Nová Mazda MX-5: pod otevřeným nebem

Nová Mazda MX-5: pod otevřeným nebem

Kapitoly článku:


Diagram Jinba Ittai – Rybí kost

Konstruktéry Mazda bylo definováno pět základních požadavků umožňujících realizovat koncepci Jinba Ittait.

  1. Tento vůz by měl být co nejkompaktnější a nejlehčí a současně musí splňovat celosvětové bezpečnostní požadavky.  
  2. Jeho kokpit by měl komfortně pojmout dva cestující vzrostlé postavy, avšak bez zbytečného volného místa. 
  3. Základní uspořádání by mělo navazovat na původní konfiguraci motor za přední nápravou-pohon zadních kol, kdy je motor uložen před řidičem, ale za přední nápravou, čímž je dosaženo rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou v poměru 50:50.  
  4. Všechna kola by měla být zavěšena na lichoběžníkových nebo víceprvkových nápravách, aby tak bylo možno využít maximálního výkonu pneumatik, byla zabezpečena jízdní a dynamická stabilita vozu. 
  5. A rám pohonné jednotky by měl být znovu použit, jelikož zabezpečuje pevné spojení mezi motorem a zadním diferenciálem, a tím daleko lepší odpověď motoru na pokyn škrticí klapky.

Minimální hmotnost jako přednost vozu

Když se pokoušíme uspokojit rostoucí požadavky trhu, existuje přirozená tendence zvyšovat pohotovostní hmotnost vozu. Tato snaha je vlastně protikladem záměru Jinba Ittai a každé zvýšení hmotnosti dramaticky negativně ovlivňuje řízení, zatáčení a výkon brzd, a proto konstruktéři společnosti Mazda počítali každý gram. (V anglickém systému měření používaném v USA a jinde se cena libra rovná 454 gramům.) Jejich „gramová strategie“ vyhodnocovala hmotnost v nejmenších možných krocích a pečlivě prozkoumávala veškeré možnosti, kde by se hmotnost dala ušetřit. Použity byly i další taktiky pro úsporu hmotnosti. Aplikována byla progresivní technologie, na místech, kde to bylo praktické, a byla vytvořena lehká a pevná konstrukce kompaktní karoserie díky využití materiálů, které nabízejí vyšší pevnost a nižší hmotnost.

Ve své finální podobě je nová Mazda MX-5 mnohem výkonnější, schopnější, komfortnější a užitečnější.  Nabízí řadu nových prvků a další zvýšení ochrany cestujících před zraněním v případě nehody. A proto se díky úsilí Kansei Engineering zvýšila pohotovostní hmotnost vozu pouze o přibližně 10 kg (22 liber).

Zatímco úspora hmotnosti je nejvyšší prioritou pro dosažení Jinba Ittai, dalším cílem byla pevnost skeletu celé karoserie, výška těžiště vozidla, rozdělení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50 a moment setrvačnosti vozidla při otáčení podél svislé osy. (Nižší moment setrvačnosti podél svislé osy znamená rychlejší reakce vozidla na řidičův pokyn volantem.) Každý z těchto parametrů zásadně ovlivnil celkovou charakteristiku nové Mazdy MX-5, aby přinášela radost z jízdy.

Pevný skelet karoserie je základním předpokladem pocitu jednoty mezi řidičem a vozem. Díky inteligentní analýze a použití moderních materiálů, mimořádně pevná ocel, přináší nová kompaktní karoserie zvýšení pevnosti v ohybu o 22% a o 47% je  zvýšena její pevnost v krutu ve srovnání s předchozí generací Mazdy MX-5. A posunutím motoru směrem k zadní části vozu o 135 mm (5.3 palců) byl učiněn hlavní krok k rovnoměrnému rozložení hmotnosti mezi přední a zadní část vozu a ke snížení momentu setrvačnosti podél svislé osy.

Rozkošný design

Zrak a hmat jsou kritické části vývoje, proto bylo důležité, aby nová Mazda MX-5 vypadala a působila jako duchaplný sportovní vůz. Toto je disciplína velkých i malých detailů - vzájemná vazba mezi koly a celkovým tvarem karoserie na nejvyšším konci škály až po hlavici řadicí páky, která slouží jako odpočinkové místo ruky řidiče, na konci malých detailů.

Původní Mazda MX-5 vzkvétala po dobu 16 let díky jednomu zásadnímu vylepšení. Design původního modelu z roku 1990 byl popsán jako klasické vyjádření jednoduchosti, přátelství a zábavy pro její slavné přednosti jako, jsou kompaktnost a efektivnost.

Vnější design

Nová Mazda MX-5 je nepochybně synem svého otce. Témata vnějšího designu v sobě musela zahrnovat faktor “zábavy” a stejně tak i “moderního stylu”.  Aby toho bylo dosaženo, musí zcela nová Mazda MX-5 zůstat dostupná a zábavná, ale zároveň musí být vylepšena prvky moderního  stylu, aby vyjadřovala obojí, jak jednoduchou funkčnost moderních lehkých sportovních vozů, tak atletickou svalnatost ryze sportovního vozidla, což obojí zůstává zřejmé z vlastností DNA designu Mazdy MX-5.

Nenápadnější odchylkou od původního vnějšího tvaru je eliminace klasických kontur tvaru připomínajícího “láhev Coca-Coly”.  Příď i zadní část se plynule zužují stejně jako předtím, ale nyní se jejich horní plochy postupně zanořují mezi kola bez typického zúžení. Funkční výhodou této změny je širší kokpit vozu s větším prostorem pro ramena, kyčle a lokty. Navíc tak vzniká prostor pro nezbytné boční vzduchové vaky.

Výkroje blatníků nové Mazdy MX-5 jsou zřetelně více vyklenuty, aby byly schopny pojmout výrazně širší rozchod kol a dodávaly vozu atletičtější postoj. 17" kola, která jsou větší a širší než dříve, jsou k dispozici proto, aby definovala rohy vozidla plně v souladu s DNA designu vozů Mazda. Široká středová linie vozu se zužuje směrem k prahům, a propůjčuje tak vozu vzhled „lehkých nohou“.

Z profilu je Mazda MX-5 nadále nízká, plovoucí středová linie vytvořená již u původního modelu díky bočním plochám výrazně upozorňuje na prostor mezi nápravami, což vozu dodává vzhled síly a svalnatosti.

Pro zdůraznění zužujícího se tvaru obou konců Mazdy MX-5 jsou hlavní světlomety i zadní kombinované svítilny skvěle umístěny blíže středu vozidla. Takže navzdory slušnému zvětšení rozvoru (+65 mm / +2.6 palců), délky vozu (+20 mm / +0.8 palců), šířky (+40 mm / +1.6 palců) a výšky (+20 mm / +0.8 palců) je zachován drobný a kompaktní vizuální vzhled. (Poznámka: údaje o rozměrech vycházejí z modelu určeného pro Evropu.)

Vysoce kvalitní sklápěcí střecha má konstrukci sklápění typu “Z” s jedním centrálním úchytem. V nejnižší složené poloze dokonale zapadne. Tato střecha může být sklápěna nebo natažena  bez jakéhokoliv úsilí nebo natahování. K dispozici je také nová demontovatelná pevná střecha (v závislosti na daném trhu).  Díky  skloněnému zadnímu sloupku a skloněnému zadnímu oknu má demontovatelná pevná střecha MX-5 moderní a agresivní charakter, který zcela jistě zvýší přitažlivost tohoto vozu       v mnoha dalších směrech.

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud