Nová Lada Niva: ruský dříč

Lada Niva je u nás stejně známá jako Jeep v Americe. Dlouho však o ní nebylo slyšet. Ruský off-road byl vytlačen na okraj zájmu zahraniční konkurencí a čekáním na inovovaný model. Ten přichází právě nyní a rozhodně si zaslouží pozornost.
Nová Lada Niva: ruský dříč
Seznam kapitol
  1. Slavný vůz, pozměněný motor, výbava
  2. Karoserie, podrobná technická data

Společný podnik GM-AutoVAZ uvedl do prodeje (zatím jen v Rusku ) svůj, v některých ohledech jistě zajímavý a dlouho očekávaný, produkt "Chevrolet-NIVA". Chevy-NIVA by měla nahradit již notně zastaralý model VAZ-2121 (NIVA), který před lety slavil úspěchy po celém světě - vyvážel se nejen do celé Evropy, ale i do USA a Kanady, v ČR se stal nejprodávanějším "offroadem". S úspěchem se také prezentoval na světových závodech typu "Paříž-Dakar", hrál v českém seriálu Návštěvníci, jezdil s ním dokonce Luke Skywalker (tedy Mark Hamill ve filmu Time Runner).

Klepněte pro větší obrázek -- Nové vozy Lada Niva čekají na své majitele

Niva se ale vyrábí již více než čtvrt století a přes vylepšování, nízkou cenu a nabídku rozmanitých modifikací přestává vyhovovat, a proto by měla v roce 2005 skončit - i když je možné, že se bude dál vyrábět pod křídly IŽ. Ještě v letošním roce GM-Vaz plánuje vyrobit 35 tisíc vozů "Nové Nivy", příští rok 60 tisíc a v roce 2005 75 tisíc vozů. Celková výrobní kapacita by měla dosáhnout 100 tisíc vozů ročně. Časem by se také měla rozšířit nabídka karosářských variant o pickup, posléze i třídveřové modely.

Motor se moc nezměnil

Přestože první - předsériové - kusy nové Nivy byly v Rusku v prodeji již loni na podzim, oficiální prodej sériových vozů začíná právě teď. Chevy-Niva přes viditelný odklon od ryze účelového až spartánského pojetí původní Nivy je daleko více offroad než SUV - podvozek sice doznal určitých změn směrem ke komfortu, ale v principu se stále jedná o podvozek Nivy s tuhou zadní nápravou s velkým křížením, nezávislým zavěšením předních kol a stálým pohonem všech kol.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
Mnohými prvky připomíná nová Niva svého předchůdce

Také motor je sice vylepšený, ale vpodstatě se neliší od toho, jenž se nacházel ve staré Nivě 1.7 s výkonem 59kW/80 k a kroutícím momentem 127,5 Nm. Především pro export se do budoucna počítá hlavně s dvoulitem převzatým od Opelu. Potížím s korozí nosných částí karoserie (ani Chevy-Niva stejně jako stará Niva nemá nosný rám) by mělo předejít použití moderních technologií zpracování částí a zesílená celopozinková karoserie.

Klepněte pro větší obrázek -- Motor doznal malých úprav, nic zásadního se však nestalo

Podle nezávislého testu si nová Niva oproti staré verzi v terénu přez zvětšení rozvoru o 20cm, celkové délky o 30 cm i ostatních rozměrů příliš nepohoršila. Za jedinou vadu se považuje zvýšení váhy (o 140 kg) při takřka stejném výkonu motoru. Naopak na silnici se prý vůz chová znatelně klidněji a jízda je pohodlnější. K snadnému ovládání přispívá i sériově montovaný posilovač řízení (německé firmy ZF). Pro jízdu v terénu je Chevy-Niva vybavena redukcí a uzávěrkou mezinápravového diferenciálu.

Výbava v rozjezdu

Chevy-Niva má zcela novou, příjemně zakulacenou palubní desku (bohužel bez airbagů, které není možné pořídit ani za příplatek) a poměrně útulný a dostatečně prostorný interiér, který již v základu oplývá celou řadou vychytávek. Vychvalována je i rychlost a výkon ventilace a topení, ale to u lady snad ani nepřekvapí. Vůz testovaný ruským magazínem "ARtest" měl zabudovanou také klimatizaci, která ovšem není soušástí standardní, ani příplatkové výbavy, ale patrně počinem dealera, který vozidlo poskytl. Na palubní desce jsou vidět i kontrolky systémů ABS a ESP, které se však ještě nemontují a tato výbava bude patrně určena teké především pro export.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Palubní deska Nivy je příjemně zakulacená 

Vůz se zatím (pro ruský trh) dodává ve verzích "L" a "GLS", takže se můžete těšit například na (znaménko plus označuje verzi GLS) : centrál, imobilizér, výškově stavitelný volant, přípravu na rádio, el. přední okna,dělená zadní sedadla, (+)el. zrcátka, (+)vyhřívání předních sedaček, (+)15" lité disky, (+)tónovaná skla, (+)pylový filtr, (+)velurové čalounění, (+)mlhovky.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Slavný vůz, pozměněný motor, výbava
  2. Karoserie, podrobná technická data
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků