Mám takovou teorii ohledně designu nových korejských vozů. Podle mě jsou modely automobilek Kia a Hyundai výrazné a na první pohled jasně zařaditelné, abyste se s někým měli alespoň o čem bavit, když zavřete dveře a odcházíte od zaparkovaného auta domů. Nemluvím přitom jenom o vnějším designu, ale také o interiérech, které se v posledních letech posunuly na úroveň, za niž by se nemusely stydět ani vozy německých prémiových značek.
Zní to možná trochu trochu kostrbatě, ale pokusím se vám to vysvětlit otázkou: Kdy naposledy jste vystoupili z Kie (a nebyl to Stinger či nové Sorento) a byli totálně nadšení z jízdních vlastností? Hádám, že nikdy. Jenže to z mého pohledu není špatně – když si kupuji SUV za řekněme tři čtvrtě milionu, chci, aby hlavně skvěle fungovalo, dobře se ovládalo a ničím mě neštvalo. Za ty prachy dechberoucí jízdní zážitky čekat nelze. A přesně takové bývají korejské vozy posledních let, Kia Sportage nevyjímaje.
Historie tohoto modelu se začala psát v roce 1993, jenže zatímco tehdy to bylo SUV s rámovou konstrukcí a tuhou zadní nápravou, už v druhé generaci (mimochodem, ta první se vyráběla 11 let!) přešel na samonosnou karoserii a motory umístěné napříč - včetně šestiválce. Dnes se bavíme již o páté generaci Kie Sportage a klíčovém modelu zároveň. Každá čtvrtá prodaná Kia je Sportage, za celou historii modelu to znamená více než 5 milionů kusů. V Evropě se zatím prodalo asi 830.000 kusů, z toho necelých 24.000 kusů v Česku.
Pro Kiu jde zároveň o tak důležitý model, že poprvé máme svébytnou verzi výhradně pro Evropu. A stejně jako u předchozích generací výrobu obstarává závod Kia Slovakia v Žilině (vůz se zde vyrábí už od roku 2006). Když jsme u těch čísel, v letošním roce by u nás Kia chtěla prodat asi 1500 kusů modelu Sportage, tedy zhruba stejně jako loni.
Poprvé na horách
První Kia Sportage páté generace sjela z výrobní linky v Žilině v listopadu loňského roku a možná si ještě vzpomínáte, že jsme se v Česku poprvé svezli už minulý měsíc. Národní premiéra vozu však proběhla teprve před pár dny ve Špindlerově Mlýně, a protože je zima, měli jsme ideální příležitost vyzkoušet si oblíbené SUV na sněhu.
Česká Kia předpokládá, že bude největší zájem o šestnáctistovku T-GDI (110 kW) ve výbavě Exclusive, já si však chtěl vyzkoušet jednu z největších novinek vozu, a sice elektronicky řízené tlumiče s nastavitelnou charakteristikou tlumení. Ty jsou součástí výbavy GT-Line (jsou ve standardu), pro niž není uvedený turbobenzin k dispozici, proto pro mé první svezení v Česku padla volba na mild-hybridní naftovou verzi 1.6 CRDi (100 kW) v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkou DCT a pohonem všech kol. Ceníková cena takového auta činí 1.049.980 Kč, včetně příplatků zkoušený vůz (na fotkách) vyšel na 1.114.980 Kč.
Kia Sportage: Základní technické údaje naftových motorů |
Motor |
1.6 CRDi |
1.6 CRDi MHEV |
1.6 CRDi MHEV |
1.6 CRDi MHEV |
1.6 CRDi MHEV |
Zdvihový objem |
1598 |
1598 |
1598 |
1598 |
1598 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Výkon |
85 |
100 |
100 |
100 |
100 |
Točivý moment |
280 |
280 |
280 |
320 |
320 |
Převodovka |
6M |
6iMT |
6iMT |
7A |
7A |
Pohon |
4x2 |
4x2 |
4x4 |
4x2 |
4x4 |
Maximální rychlost |
175 |
180 |
180 |
180 |
180 |
Zrychlení 0-100 |
12,1 |
11,4 |
11,7 |
11,4 |
11,6 |
Spotřeba WLTP |
5,1-5,5 |
4,9-5,3 |
5,3-5,7 |
5,0-5,3 |
5,5-5,9 |
Rozměry |
4515 x 1865 x 1650, 2680 |
Z dřívějška už víme, že takto poháněná Kia Sportage není žádný trhač asfaltu. Výkon 100 kW a točivý moment 320 N.m (v rozmezí 2000 – 2250 otáček za minutu) stačí u zhruba 1,7 tuny vážící čtyřkolky s automatem k zrychlení z nuly na stovku za 11,6 sekundy a maximální rychlost 180 km/h, jako klidný vůz na dlouhé vzdálenosti mi však taková Kia připadá naprosto ideální. Na sněhu s ní moc legrace nebylo, protože elektronika toho zrovna moc nedovolí, i když ji omezíte a zacházíte citlivě s volantem, osobně jsem byl ale doslova šokován skvělým odhlučněním kabiny.
Jezdil jsem po souvislé vrstvě sněhu posypané štěrkem a bubnování kamínků do podběhů kol jsem slyšel spíše vzdáleně. Naftová šestnáctistovka není uvnitř téměř slyšet a ani ve vysokých otáčkách není její projev rušivý, ten největší šok ale přišel ve chvíli, kdy se souvislá vrstva sněhu změnila v ledové kluziště s hlubokými výtluky. Sportage s adaptivními tlumiči nad nerovnostmi jako by letěla, s tím jsem se u Kie ještě nesetkal. Odpružení automaticky reguluje charakteristiku ve prospěch maximálního pohodlí a za sebe říkám, že to funguje skvěle. A to i na 19palcových kolech s 50procentími pneumatikami, které má výbava GT-Line rovněž ve standardu.
Do komfortu je naladěno i řízení, řazení sedmistupňové dvouspojky a ovládací síly pedálů. Nechápejte mě ale tak, že by řízení bylo „mrtvola“ a při sešlápnutí pedálů máte pocit, že šlapete v blátě. Když pominu ostré modely značek Kia a Hyundai, korejské vozy nikdy nebyly vzorem dokonalé zpětné vazby, i navzdory tomu všemu odhlučnění ale pořád víte, co se pod vámi děje. Na řízení jsou přitom v Kie docela hrdí. Elektromotor je namontován přímo na tělese hřebenového řízení a reguluje ho tak napřímo, což se kladně podepsalo na přesnosti ovládání vozu.
Kia Sportage: Základní technické údaje benzinových motorů |
Motor |
1.6 T-GDI |
1.6 T-GDI MHEV |
1.6 T-GDI MHEV |
1.6 T-GDI MHEV |
1.6 T-GDI PHEV |
Zdvihový objem |
1598 |
1598 |
1598 |
1598 |
1598 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Výkon |
110 |
110 |
132 |
169 |
169 |
Točivý moment |
250 |
250 |
265 |
350 |
350 |
Převodovka |
6M |
6iMT (7A) |
7A |
6A |
6A |
Pohon |
4x2 |
4x4 (4x2) |
4x4 |
4x2 (4x4) |
4x4 |
Max. rychlost |
189 |
189 |
201 |
193 |
neuvedeno |
Zrychlení 0-100 |
10,3 |
10,6 (9,6) |
9 |
8,0 (8,3) |
neuvedeno |
Spotřeba WLTP |
6,6-7,0 |
6,8-7,3 (6,3-6,6) |
6,9-7,2 |
5,5-5,9 (6,2-6,6) |
neuvedeno |
Rozměry [mm] |
4515 x 1865 x 1650, 2680 |
Je to ještě vůbec maistream?
Jak jsem napsal už v úvodu, bere si nová Kia Sportage to nejlepší z modelů Sorento a EV6. Co se techniky týče, stojí na platformě N3 (stejně jako Sorento, Tucson či Santa Fe), interiér přebírá prvky elektromobilu EV6. Byly doby, kdy jsme nad dvojicí displejů na přístrojové desce žasli u Mercedesů a dneska je najdete i ve voze mainstreamové korejské automobilky, sluší se ale dodat, že to Korejci s digitalizací moc nepřehánějí.
Tlačítka na volantu jsou klasická, na středovém tunelu nechybí velká tlačítka pro ovládání vyhřívání a ventilování sedadel a vyhřívání volantu a nový otočný volič automatické převodovky je také po ruce. Ač to tak z fotek nevypadá, zůstal i panel klimatizace (byť s dotykovými tlačítky). Stačí stisknout jednu z ikonek, zmizí tlačítka pro ovládání audia a panel se přepne do klimatizačního módu. Už to není ta klasika jako u minulé generace Kie Sportage, pořád je to ale lepší řešení než lovit ikonky klimatizace rovnou v infotainmentu.
A teď asi to nejzajímavější zjištění: osobně si myslím, že některé vozy Kia už nelze považovat za běžný mainstream. Bavíme se dneska o kompaktním SUV za milion a uvnitř je to hned vidět. Materiály a zpracování jsou na skvělé úrovni a mám-li být upřímný, na první pohled jsem neviděl až tak velké rozdíly mezi novým Lexusem NX, kterým jsem na testování do Špindlerova Mlýna dorazil, a novou Kiou Sportage.
Jasně, Lexus má jemnější kůži, zatímco sportage má jenom koženku s hrubší texturou (v paketu GT-Line za 45.000 Kč), Lexus má kůží potažený i středový tunel, zatímco sportage ho má celý z plastu, Lexus má dřevo, zatímco Kia ho nemá. Ale jak říkám, na první pohled to nebije do očí. Stejné pocity jsem měl i ze sorenta, elektromobilu EV6 či skvělého gran turisma Stinger. Korejci zkrátka umějí dělat kvalitní auta a myslím, že by se od nich některé evropské automobilky mohly učit.
Závěr
Tvrzení, že si nová Kia Sportage bere to nejlepší z SUV Sorento a elektromobilu EV6, podle mě není jenom plácnutí do vody. Je to pohodlné, útulné, skvěle odhlučněné a výborně zpracované kompaktní SUV s excentrickým designem a mimořádně širokou paletou pohonných jednotek. V nabídce jsou klasické spalovací motory, mild-hybridy, full-hybrid, a dokonce i plug-in hybrid. Vybere si tedy snad každý.
Silnější z nabízených turbodieselů (základní má 85 kW) jsme v jízdních dojmech měli už podruhé a v obou případech jsou závěry prakticky stejné. Jde o tichý čtyřválec se slušnou spotřebou (dostat se pod sedm litrů není problém, v kopcích a na sněhu jsme to se syrovým kouskem měli za 7,9 l/100 km), spolehlivě fungujícím mild-hybridním systémem (akumulátor je v kufru a má kapacitu 0,44 kWh) a jemně řadícím automatem. Nic víc, nic míň.
Nejdříve mi vadilo, že převodovka nemá manuální režim a i při řazení páčkami pod volantem si stejně nakonec dělala, co chtěla, to je ale v tomto případě vedlejší. Sportage s naftou a adaptivním podvozkem vidím jako skvělé SUV pro odvoz dětí do školy, dálniční štreky i lehký terén. Vzhledem k zajímavému designu a široké paletě barev ale může plnit i funkci stylového módního doplňku. Ačkoliv má slovo „sport“ už v názvu, sportovní ambice nemá. Teď už se ale po vystoupení z vozu nemusíte bavit jenom o designu. Nový adaptivní podvozek je totiž perfektní!
Kia Sportage u nás nikdy nebude taková masovka jako Škoda Karoq, je ale skvělou volbou pro ty, kterým evropská strohost nevoní. Dokonce je v základu levnější než karoq, a to má pod kapotou čtyřválcovou jedna-šestku (110 kW) namísto litrového tříválce (81 kW). Sportage začíná na šesti stech tisících a alespoň podle konfigurátoru to není žádná chudinka.
Základní ceny Kie Sportage |
Motor |
Cena |
1.6 T-GDI 4x2 6MT/110 kW |
599.980 Kč |
1.6 CRDI 4x2 6MT/85 kW |
649.980 Kč |
1.6 T-GDI MHEV 4x2 7DCT/110 kW |
719.980 Kč |
1.6 T-GDI MHEV 4X4 iMT/110 kW |
714.980 Kč |
1.6 T-GDI MHEV 4x4 7DCT/132 kW |
769.980 Kč |
1.6 CRDI MHEV 4x2 iMT/100 kW |
749.980 Kč |
1.6 CRDI MHEV 4x2 7DCT/100 kW |
804.980 Kč |
1.6 CRDI MHEV 4x4 iMT/100 kW |
869.980 Kč |
1.6 CRDI MHEV 4x4 7DCT/100 kW |
924.980 Kč |
1.6 T-GDI HEV 4x2 6AT/169 kW |
824.980 Kč |
1.6 T-GDI HEV 4x4 6AT/169 kW |
874.980 Kč |
1.6 T-GDI PHEV 4x4 6AT/195 kW |
1.099.980 Kč |