37
Fotogalerie

Nová Kia Sorento sází na větší prostor a více pohodlí [první jízdní dojmy]

Kapitoly článku:


Jízda zaměřená na komfort

Dieselový čtyřválec vychází z toho, co používala končící generace, nutností ale byla řada úprav především s ohledem na plnění limitů daných normou Euro 6. Motor dostal nový odlehčený blok válců, jiná je hlava válců, měnily se i písty a pístní kroužky, snižoval se hluk a hlavně byl instalován nový katalyzátor.

Ten kromě klasického filtru pevných částic (DPF) obsahuje ještě část určenou výhradně pro zachycování oxidů dusíku (LNT - Lean NOx Trap), které v rámci regenerace rozkládá na kyslík a dusík. Kvůli tomu přibyl ve výfukovém potrubí nový snímač a díky tomuto systému nebylo nutné instalovat systém vstřikování močoviny.

_DSC0739.JPG_DSC0742.JPG
Jediný motor v české nabídce disponuje solidním výkonem 200 koní a vrcholem točivého momentu 450 Nm. Na velké a těžké Sorento to je ale tak akorát. 

Celkově dává tento vznětový čtyřválec 147 kW (200 k) při 3800 ot./min a 450 Nm v rozmezí 1750-2750 ot./min. V kombinaci s manuálem se pak rozjede na stovku za rovných devět sekund a maximální rychlost činí 203 km/h. Automat má maximálku stejnou, na stovce je o 0,6 s pomaleji. Čísla to nejsou vzhledem k výkonu motoru zas až tak skvělá a opravdu dynamika auta není úplně dech beroucí. Důvodem je hmotnost, která začíná u nejlehčí verze na 1821 kg. Mezigeneračně se podařilo ušetřit zhruba 40 kg.

V praxi stačí pár chvil za volantem k tomu, abyste pochopili, o čem nové Sorento je. Nic jiného než klidnou jízdu po něm nechtějte. Motor se prezentuje ve vyšších otáčkách hrubším chodem, ale do zhruba tří tisíc je příjemně tichý a pocitově nabízí zajímavý (a relativně krátký) zátah. Řízení je příkladně umělé, přestože Kia uvádí, že speciálně pro evropské verze instalovala (na rozdíl od všech ostatních variant) posilovač řízení přímo na hřeben řízení. Mělo to přinést lepší řízení, ale nejsem si tím tak úplně jistý.

_DSC0773.JPG_DSC0780.JPG
Evropská Sorenta mají na rozdíl od těch ostatních posilovač umístěný přímo na hřebenu řízení. Nic to příliš nemění na faktu, že je řízení jako takové přeposilované a umělé. Otázka je, nakolik to u auta typu Sorento vadí.

Nápravy opět vychází z končící verze, ale opět je zde celá řada úprav. Jiné jsou tlumiče a jiná jsou například také ramena. Sorento je v praxi velmi komfortní (i na 19" kolech), v zatáčkách se ale naklání a vy v každém okamžiku cítíte, že sedíte v pořádném SUV. Navzdory pohonu všech kol, který přímo obsahuje funkci k potlačení nedotáčivosti, stačí autu pořád relativně málo k tomu, aby se objevilo v nedotáčivém smyku.

Systém pak přibrzdí patřičné kolo a vše vrátí do původních pořádků, nečiní tak ale úplně nenápadně. Ne, svižná jízda novému Sorentu svědčí možná na dálnicích, ale ne na okreskách. Vzhledem k velikosti a zaměření auta mu to ovšem nemějme za zlé.

Drive Mode a další vychytávky

Pohon všech kol samozřejmě pracuje s mezinápravovou spojkou, která je ovládána elektrohydraulicky. Systém se jmenuje Dynamax a dodavatelem není nikdo jiný než společnost Magna. Kdo sáhne po automatické převodovce (příplatek 50 000 Kč), ten dostane od druhé úrovně výbavy také možnost výběru jízdního režimu (Drive Mode). Mění se ale pouze odezva na plyn, řízení, převodovka a chod klimatizace. Na výběr jsou režimy Normal, Eco, Sport.

_DSC0785.JPG_DSC0783.JPG
U plně vybavených verzí nechybí systém Drive Mode, parkovací asistenti nebo kamery monitorující okolí celého vozu. Pohon 4x4 lze uzamknout do 40 km/h. 

Protože jsme si na první kilometry vzali právě automat, mohli jsme vyzkoušet i toto. Nečekejte zázraky, Sorento se cítí nejlépe v režimu Normal. Režim Eco totiž zařídí absolutně mrtvou odezvu na plyn, režim Sport pro změnu znamená, že bude převodovka motor vytáčet do nesmyslně vysokých otáček, takže při předjíždění stojíte na plynu a dokud převodovka nepřeřadí, zajímavé akcelerace se nedočkáte.

Automat jako takový je řekněme klasický. Nejvíce se mu líbí, když pojedete v klidu a nebudete po něm chtít nic speciálního. Další důkaz toho, jak se má s novým Sorentem jezdit.

Kromě systému Drive Mode dostalo Sorento také další elektronické vychytávky. Ve výbavě může být adaptivní tempomat, sledování mrtvého úhlu a přijíždějící dopravy, čtení značek, kamery kolem celého auta, adaptivní xenonová světla nebo automatické otevírání pátých dveří v momentě, kdy se s klíčkem postavíte na tři sekundy za auto (stejný systém měl Hyundai Genesis). Za zmínku pak určitě stojí také stabilizace přívěsu. Standardem od základní výbavy je i navigace se sedmipalcovým displejem, alternativně lze zvolit obrazovku o palec větší. Všechno je navíc v češtině.

_DSC0791.JPG_DSC0776.JPG_DSC0784.JPG_DSC0787.JPG_DSC0790.JPG_DSC0790.JPG

Cena od 909 980 Kč

Nové Sorento vstoupilo na český trh s cenovkou 909 980 Kč. Za tuto částku dostanete diesel, pohon všech kol, manuální šestistupňovou převodovku a výbavu Comfort, která už obsahuje automatickou klimatizaci, sedmnáctipalcová litá kola, navigaci, mlhovky, el. ovládaná okna nebo parkovací senzory. Prostě všechno důležité.

V ceníku jsou ještě vyšší výbavy Exclusive a Premium, které postupně přidávají na komfortní výbavě, respektive si k nim můžete dokoupit různé asistenty za různou cenu. Bez ohledu na výbavu si budete muset vždy připlatit za třetí řadu sedadel.

Kia Sorento třetí generace vypadá, že se povedla. Od pohledu působí hodnotněji než generace předchozí a za rozumné peníze nabízí poměrně dost muziky. Uvidíme, jak si povede v klasickém redakčním testu. 

_DSC0793.JPG_DSC0795.JPG

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

Doporučujeme

Články odjinud