| Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

Vzhledově odvážnější interiér je také pocitově hodnotnější, především ale stále ergnomicky přívětivý | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

Vzhledově odvážnější interiér je také pocitově hodnotnější, především ale stále ergnomicky přívětivý | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

Ačkoliv se auto příliš nenafouklo, působí vzdušněji | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

Ačkoliv se auto příliš nenafouklo, působí vzdušněji | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

Místa na kolena je na zadních sedačkách spousta, v testovaném kusu prostor na hlavu lehce omezuje panoramatické střešní okno, stále je ho ale více než dostatek | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

Místa na kolena je na zadních sedačkách spousta, v testovaném kusu prostor na hlavu lehce omezuje panoramatické střešní okno, stále je ho ale více než dostatek | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

Za uhlazenější vzhled interiéru může také klimatizační panel, nově tvořený displejem | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

Za uhlazenější vzhled interiéru může také klimatizační panel, nově tvořený displejem | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

Kufr se zvětšil o 88 na 591 litrů. Neplatí to však pro auta s mild-hybridem, 48V baterie totiž zabírá místo pod podlahou. Ofi ciální údaje už proto hlásí nárůst jen o 23 na 526 litrů | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

Kufr se zvětšil o 88 na 591 litrů. Neplatí to však pro auta s mild-hybridem, 48V baterie totiž zabírá místo pod podlahou. Ofi ciální údaje už proto hlásí nárůst jen o 23 na 526 litrů | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

Kia nově ve sportage sází na otočný ovladač převodovky, kolem něhož jsou rozmístěna tlačítka jízdních režimů či vypínání systému start-stop | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

Kia nově ve sportage sází na otočný ovladač převodovky, kolem něhož jsou rozmístěna tlačítka jízdních režimů či vypínání systému start-stop | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka

 | Nová Kia Sportage | Foto: Petr Homolka

Vzhledově odvážnější interiér je také pocitově hodnotnější, především ale stále ergnomicky přívětivý | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka
Ačkoliv se auto příliš nenafouklo, působí vzdušněji | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka
Místa na kolena je na zadních sedačkách spousta, v testovaném kusu prostor na hlavu lehce omezuje panoramatické střešní okno, stále je ho ale více než dostatek | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka
 | Nová Kia Sportage Foto: Petr Homolka
32
Fotogalerie

S novou Kiou Sportage poprvé v Česku: Naživo hezčí než na fotce, nafťák je hlavně pro kliďase

Kia Sportage se i přes značné počty prodaných kusů dosud anonymně schovávala v davu. V páté generaci to ale zkouší s výrazným designem, moderním interiérem a nesmírně širokou nabídkou pohonů.

Sportage patří k základním pilířům nabídky Kie v Evropě. Její první pokolení, postavené ještě na rámu, se zde ostatně začalo prodávat už v roce 1995, jen čtyři roky po vstupu korejské značky na místní trh. Nikdy na sebe ale tento model výrazně neupozorňoval, vzhledově patřil vždy k umírněnějším SUV. A platí to i pro dosavadní generaci se světly vysoko na kapotě. To se v pátém vydání mění, stejně jako zbytek nabídky prochází na Slovensku vyráběné SUV transformací směrem k výraznému designu.

Po elektrickém crossoveru EV6 je sportage druhým modelem ztvárněným v novém designovém jazyku značky. Proto je tu zjevná podobnost zadních partií a dalších detailů. Nový směr se mimochodem nazývá „spojené protiklady“, což vysvětluje podobu přídi. I nám při pohledu na první zveřejněné obrázky přišel možná až moc divoký. Známý tygří čenich jako symbol Kie od roku 2007 zůstává nadále, už však jen jako úzký pruh dotvářející prostor nad samotnou členitou maskou. To, co vypadá jako úzké průdechy hned pod kapotou, ve skutečnosti tvoří černý plast. Tohle je ale přesně jedno z aut, která v reálu vypadají lépe než na fotce, při osobním setkání se nám totiž zalíbila.

Podobné pocity máme z kabiny. Na první pohled je velmi moderní a futuristická, zmíněný dojem ale vyvolává především velký prohnutý panel na palubní desce, ukrývající v sobě displej přístrojového štítu a multimediálního systému. Podrobnější zkoumání dává najevo, že tohle je pořád stejně klasicky rozložený a ergonomický interiér, na jaký jsme si u Kie zvykli. Po usednutí proto hned víme, kam sáhnout, abychom vypnuli asistent držení v jízdním pruhu, případně aktivovali vyhřívání sedačky.

Základní ceny Kie Sportage
Motor Cena
1.6 T-GDI 4x2 6MT/110 kW  599.980 Kč
1.6 CRDI 4x2 6MT/85 kW  649.980 Kč
1.6 T-GDI MHEV 4x2 7DCT/110 kW  719.980 Kč
1.6 T-GDI MHEV 4X4 iMT/110 kW  714.980 Kč
1.6 T-GDI MHEV 4x4 7DCT/132 kW  769.980 Kč
1.6 CRDI MHEV 4x2 iMT/100 kW  749.980 Kč
1.6 CRDI MHEV 4x2 7DCT/100 kW  804.980 Kč
1.6 CRDI MHEV 4x4 iMT/100 kW  869.980 Kč
1.6 CRDI MHEV 4x4 7DCT/100 kW 924.980 Kč
1.6 T-GDI HEV 4x2 6AT/169 kW  824.980 Kč
1.6 T-GDI HEV 4x4 6AT/169 kW 874.980 Kč
1.6 T-GDI PHEV 4x4 6AT/195 kW  1.099.980 Kč

Chvíli nám ale trvá zjistit, jak se tady ovládá klimatizace. Obavy, že už Korejci podlehli i tomuto modernímu trendu a přesunuli veškeré ovládání do displeje, se naštěstí nepotvrdily. Klimatizační panel je stále na svém místě, je však tvořen dlouhým úzkým displejem, kde se standardně zobrazují klávesy multimediálního systému. Až po stisknutí jedné z ikonek se celý panel přepne do klimatizačního módu. Komplikovanější, ale stále snadno použitelný systém, zpětná odezva displeje navíc úspěšně napodobuje pocit z mačkání tlačítek.

Dává na výběr

S mezigenerační obměnou přišla zcela nová platforma N3, kterou auto sdílí třeba s větším sorentem. Proporce se příliš nezměnily, mohutný sloupek C si evropská verze ponechává a opět jím úspěšně maskuje svoji velikost. Delší, mezinárodní sportage, která se také nedávno ukázala, se na evropský trh vůbec nepodívá. Místa bylo dost už v předchozí generaci, v novince je více prostoru pro kolena a o 88 litrů (na 591 litrů) se zvětšil kufr. Zadní lavice má nastavitelný sklon opěradla, ani vyšší postavy zde problém mít nebudou.

Kia Sportage: Základní technické údaje benzinových motorů
Motor 1.6 T-GDI 1.6 T-GDI MHEV 1.6 T-GDI MHEV 1.6 T-GDI MHEV 1.6 T-GDI PHEV
Zdvihový objem 1598 1598 1598 1598 1598
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Výkon 110 110 132 169 169
Točivý moment 250 250 265 350 350
Převodovka 6M 6iMT (7A) 7A 6A 6A
Pohon 4x2 4x4 (4x2) 4x4 4x2 (4x4) 4x4
Max. rychlost 189 189 201 193 neuvedeno
Zrychlení 0-100 10,3 10,6 (9,6) 9 8,0 (8,3) neuvedeno
Spotřeba WLTP 6,6-7,0 6,8-7,3 (6,3-6,6) 6,9-7,2 5,5-5,9 (6,2-6,6) neuvedeno
Rozměry  [mm] 4515 x 1865 x 1650, 2680

Auto udivuje rozsáhlou nabídkou motorizací, nechybí obyčejný benzinový ani dieselový motor. Prioritou jsou ale zjevně varianty s mild-hybridním systémem v kombinaci s automatem, případně inteligentním manuálem iMT. V obou případech jsou navíc dostupné s pohonem všech, nebo pouze předních kol. Serióznější elektrifi kaci zastupují benzinový hybrid a vrcholný plug-in hybrid s výkonem 195 kW, čistě elektrická verze se neplánuje.

Po českých silnicích jsme projeli variantu se vznětovým mild-hybridem 1.6 CRDi o výkonu 100 kW v kombinaci s dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol. Ačkoliv své palivo projevem pořád netají, vylepšené odhlučnění je zřetelné. Spotřebu malý elektromotor reálně neovlivní, naměřených 7,5 litru na dálnici a lehce pod sedm mimo ni je slušný výsledek. Posun jsme zaznamenali u převodovky, která řadí logičtěji a plynuleji, stále je však zaměřená spíše na komfort a svižnější jízda jí tolik nesedí. To platí i pro podvozek, který je o pořádný kus lépe odhlučněný, a nezaznamenali jsme ani žádné rány od kol.

Kia Sportage: Základní technické údaje naftových motorů
Motor 1.6 CRDi 1.6 CRDi MHEV 1.6 CRDi MHEV 1.6 CRDi MHEV 1.6 CRDi MHEV
Zdvihový objem 1598 1598 1598 1598 1598
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Výkon 85 100 100 100 100
Točivý moment 280 280 280 320 320
Převodovka 6M 6iMT 6iMT 7A 7A
Pohon 4x2 4x2 4x4 4x2 4x4
Maximální rychlost 175 180 180 180 180
Zrychlení 0-100 12,1 11,4 11,7 11,4 11,6
Spotřeba WLTP 5,1-5,5 4,9-5,3 5,3-5,7 5,0-5,3 5,5-5,9
Rozměry 4515 x 1865 x 1650, 2680

Plusy

  • Bohatá nabídka pohonů
  • Hodnotně působící interiér

Minusy

  • Náročnější ovládání klimatizace
  • Horší vlastnoti při rychlé jízdě

Článek vyšel v aktuálním čísle časopisu Svět motorů. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz. 

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

Doporučujeme

Články odjinud