Automatické brzdění a černá skříňka povinně. Návrh postoupil do parlamentu

Pokročilý systém nouzového brzdění, varování při opuštění jízdního pruhu, hlídání dopravních značek. To vše a mnohem více zřejmě bude povinné.

Zhruba před měsícem jsme vám psali o tom, že Evropská komise uvažuje o rozšíření povinných bezpečnostních prvků v automobilech, za účelem zachránění desítky tisíc životů. Pamatujete? Komise už jej schválila a návrh teď putuje do Evropského parlamentu.

Nová bezpečnostní pravidla mají ochraňovat bezpečnost cestujících, chodců i cyklistů. A jelikož je podle statistik 90 % úmrtí a zranění na silnici způsobena lidskou chybou, budou nové povonné systémy spíše takovými hlídači. Ne však všechno je na škodu.

Evropský parlament chce nouzové brzdění a další, jako povinnou výbavu

Evropský parlament chce nouzové brzdění a další, jako povinnou výbavu

Hlídání slepého úhlu je super, stejně tak předkolizní brzdění, parkovací kamera nebo inteligentní asistent rychlosti. Pak tu je ale ta otravnější část. Varování při ospalosti a rozptýlení řidiče je hlavně proti lidem, kteří se při řízení věnují svému mobilnímu telefonu. Ale asistent, který mi při dlouhém cestování již několikrát zapípal a oznámil, že bych si měl dát kávu, je spíše na škodu.

Stejně jako systém udržování vozu v jízdním pruhu, který je u drtivé většiny aut první věc, kterou osobně po usednutí za volant vypínám. Součástí souboru pak má být i černá skříňka, která bude mimo jiné zaznamenávat i jakou rychlostí jedete. Data by se však neměla nikam odesílat, sloužit budou pouze v případě nehody.

Už je to tady: EU chce do nových aut instalovat černé skříňky a omezovat rychlost

Už je to tady: EU chce do nových aut instalovat černé skříňky a omezovat rychlost

Podle Elżbiety Bieńkowské, komisařky odpovědné za vnitřní trh, průmysl, podnikání a malé a střední podniky, je tento krok pro „vyšší bezpečnost u všech vozidel, který připraví cestu pro propojenou a automatizovanou mobilitu budoucnosti.“ Prvky mají být povinné od roku 2022, nejdříve je ale musí schválit Evropský parlament a Rada.

Hned poté má následovat eliminace slepých úhlů pro nákladní vozy a také lepší zóny pro dopad případných nebohých chodců na naše plechové miláčky, což bude vyžadovat rozsáhlé konstrukční zásahy. Evropská unie by se tímto krokem měla přiblížit k takzvané „vizi nula“, jejíž cílem je do roku 2050 odstranit nebezpečí silnic a stáhnout počet úmrtí a vážných zranění na nulu.

To samozřejmě nebude zadarmo, přičemž část nákladů půjde z kapes řidičů, respektive majitelů aut. Nové povinné systémy se totiž promítnou do cen automobilů, samozřejmě v tom negativním smyslu. V případě větších a dražších modelů výraznější zdražení zřejmě nepocítíme, u těch nejdostupnějších však ano.

Za volantem nové Toyoty Yaris: Hybrid s třemi válci nelže a má skvělý podvozek!

Toyota Yaris 1.5 Hybrid

Čtvrtá generace yarisu je v Evropě nejdůležitějším modelem značky. Pro Čechy navíc zajímavá i tím, že se bude nově vyrábět u nás u Kolína. S novinkou jsme se mohli blíže seznámit na prázdných silnicích v okolí Bruselu.

dnes | Michal Dokoupil | 49 příspěvků
TEST Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4: Jak roztomilý Japonec vyzrál na EU

Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4

Zatímco řada evropských automobilek šíří názor, že malá SUV a crossovery pohon 4x4 nepotřebují, Suzuki se s tím nepáře a v modelu Ignis jej nabízí. Po nedávné modernizaci dokonce s hybridním pohonem, který je pro daný model jedinou možností.

9.  8.  2020 | Jan Mička | 54 příspěvků
Chevrolet Corvette C1 vzbudil rozruch v centru Prahy. Tento rudý skvost řídí žena

Chevrolet Corvette C1

Kdy jste naposledy spatřili na silnici Chevrolet Corvette? Možná docela nedávno. Jenže se s vámi vsadíme o cokoliv, že původní typ C1 z poloviny 50. let to rozhodně nebyl. Přesto i v Česku jeden takový vzácný zámořský klenot jezdí!

8.  8.  2020 | Lukáš Prejzek | 12 příspěvků