Automatické brzdění a černá skříňka povinně. Návrh postoupil do parlamentu

Pokročilý systém nouzového brzdění, varování při opuštění jízdního pruhu, hlídání dopravních značek. To vše a mnohem více zřejmě bude povinné.

Zhruba před měsícem jsme vám psali o tom, že Evropská komise uvažuje o rozšíření povinných bezpečnostních prvků v automobilech, za účelem zachránění desítky tisíc životů. Pamatujete? Komise už jej schválila a návrh teď putuje do Evropského parlamentu.

Nová bezpečnostní pravidla mají ochraňovat bezpečnost cestujících, chodců i cyklistů. A jelikož je podle statistik 90 % úmrtí a zranění na silnici způsobena lidskou chybou, budou nové povonné systémy spíše takovými hlídači. Ne však všechno je na škodu.

Evropský parlament chce nouzové brzdění a další, jako povinnou výbavu

Evropský parlament chce nouzové brzdění a další, jako povinnou výbavu

Hlídání slepého úhlu je super, stejně tak předkolizní brzdění, parkovací kamera nebo inteligentní asistent rychlosti. Pak tu je ale ta otravnější část. Varování při ospalosti a rozptýlení řidiče je hlavně proti lidem, kteří se při řízení věnují svému mobilnímu telefonu. Ale asistent, který mi při dlouhém cestování již několikrát zapípal a oznámil, že bych si měl dát kávu, je spíše na škodu.

Stejně jako systém udržování vozu v jízdním pruhu, který je u drtivé většiny aut první věc, kterou osobně po usednutí za volant vypínám. Součástí souboru pak má být i černá skříňka, která bude mimo jiné zaznamenávat i jakou rychlostí jedete. Data by se však neměla nikam odesílat, sloužit budou pouze v případě nehody.

Už je to tady: EU chce do nových aut instalovat černé skříňky a omezovat rychlost

Už je to tady: EU chce do nových aut instalovat černé skříňky a omezovat rychlost

Podle Elżbiety Bieńkowské, komisařky odpovědné za vnitřní trh, průmysl, podnikání a malé a střední podniky, je tento krok pro „vyšší bezpečnost u všech vozidel, který připraví cestu pro propojenou a automatizovanou mobilitu budoucnosti.“ Prvky mají být povinné od roku 2022, nejdříve je ale musí schválit Evropský parlament a Rada.

Hned poté má následovat eliminace slepých úhlů pro nákladní vozy a také lepší zóny pro dopad případných nebohých chodců na naše plechové miláčky, což bude vyžadovat rozsáhlé konstrukční zásahy. Evropská unie by se tímto krokem měla přiblížit k takzvané „vizi nula“, jejíž cílem je do roku 2050 odstranit nebezpečí silnic a stáhnout počet úmrtí a vážných zranění na nulu.

To samozřejmě nebude zadarmo, přičemž část nákladů půjde z kapes řidičů, respektive majitelů aut. Nové povinné systémy se totiž promítnou do cen automobilů, samozřejmě v tom negativním smyslu. V případě větších a dražších modelů výraznější zdražení zřejmě nepocítíme, u těch nejdostupnějších však ano.

TEST Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC: Když vám auto vybírá peněženka

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Kategorie aut, která se dají koupit do tří set tisíc korun, se pomalu ale jistě zužuje. Kvůli novým povinným bezpečnostním systémům navíc můžeme očekávat zdražení napříc celým segmentem. Mitsubishi Space Star se však ještě drží v přijatelných mezích.

včera | Vladimír Kadera | 4 příspěvky
TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

19.  4.  2019 | Jan Mička | 70 příspěvků
První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků