Nová Mazda RX dostane Wankel s el. turbem. Tohle jsou její předchůdci

Mazda je jediná automobilka, která udržela Wankel ve výrobě téměř padesát let. Nová generace motoru se jmenuje Skyactiv-R a je to od základu nová konstrukce.

Mazda letos představila zajímavý koncept RX-Vision, který dal především naději všem fanouškům neobvyklé koncepce motoru s rotačním pístem. Ten vynalezl v 50. letech dvacátého století německý konstruktér Felix Wankel. Mazda je jediná automobilka, která udržela Wankel ve výrobě téměř padesát let. Ostatní výrobci tuto koncepci postupně opustili.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mazda Cosmo Sport byl první model s motorem Wankel, na trh přišel v roce 1967. Mazda RX-7 se dočkala hned tří generací, model RX-8 ale z trhu zmizel po roce 2012

Nejen emisní normy, ale především měnící se potřeby zákazníků donutily Mazdu stáhnout poslední model s motorem Wankel z prodeje. Mazda RX-8 je tak už minulostí, ale to neznamená, že se nedočká nástupce. Koncept RX-Vision napovídá, že nový Wankel bude. Jenom trochu jiný.

Mazda RX-7 FC (1985-1991): S Wankelem proti Porsche

Mazda RX-7 FC (1985-1991): S Wankelem proti Porsche

Nová generace motoru se jmenuje Skyactiv-R a je to od základu nový motor, nikoliv jen upravená jednotka 13B Renesis z Mazdy RX-8. Experimentální prototyp nese označení 16X a to napovídá jeho kubaturu, motor má „zdvihový“ objem 1,6 litru, píše australský Motoring. Opět bude mít dvě spalovací komory.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sportovní kupé Mazda RX-7 nebyl jediný model s motorem Wankel v nabídce. Dostal se i do poměrně obyčejných aut. Vrcholem bylo luxusní kupé Eunos Cosmo s třírotorovým motorem 20B o výkonu až 220 kW

Mazdě se údajně podařilo vyřešit největší úskalí rotačního motoru. Tím je těsnění pístu a jeho životnost kombinovaná se spotřebou oleje. Navíc spalování probíhá při nižších teplotách, což má sice za následek principielně horší účinnost (vyšší spotřebu), ale zároveň to snižuje emise NOx. A o těch se bude ještě několik let mluvit hodně nahlas.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejen z prvního modelu Cosmo Sport, ale pomalu už i z první generace Mazdy RX-7 se stávají velice ceněné sběratelské exponáty. Investiční potenciál je obrovský

Vnitřnosti motoru jsou ještě tajné, ale už víme i něco o jeho periferiích. Vrátí se totiž přeplňování, ale půjde nikoli pouze o turbo poháněné výfukovými plyny, ale také o elektricky ovládaný systém, který bude čerpat elektrickou energii z kondenzátorů. Jde o druhou generaci systému i-ELOOP, který známe třeba z Mazdy6. Klasické výfukové turbo zabere až ve vyšších otáčkách.

Zajímavé je, že nová Mazda RX, která se představí v roce 2017 při příležitosti 50. výročí uvedení Wankelu na trh, bude mít převodovku umístěnou vzadu u poháněné nápravy, půjde tedy o koncepci transaxle.

Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

včera | Miro Mihálik | 14 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků