Kia Sportage se i přes značné počty prodaných kusů dosud anonymně schovávala v davu. V páté generaci to ale zkouší s výrazným designem, moderním interiérem a nesmírně širokou nabídkou pohonů.
Sportage patří k základním pilířům nabídky Kie v Evropě. Její první pokolení, postavené ještě na rámu, se zde ostatně začalo prodávat už v roce 1995, jen čtyři roky po vstupu korejské značky na místní trh. Nikdy na sebe ale tento model výrazně neupozorňoval, vzhledově patřil vždy k umírněnějším SUV. A platí to i pro dosavadní generaci se světly vysoko na kapotě. To se v pátém vydání mění, stejně jako zbytek nabídky prochází na Slovensku vyráběné SUV transformací směrem k výraznému designu.
Po elektrickém crossoveru EV6 je sportage druhým modelem ztvárněným v novém designovém jazyku značky. Proto je tu zjevná podobnost zadních partií a dalších detailů. Nový směr se mimochodem nazývá „spojené protiklady“, což vysvětluje podobu přídi. I nám při pohledu na první zveřejněné obrázky přišel možná až moc divoký. Známý tygří čenich jako symbol Kie od roku 2007 zůstává nadále, už však jen jako úzký pruh dotvářející prostor nad samotnou členitou maskou. To, co vypadá jako úzké průdechy hned pod kapotou, ve skutečnosti tvoří černý plast. Tohle je ale přesně jedno z aut, která v reálu vypadají lépe než na fotce, při osobním setkání se nám totiž zalíbila.
Podobné pocity máme z kabiny. Na první pohled je velmi moderní a futuristická, zmíněný dojem ale vyvolává především velký prohnutý panel na palubní desce, ukrývající v sobě displej přístrojového štítu a multimediálního systému. Podrobnější zkoumání dává najevo, že tohle je pořád stejně klasicky rozložený a ergonomický interiér, na jaký jsme si u Kie zvykli. Po usednutí proto hned víme, kam sáhnout, abychom vypnuli asistent držení v jízdním pruhu, případně aktivovali vyhřívání sedačky.
Základní ceny Kie Sportage |
Motor |
Cena |
1.6 T-GDI 4x2 6MT/110 kW |
599.980 Kč |
1.6 CRDI 4x2 6MT/85 kW |
649.980 Kč |
1.6 T-GDI MHEV 4x2 7DCT/110 kW |
719.980 Kč |
1.6 T-GDI MHEV 4X4 iMT/110 kW |
714.980 Kč |
1.6 T-GDI MHEV 4x4 7DCT/132 kW |
769.980 Kč |
1.6 CRDI MHEV 4x2 iMT/100 kW |
749.980 Kč |
1.6 CRDI MHEV 4x2 7DCT/100 kW |
804.980 Kč |
1.6 CRDI MHEV 4x4 iMT/100 kW |
869.980 Kč |
1.6 CRDI MHEV 4x4 7DCT/100 kW |
924.980 Kč |
1.6 T-GDI HEV 4x2 6AT/169 kW |
824.980 Kč |
1.6 T-GDI HEV 4x4 6AT/169 kW |
874.980 Kč |
1.6 T-GDI PHEV 4x4 6AT/195 kW |
1.099.980 Kč |
Chvíli nám ale trvá zjistit, jak se tady ovládá klimatizace. Obavy, že už Korejci podlehli i tomuto modernímu trendu a přesunuli veškeré ovládání do displeje, se naštěstí nepotvrdily. Klimatizační panel je stále na svém místě, je však tvořen dlouhým úzkým displejem, kde se standardně zobrazují klávesy multimediálního systému. Až po stisknutí jedné z ikonek se celý panel přepne do klimatizačního módu. Komplikovanější, ale stále snadno použitelný systém, zpětná odezva displeje navíc úspěšně napodobuje pocit z mačkání tlačítek.
Dává na výběr
S mezigenerační obměnou přišla zcela nová platforma N3, kterou auto sdílí třeba s větším sorentem. Proporce se příliš nezměnily, mohutný sloupek C si evropská verze ponechává a opět jím úspěšně maskuje svoji velikost. Delší, mezinárodní sportage, která se také nedávno ukázala, se na evropský trh vůbec nepodívá. Místa bylo dost už v předchozí generaci, v novince je více prostoru pro kolena a o 88 litrů (na 591 litrů) se zvětšil kufr. Zadní lavice má nastavitelný sklon opěradla, ani vyšší postavy zde problém mít nebudou.
Kia Sportage: Základní technické údaje benzinových motorů |
Motor |
1.6 T-GDI |
1.6 T-GDI MHEV |
1.6 T-GDI MHEV |
1.6 T-GDI MHEV |
1.6 T-GDI PHEV |
Zdvihový objem |
1598 |
1598 |
1598 |
1598 |
1598 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Výkon |
110 |
110 |
132 |
169 |
169 |
Točivý moment |
250 |
250 |
265 |
350 |
350 |
Převodovka |
6M |
6iMT (7A) |
7A |
6A |
6A |
Pohon |
4x2 |
4x4 (4x2) |
4x4 |
4x2 (4x4) |
4x4 |
Max. rychlost |
189 |
189 |
201 |
193 |
neuvedeno |
Zrychlení 0-100 |
10,3 |
10,6 (9,6) |
9 |
8,0 (8,3) |
neuvedeno |
Spotřeba WLTP |
6,6-7,0 |
6,8-7,3 (6,3-6,6) |
6,9-7,2 |
5,5-5,9 (6,2-6,6) |
neuvedeno |
Rozměry [mm] |
4515 x 1865 x 1650, 2680 |
Auto udivuje rozsáhlou nabídkou motorizací, nechybí obyčejný benzinový ani dieselový motor. Prioritou jsou ale zjevně varianty s mild-hybridním systémem v kombinaci s automatem, případně inteligentním manuálem iMT. V obou případech jsou navíc dostupné s pohonem všech, nebo pouze předních kol. Serióznější elektrifi kaci zastupují benzinový hybrid a vrcholný plug-in hybrid s výkonem 195 kW, čistě elektrická verze se neplánuje.
Po českých silnicích jsme projeli variantu se vznětovým mild-hybridem 1.6 CRDi o výkonu 100 kW v kombinaci s dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol. Ačkoliv své palivo projevem pořád netají, vylepšené odhlučnění je zřetelné. Spotřebu malý elektromotor reálně neovlivní, naměřených 7,5 litru na dálnici a lehce pod sedm mimo ni je slušný výsledek. Posun jsme zaznamenali u převodovky, která řadí logičtěji a plynuleji, stále je však zaměřená spíše na komfort a svižnější jízda jí tolik nesedí. To platí i pro podvozek, který je o pořádný kus lépe odhlučněný, a nezaznamenali jsme ani žádné rány od kol.
Kia Sportage: Základní technické údaje naftových motorů |
Motor |
1.6 CRDi |
1.6 CRDi MHEV |
1.6 CRDi MHEV |
1.6 CRDi MHEV |
1.6 CRDi MHEV |
Zdvihový objem |
1598 |
1598 |
1598 |
1598 |
1598 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Výkon |
85 |
100 |
100 |
100 |
100 |
Točivý moment |
280 |
280 |
280 |
320 |
320 |
Převodovka |
6M |
6iMT |
6iMT |
7A |
7A |
Pohon |
4x2 |
4x2 |
4x4 |
4x2 |
4x4 |
Maximální rychlost |
175 |
180 |
180 |
180 |
180 |
Zrychlení 0-100 |
12,1 |
11,4 |
11,7 |
11,4 |
11,6 |
Spotřeba WLTP |
5,1-5,5 |
4,9-5,3 |
5,3-5,7 |
5,0-5,3 |
5,5-5,9 |
Rozměry |
4515 x 1865 x 1650, 2680 |
Plusy
- Bohatá nabídka pohonů
- Hodnotně působící interiér
Minusy
- Náročnější ovládání klimatizace
- Horší vlastnoti při rychlé jízdě
Článek vyšel v aktuálním čísle časopisu Svět motorů. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz.