Nová Škoda Fabia: první ostrý test

Dostali jsme příležitost poprvé pořádně vyzkoušet nejnovější škodovku a zjistili jsme vše co se jen dalo. Jaká je nová Škoda Fabia?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Ohlédnutí za Fabií první generace, Detailně k novému designu
  2. Delší, vyšší, ale užší než Fabia I, Vnitřní prostor a komfort, Prostor pro zavazadla
  3. Jízdní dojmy s malým dieselem, Který motor vybrat?, „548” zlepšení
  4. Přehled výbav a bezpečnostních parametrů
  5. Kdy přijde a za kolik?, Závěr
  6. Kompletní fotogalerie vč. nepublikovaných snímků

Portugalská provincie Algarve se stala místem našeho prvního seznámení s novou Fabií. Stalo se tak v přímořském Faru, městě tvořeném nespočetným množstvím ostrůvků. Dalo by se mu přezdívat také město bran, protože středověké vstupní brány do města jsou jeho dominantou. Takovou vstupní branou se stala i druhá generace Škody Fabia, která zcela jistě otevře nové trhy největšímu českému výrobci. Přinášíme vám nezkreslený test nové Fabie, která si pro své výjimečné postavení na domácím trhu zaslouží co nejpřísnější měřítka. Splní je nebo propadne?

Pojďme se nejprve stručně ohlédnout za dosluhující první generací vozu.

Německý rodokmen jména Fabia

Kompaktní karosérie se stala hned v počátcích výroby Fabie první generace terčem kritiky. Přinášela nový design, který nepokračoval v hranatých tvarech Favoritu a Felicie, Fabia má navíc výrazně menší zavazadelník. Cestující na předních sedadlech si nemohou stěžovat na špatnou ergonomii, sedadla jsou pohodlná, jen palubní deska je poněkud strohá a posádku trápí podstatné maličkosti typu trčící středové konzole přesně v místech, kam by si rád řidič vměstnal pravé koleno, případně nedostatek místa nad hlavami cestujících vzadu. Fabia má jisté chování v zatáčkách, rychlé reakce na řízení s komfortem odpružení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Základem nabídky měl být litrový motor letité konstrukce o výkonu 37 kW, což stěží mohlo stačit těžké Fabii. Litr se dočkal premiéry v roce 2002 v provedení Junior. Od začátku byl základem nabídky agregát 1,4 MPI (50 kW), konstrukčně velmi podobný. Nová čtrnáctistovka sice proti 1,3litrovému motoru felicie dostala hydraulické vymezování vůlí ventilů, vyšší maximální otáčky, dále je díky vyztuženému bloku tišší, ale spadá do vyšší sazby zákonného pojištění a především nemá vyšší výkon. Většina Fabií je dnes vybavena právě vzpomínaným motorem nebo jeho 44 kW variantou, která přišla na podzim roku 2000. Překvapivě se při jízdě projevuje lépe než 50kilowattová verze.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Výrobce hned od počátku nabízel k vibrujícím škodováckým motorům moderní alternativy v podobě koncernových jednotek 1,4i 16V (55 nebo 74 kW). Oba motory byly drahé, vyskytují se proto minimálně. Nabízen byl i úsporný atmosférický diesel 1,9 SDI (47 kW) a turbodiesel 1,9 TDI-PD (74 kW).

V roce 2003 se do nabídky dostaly tříválce o objemu 1,2 litru s označením HTP - to v šestiventilové (40 kW) či dvanáctiventilové verzi (47 kW). Slabší se hodí pouze pro starší řidiče, silnější je naopak vynikající alternativou k zastaralým čtyřválcům OHV.

K nejzajímavějším agregátům patří také přeplňovaný vznětový tříválec 1,4 TDI-PD (55 kW), který nabízí přijatelnou spotřebu i výkony. K nejméně prodávaným agregátům patří silný čtyřválec 2,0i 8V (85 kW). Tato pohonná jednotka navíc byla v roce 2001 dočasně stažena z nabídky, řešily se u ní problémy s chlazením.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Fabia tak dostala zajímavou paletu motorů, zato základní výbavou patří k popelkám. Nejlevnější verze Classic nemá nejen centrální zamykání, ale později přišla i o výškově a podélně stavitelný volant. Prostřední Comfort zase ztratil přední mlhové světlomety a nejdražší úroveň Elegance zase elektrické ovládání zadních oken. Spartánské verzi Junior scházelo dokonce i víko přihrádky před spolujezdcem, horní kryt zavazadlového prostoru či posilovač řízení.

Ačkoli si automobilka neodpustila v průběhu výroby několik přehmatů, lze kariéru první generace Fabie označit za úspěšnou. I proto škodovka zůstala věrná jménu Fabia a tento týden vůz představila ve své nové generaci.

Nový design zaujme i mladé zákazníky

Příď nové Fabie zaujme absolutní příbuzností s Roomsterem. V linii zakončení kapoty motoru je zřetelná linka, rozdělující karosérii na horní a spodní část. Linku podporuje i design předních světlometů a její zakončení se nachází na zádi vozu.

Přední maska Fabie se oprostila od těžkopádného spojení s kapotou. Zatímco Felicie po faceliftu, stejně jako stará Fabia a Octavia mají gril přední masky spojený s kapotou, Fabia využila dělící linky a narýsovala spodní žebrovanou část a výraznou horní chromovanou část s logem automobilky. Tvarování horního chromování je vzdáleně podobné vozům Škoda 1201 z padesátých let minulého století.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Sdružené přední světlomety ctí rozdělující linii. Dolní část tvoří čirá optika potkávacích a dálkových světel, horní část patří ukazatelům směru. Vzhledem k příbuznosti s Roomsterem se nabízí také tři druhy předních světlometů - s žárovkou H4, projektorové s žárovkou H7 a projektorové s natáčením. Mlhové světlomety lze objednat také ve verzi s rozsvěcováním jedné mlhovky při jízdě do zatáčky nebo při odbočování na křižovatce. Hovořili jsme již o vodorovné lince, vnitřní okraj předních světlometů směrem k masce kopíruje svislou linku, která se táhne od kapoty hluboko do nárazníku a v jeho spodní části určuje hranici předních mlhovek zakončených na vnitřní straně průduchem pro vstup chladicího vzduchu.

Přední nárazník je protažen až ke kapotě, ale jeho zakončení v rozích karosérie již není tolik násilné jako u staré Fabie. Součástí předního nárazníku je tak gril přední masky, který opticky dokončuje spodní gril pro vstup chladicího vzduchu hned pod místem pro SPZ.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Povedeným prvkem přední kapoty je škodovácký šíp, který se táhne od emblému na přední masce a postupně se rozšiřuje, aby zanikl před koncem kapoty u čelního skla. Určujícím prvkem pro design nové Fabie je také zvýšená rovná střecha, která si vyžádala větší čelní sklo a také opticky útlejší A sloupky karosérie. Toho bylo dosaženo jejich provedením v černé barvě. S nimi pak kontrastují rozměrná vnější zpětná zrcátka.

Při pohledu zboku zaujme ostré zkosení A sloupku a zvedající se dělící linka, kterou kopíruje také boční prosklení. Lze říci, že vše až po B sloupek je Roomster. Masivní B sloupek v černé barvě ale zřetelně odděluje společné rysy obou modelů a dále směrem dozadu žije Fabia vlastním životem.

Zadní dvojice dveří je ostře lomena, boční prosklení pak tvoří bumerang zakončený takřka pravým úhlem u horní linky. Boční profil a řešení zádi nese určité společné prvky s mnohem dříve uvedeným Suzuki Swift, u kterého designéři Škody Auto zjevně našli inspiraci. Naznačuje to i pro Fabii nečekané protažení zadních sdružených svítilen do boku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V nabídce škodovky nebudou chybět elegantní čtrnácti- a patnáctipalcová hliníkova kola. Ta větší Fabii skutečně sluší a dá se předpokládat, že úpravci jako Milotec ji brzy osadí šestnáctipalcovými koly. Ta originální obouvají poměrně standardní pneumatiky o rozměrech 165/70 R14, případně 155/80 R13 u nejslabší varianty 1.2 HTP. Nejsilnější varianta 1.9 TDi pak jezdí na pneumatikách o rozměrech 195/55 R15.

Dalším zajímavým prvkem je zvýšená střecha, která zvětšuje prostor pro cestující a dotváří dojem prostornosti nové Fabie. Opět je zde viditelná podobnost se Suzuki Swift včetně střešního spoileru na výklopné zádi.

Zadní partie Fabie pokračuje v předloze a vytváří buclatý celek, jehož výsledkem je objem zavazadlového prostoru 300 litrů. Rovněž nákladová hrana se více zakousla do zavazadelníku a výsledkem je větší komfort při nakládání. Díky snížené hraně vstupu do zavazadelníku se podařilo opticky odlehčit zadní nárazník a ten oproti první generaci nepůsobí zbytečně mohutně.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Ohlédnutí za Fabií první generace, Detailně k novému designu
  2. Delší, vyšší, ale užší než Fabia I, Vnitřní prostor a komfort, Prostor pro zavazadla
  3. Jízdní dojmy s malým dieselem, Který motor vybrat?, „548” zlepšení
  4. Přehled výbav a bezpečnostních parametrů
  5. Kdy přijde a za kolik?, Závěr
  6. Kompletní fotogalerie vč. nepublikovaných snímků

bazar

Suzuki SX4 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 83 798 km
Cena: 173 000 Kč
Suzuki Swift 1,3
Rok výroby: 2009
Stav: 73 329 km
Cena: 130 000 Kč
Suzuki Ignis 1,3
Rok výroby: 2006
Stav: 74 412 km
Cena: 100 000 Kč
Suzuki Swift 1,2
Rok výroby: 2012
Stav: 56 677 km
Cena: 180 000 Kč
Suzuki Swift 1,3
Rok výroby: 2008
Stav: 74 837 km
Cena: 101 000 Kč
Suzuki Grand Vitara 2
Rok výroby: 2007
Stav: 145 499 km
Cena: 162 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků