Automatické brzdění a černá skříňka povinně. Návrh postoupil do parlamentu

Pokročilý systém nouzového brzdění, varování při opuštění jízdního pruhu, hlídání dopravních značek. To vše a mnohem více zřejmě bude povinné.

Zhruba před měsícem jsme vám psali o tom, že Evropská komise uvažuje o rozšíření povinných bezpečnostních prvků v automobilech, za účelem zachránění desítky tisíc životů. Pamatujete? Komise už jej schválila a návrh teď putuje do Evropského parlamentu.

Nová bezpečnostní pravidla mají ochraňovat bezpečnost cestujících, chodců i cyklistů. A jelikož je podle statistik 90 % úmrtí a zranění na silnici způsobena lidskou chybou, budou nové povonné systémy spíše takovými hlídači. Ne však všechno je na škodu.

Evropský parlament chce nouzové brzdění a další, jako povinnou výbavu

Evropský parlament chce nouzové brzdění a další, jako povinnou výbavu

Hlídání slepého úhlu je super, stejně tak předkolizní brzdění, parkovací kamera nebo inteligentní asistent rychlosti. Pak tu je ale ta otravnější část. Varování při ospalosti a rozptýlení řidiče je hlavně proti lidem, kteří se při řízení věnují svému mobilnímu telefonu. Ale asistent, který mi při dlouhém cestování již několikrát zapípal a oznámil, že bych si měl dát kávu, je spíše na škodu.

Stejně jako systém udržování vozu v jízdním pruhu, který je u drtivé většiny aut první věc, kterou osobně po usednutí za volant vypínám. Součástí souboru pak má být i černá skříňka, která bude mimo jiné zaznamenávat i jakou rychlostí jedete. Data by se však neměla nikam odesílat, sloužit budou pouze v případě nehody.

Už je to tady: EU chce do nových aut instalovat černé skříňky a omezovat rychlost

Už je to tady: EU chce do nových aut instalovat černé skříňky a omezovat rychlost

Podle Elżbiety Bieńkowské, komisařky odpovědné za vnitřní trh, průmysl, podnikání a malé a střední podniky, je tento krok pro „vyšší bezpečnost u všech vozidel, který připraví cestu pro propojenou a automatizovanou mobilitu budoucnosti.“ Prvky mají být povinné od roku 2022, nejdříve je ale musí schválit Evropský parlament a Rada.

Hned poté má následovat eliminace slepých úhlů pro nákladní vozy a také lepší zóny pro dopad případných nebohých chodců na naše plechové miláčky, což bude vyžadovat rozsáhlé konstrukční zásahy. Evropská unie by se tímto krokem měla přiblížit k takzvané „vizi nula“, jejíž cílem je do roku 2050 odstranit nebezpečí silnic a stáhnout počet úmrtí a vážných zranění na nulu.

To samozřejmě nebude zadarmo, přičemž část nákladů půjde z kapes řidičů, respektive majitelů aut. Nové povinné systémy se totiž promítnou do cen automobilů, samozřejmě v tom negativním smyslu. V případě větších a dražších modelů výraznější zdražení zřejmě nepocítíme, u těch nejdostupnějších však ano.

Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

včera | Jan Mička | 63 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 48 příspěvků
Minitest Hyundai i30 N Performance: Váš vstup do světa rychlých aut

Hyundai i30 N Performance (minitest)

Najděte mi auto s výkonem přes dvě stě sedmdesát koní, samosvorným diferenciálem a manuální převodovkou za sedm set tisíc.

11.  7.  2019 | Vladimír Kadera | 51 příspěvků