Automatické brzdění a černá skříňka povinně. Návrh postoupil do parlamentu

Pokročilý systém nouzového brzdění, varování při opuštění jízdního pruhu, hlídání dopravních značek. To vše a mnohem více zřejmě bude povinné.

Zhruba před měsícem jsme vám psali o tom, že Evropská komise uvažuje o rozšíření povinných bezpečnostních prvků v automobilech, za účelem zachránění desítky tisíc životů. Pamatujete? Komise už jej schválila a návrh teď putuje do Evropského parlamentu.

Nová bezpečnostní pravidla mají ochraňovat bezpečnost cestujících, chodců i cyklistů. A jelikož je podle statistik 90 % úmrtí a zranění na silnici způsobena lidskou chybou, budou nové povonné systémy spíše takovými hlídači. Ne však všechno je na škodu.

Evropský parlament chce nouzové brzdění a další, jako povinnou výbavu

Evropský parlament chce nouzové brzdění a další, jako povinnou výbavu

Hlídání slepého úhlu je super, stejně tak předkolizní brzdění, parkovací kamera nebo inteligentní asistent rychlosti. Pak tu je ale ta otravnější část. Varování při ospalosti a rozptýlení řidiče je hlavně proti lidem, kteří se při řízení věnují svému mobilnímu telefonu. Ale asistent, který mi při dlouhém cestování již několikrát zapípal a oznámil, že bych si měl dát kávu, je spíše na škodu.

Stejně jako systém udržování vozu v jízdním pruhu, který je u drtivé většiny aut první věc, kterou osobně po usednutí za volant vypínám. Součástí souboru pak má být i černá skříňka, která bude mimo jiné zaznamenávat i jakou rychlostí jedete. Data by se však neměla nikam odesílat, sloužit budou pouze v případě nehody.

Už je to tady: EU chce do nových aut instalovat černé skříňky a omezovat rychlost

Už je to tady: EU chce do nových aut instalovat černé skříňky a omezovat rychlost

Podle Elżbiety Bieńkowské, komisařky odpovědné za vnitřní trh, průmysl, podnikání a malé a střední podniky, je tento krok pro „vyšší bezpečnost u všech vozidel, který připraví cestu pro propojenou a automatizovanou mobilitu budoucnosti.“ Prvky mají být povinné od roku 2022, nejdříve je ale musí schválit Evropský parlament a Rada.

Hned poté má následovat eliminace slepých úhlů pro nákladní vozy a také lepší zóny pro dopad případných nebohých chodců na naše plechové miláčky, což bude vyžadovat rozsáhlé konstrukční zásahy. Evropská unie by se tímto krokem měla přiblížit k takzvané „vizi nula“, jejíž cílem je do roku 2050 odstranit nebezpečí silnic a stáhnout počet úmrtí a vážných zranění na nulu.

To samozřejmě nebude zadarmo, přičemž část nákladů půjde z kapes řidičů, respektive majitelů aut. Nové povinné systémy se totiž promítnou do cen automobilů, samozřejmě v tom negativním smyslu. V případě větších a dražších modelů výraznější zdražení zřejmě nepocítíme, u těch nejdostupnějších však ano.

TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

včera | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků
Minitest Toyota Corolla HB 1.8 Hybrid: Víme, že má duši!

Toyota Corolla HB 1.8 Hybrid

Nová Corolla je pohled na segment C po Japonsku. Mazdě to vyšlo, Toyota má v rukávu hybridní trumfy.

10.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 70 příspěvků