálu a nižší výrobní náklady na výrobu tříválce. Nevýhodou je neklidný chod a nižší životnost oproti konvenčním čtyřválcům. Tolik teorie, jaká je čtrnáctistovka v praxi?
Přeplňovaný vznětový tříválec o objemu 1 422 ccm poskytuje výkon 59 kW při 4 000 ot./min. Maximální točivý moment činí 195 Nm při 2 200 ot/min.
Na vznětový motor se jedná o poměrně vysoko položené výkonové maximum. To se projevuje potřebou držet motor nad 2 000 ot./min, protože vše pod tuto hodnotu znamená zbytečné podtáčení a vysokou spotřebu.
Po nastartování se ozve nepravidelný klapot tříválce. Vytrvalé nýtování nezmizí ani ve vyšších otáčkách, i když v pásmu 2 000 – 3 300 ot./min. se motor chová subjektivně nejvyrovnaněji. Až do 4 000 ot./min poskytuje na tento objem a počet válců vynikající zátah, poté se nadměrně zvýší hlučnost motoru a ubývá mu sil. S tříválcem je proto třeba stále řadit.
Nová Fabia má přední kola zavěšena na příčných vzpěrách McPherson; přední náprava je usazena na pomocném rámu, který ji odděluje od karoserie, a tím eliminuje přenos hluku a vibrací do interiéru. Zadní náprava s vlečenými rameny je jednoduchá a lehká, což se podílí na vysoké užitečné hmotnosti novinky – přepravit lze až 515 kg. Jízdní vlastnosti nové Fabie jsou jasně čitelné, s vysokou stabilitou v zatáčkách.
Pohotovostní hmotnost činí v závislosti na motorizaci 1 015 – 1 170 kg. Užitečná hmotnost činí 515 kg. Maximální zatížení je obvyklých 75 kg, Fabia s nejsilnějším turbodieselem může táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 1 200 kg, nebrzděný pak do 500 kg.
Ve městě se chová klidně a nechá si líbit nízké otáčky. Mimo město a po dálnici je třeba se věnovat již zmíněnému včasnému řazení. Nejvyšší konstrukční rychlost činí 173 km/h. Pětistupňová manuální převodovka jde zlehka a patří k dobrému standardu stejně jako spojka. Brzdy mají v běžném provozu optimální účinnost.
Jízdní vlastnosti nové Fabie se oproti předchozí generaci radikálně nezměnily a zůstávají tak stále etalonem ve své třídě. Nově se podařilo lépe rozložit hmotnost vozidla a proto se posunula hranice, kdy Fabia přechází do smyku. Zkušenosti s její konstrukcí opět jako v případě první generace poslouží pro novou generaci koncernového sourozence VW Polo.
Který motor vybrat?
Nabídka pohonných jednotek obsahuje sedm motorů. Čtyři jsou benzinové, tři naftové, výkonová škála je na kompaktní vůz rozsáhlá – sahá od úsporných 44 kW (60 k) po relativně sportovních 77 kW (105 k). Pro naftové motory 1,4 TDI PD/59 kW a 1,9 TDI PD/77 kW se na přání dodává filtr pevných částic. Nejsilnější benzinový motor o objemu 1,6 l lze získat také se šestistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic s možností sekvenčního řazení. Největší změnou v nabídce je absence letitých škodováckých motorů OHV. Ty byly definitivně vytlačeny úspornými tříválci a výkonnějšími čtyřválci.
Staronovým základním motorem je zážehový tříválec 1.2 HTP o výkonu 44 kW (60k). Ten nabízí skutečně jen důchodcovské svezení a hodí se spíše pro méně náročné zákazníky požadující dopravu z bodu A do bodu B bez potřeby vyšších rychlostí nebo hbité akcelerace. Tomu odpovídá konstrukční rychlost 155 km/h. Odměnou je provozní spolehlivost a nízká normovaná průměrná spotřeba 5,6 l/100 km. Ta v praxi nepřekoná 7 l/100 km.
Výhodnější volbou je dvanáctiventilový tříválec 1,2 12V HTP s výkonem zvýšeným na 51 kW (70k). Ten představuje ideální volbu pro začínající motoristy. Oproti slabší verzi nabízí lepší dynamiku, překvapuje zejména v nižších rychlostech, ale vzhledem k jeho objemu ho rozhodnost opouští přibližně ve 120 km/h. Nejvyšší konstrukční rychlost pak činí 163 km/h. Normovaná průměrná spotřeba činí 5,6 l/100 km, do sedmi litrů se lze bez problému vejít. Lze předpokládat jeho oblíbenost mezi českými motoristy vzhledem k nižší sazbě povinného ručení.
Zážehový motor 1,4 16V s výkonem 63 kW (86 k) se vyznačuje harmonickým během a velkým točivým momentem 132 Nm při 3800 min-1. Nejvyšší rychlost činí 173 km/h, normovaná spotřeba pak 6,5 l/100 km, v praxi lze počítat spíše s osmilitrovým odběrem paliva.
Novinkou je celohliníkový čtyřválec 1,6 16V s výkonem 77 kW (105 k) a přesvědčivým točivým momentem 153 Nm. Nová Fabia s ním z 0 na 100 km/h zrychlí za 10,1 s. Normovaná spotřeba činí 7,6 l/100 km.
Úsporné tříválcové přeplňované vznětové motory 1,4 TDI PD se nabízejí ve výkonových verzích 51 poskytují točivý moment 155 Nm a 195 Nm v širokém pásmu otáček, což zaručuje svižnou jízdu při nutnosti včas řadit. Normovaná spotřeba činí 4,8, resp. 4,6 l/100 km, v praxi lze počítat s šestilitrovým odběrem.
Nejsilnějším naftovým motorem je přeplňovaný vznětový čtyřválec 1,9 TDI PD se 77 kW (105 k), který může být vybaven filtrem pevných částic. Maxima točivého momentu 240 Nm dosahuje při 1800 min-1 (s DPF při 1900 min-1) a tato hodnota navíc zůstává konstantní v širokém rozsahu otáček. Vzhledem k pohotovostní hmotnosti 1 170 kg zamrzí absence nabídky šestistupňové manuální převodovky, která by dovolila využít potenciál motoru také na dálnici. Normovaná spotřeba činí 4,9 l/100 km.
Všechny motory plnící emisní normu Euro 4 mohou být doplněny o prodloužené servisní intervaly. Na nutnost návštěvy servisu upozorní řidiče kontrolka na přístrojové desce, v optimálním případě k tomu dojde až po ujetí 30 000 km. Senzory sledují teplotu oleje, otáčky motoru i profil trasy, a počítač pak vyhodnocuje ideální moment pro servisní prohlídku. Při hospodárné jízdě tak systém prodloužených servisních intervalů šetří peníze i čas majitele vozu. Objem palivové nádrže činí 45 litrů, což zaručuje běžný dojezd jako většina konkurentů.
548 zlepšení?
Jistě si vzpomenete na legendární reklamu, uvádějící faceliftovaný Favorit po vstupu VW do Škody Auto. Tehdejších 548 zlepšení by šlo s trochou nadsázky přirovnat k nové generaci Fabie. Zůstal vynikající základ a ladí se pouze vnější forma. Co tedy podle slov automobilky zejména nabízí nová Fabia?
• zavazadlový prostor s objemem 300 l až 1163 l
• zvětšený prostor pro kolena cestujících vpředu i vzadu
• největší prostor pro hlavu cestujících vzadu v rámci třídy malých vozů
• nabídka sedmi motorů – čtyř benzinových a tří naftových
• vůz splňuje předpisy na ochranu chodců (Phase I), které vstoupí v platnost až v roce 2010
• modul pro ovládání audiosystému a telefonu umístěný vlevo pod volantem (výbava na přání)
• střešní okno (výbava na přání)
• elektronicky řízená klimatizace Climatronic (výbava na přání)
• vestavěný měnič na 6 CD (výbava na přání)
• kryt zavazadlového prostoru s uchycením ve dvou polohách
• projektorové halogenové světlomety s natáčením (výbava na přání)
• přední mlhové světlomety s „Corner“ funkcí (výbava na přání)
• čtyři velkoplošné kryty kol a tři varianty kol z lehké slitiny
• filtr pevných částic pro naftové motory 1,4 TDI PD/59 kW a 1,9 TDI PD/77 kW (výbava na přání)
• nejvýkonnější benzinový motor 1,6 16V/77 kW v nabídce rovněž se šestistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic
• vyšší pozice sezení řidiče a spolujezdce zaručuje lepší výhled z vozu a snazší nastupování