Nová Mazda RX dostane Wankel s el. turbem. Tohle jsou její předchůdci

Mazda je jediná automobilka, která udržela Wankel ve výrobě téměř padesát let. Nová generace motoru se jmenuje Skyactiv-R a je to od základu nová konstrukce.

Mazda letos představila zajímavý koncept RX-Vision, který dal především naději všem fanouškům neobvyklé koncepce motoru s rotačním pístem. Ten vynalezl v 50. letech dvacátého století německý konstruktér Felix Wankel. Mazda je jediná automobilka, která udržela Wankel ve výrobě téměř padesát let. Ostatní výrobci tuto koncepci postupně opustili.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mazda Cosmo Sport byl první model s motorem Wankel, na trh přišel v roce 1967. Mazda RX-7 se dočkala hned tří generací, model RX-8 ale z trhu zmizel po roce 2012

Nejen emisní normy, ale především měnící se potřeby zákazníků donutily Mazdu stáhnout poslední model s motorem Wankel z prodeje. Mazda RX-8 je tak už minulostí, ale to neznamená, že se nedočká nástupce. Koncept RX-Vision napovídá, že nový Wankel bude. Jenom trochu jiný.

Mazda RX-7 FC (1985-1991): S Wankelem proti Porsche

Mazda RX-7 FC (1985-1991): S Wankelem proti Porsche

Nová generace motoru se jmenuje Skyactiv-R a je to od základu nový motor, nikoliv jen upravená jednotka 13B Renesis z Mazdy RX-8. Experimentální prototyp nese označení 16X a to napovídá jeho kubaturu, motor má „zdvihový“ objem 1,6 litru, píše australský Motoring. Opět bude mít dvě spalovací komory.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sportovní kupé Mazda RX-7 nebyl jediný model s motorem Wankel v nabídce. Dostal se i do poměrně obyčejných aut. Vrcholem bylo luxusní kupé Eunos Cosmo s třírotorovým motorem 20B o výkonu až 220 kW

Mazdě se údajně podařilo vyřešit největší úskalí rotačního motoru. Tím je těsnění pístu a jeho životnost kombinovaná se spotřebou oleje. Navíc spalování probíhá při nižších teplotách, což má sice za následek principielně horší účinnost (vyšší spotřebu), ale zároveň to snižuje emise NOx. A o těch se bude ještě několik let mluvit hodně nahlas.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejen z prvního modelu Cosmo Sport, ale pomalu už i z první generace Mazdy RX-7 se stávají velice ceněné sběratelské exponáty. Investiční potenciál je obrovský

Vnitřnosti motoru jsou ještě tajné, ale už víme i něco o jeho periferiích. Vrátí se totiž přeplňování, ale půjde nikoli pouze o turbo poháněné výfukovými plyny, ale také o elektricky ovládaný systém, který bude čerpat elektrickou energii z kondenzátorů. Jde o druhou generaci systému i-ELOOP, který známe třeba z Mazdy6. Klasické výfukové turbo zabere až ve vyšších otáčkách.

Zajímavé je, že nová Mazda RX, která se představí v roce 2017 při příležitosti 50. výročí uvedení Wankelu na trh, bude mít převodovku umístěnou vzadu u poháněné nápravy, půjde tedy o koncepci transaxle.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků