Novou generaci modelu Ceed představila Kia necelé tři týdny před velkou premiérou na autosalonu v Ženevě. Je větší a dostala motor o výkonu 140 koní.
Předně je třeba si ujasnit název. Kompaktní Kia se už nejmenuje cee´d, jak tomu bylo u předchozích generací, ale Ceed, čímž automobilka upozorňuje na její evropský původ (Community of Europe, with European Design). Návrh, vývoj a konstrukce vozu probíhala ve Frankfurtu nad Mohanem, výroba bude, stejně jako doposud, probíhat v Žilině, a vozy poputují výhradně k evropským zákazníkům. No zkrátka Evropan do morku kostí.
Vůz stojí na platformě K2 a téměř si zachovává rozměry předchůdce. Délka 4310 milimetrů se neliší, stejně jako rozvor náprav 2650 milimetrů. Dva centimetry ale přibyly do šířky, výška je menší o 23 milimetrů (1447 mm) a zadní převis se prodloužil o dvacet milimetrů. Možná i to má podíl na zvětšení kufru na základních 395 litrů (o 15 více než u předchůdce). I třetí generace pak zůstává věrná víceprvkové zadní nápravě, konstrukce podvozku však má být zároveň tužší a o čtvrt metráku lehčí než doposud.
Nezůstal kámen na kameni
Kia se v posledních letech stylizuje do sportovněji založené značky, což dokládá i rozšíření nabídky o linii GT-Line, přičemž u Ceedu zřejmě nebude problém tento postoj prosadit. Novinka s výrazně profilovanými nárazníky, protaženými světlomety (na přání plně diodové), standardně dodávaným diodovým denním svícením v podobě „kostek ledu“ a úzkými zadními svítilnami působí štíhle a vyváženě, hlavně pak na sedmnáctkách v dvoubarevném provedení. Takto ale všechny Ceedy vypadat nebudou, standardem jsou totiž patnáctky s velkoplošnými kryty.
Kia tvrdí, že v době uvedení na trh bude nová generace Ceedu technicky nejvyspělejším vozem svého segmentu, s čímž souvisí také výrazně přepracovaný interiér. Novinkou je volně stojící dotykový displej infotainmentu, který má v závislosti na výbavě úhlopříčku pět, sedm, nebo osm palců, zvolit můžete audio JBL Premium s technologií Clari-Fi pro zlepšení kvality komprimovaného zvuku, v základní výbavě pak nechybí možnost připojení telefonu přes bluetooth nebo bezklíčové odemykání.
Novinku představuje volba jízdních režimů (Normal a Sport), kdy vůz upravuje nejenom charakter řízení, jak tomu bylo doposud, ale také reakce motoru. Mezi příplatkovými prvky nebude chybět vyhřívání čelního skla, bezdrátové nabíjení mobilních telefonů nebo vyhřívaná a odvětrávaná přední i zadní sedadla.
Nový paket Eco pak zahrnuje aktivní clonu reagující na potřebu chlazení motoru, snížený a řádně zakrytovaný podvozek a pneumatiky Michelin s nižším valivým odporem. Vše v souladu s co nejekonomičtější jízdou.
Hlavně bezpečně
Už ve standardu dostanete sedm airbagů, systémy rozpoznávání únavy řidiče a držení v jízdním pruhu, asistent dálkových světel či varování před čelní srážkou včetně asistenta pro zamezení čelním kolizím. Vůbec poprvé se v Evropě prodávaném voze Kia objevuje systém pro sledování vozidla v jízdním pruhu, který spadá do souboru technologií ADAS 2.
S tím souvisí i rozpoznávání vodorovného dopravního značení či funkce ovládání rychlosti v závislosti na dopravě, kdy Ceed dokáže až do 130 km/h udržovat bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla. Chybět nebude ani chytrý adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, sledování slepého úhlu a prostoru za vozidlem, inteligentní parkovací asistent nebo rozpoznávání chodců s hmatovou zpětnou vazbou ve volantu v případě aktivace systému zabraňujícího čelním kolizím.
Downsizing přinesl 140 koní
Základ nabídky agregátů bude i nadále představovat čtrnáctistovka MPi o výkonu 73 kW, dobře známý je i litrový tříválec T-GDI s 88 kilowatty. Dříve používaná šestnáctistovka GDI (99 kW a 164 N.m) končí a na její místo nastupuje přeplňovaná čtrnáctistovka Kappa T-GDI o výkonu 103 kW a točivém momentu 242 N.m.
Oficiální informace hovoří pouze o jediném turbodieselu, avšak zcela novém a ve dvou výkonových provedeních. Čtyřválec U3 má objem 1,6 litru, výkony 85 a 100 kW a točivým momentem 280 N.m. V souladu se snížením emisí byl použit katalyzátor SCR a podle metodiky WLTP by měl motor produkovat méně než 110 gramů emisí CO2 na kilometr, což po přepočtu odpovídá spotřebě 4,7 l/100 km.
Všechny zmíněné agregáty jsou standardně kombinovány s manuální šestistupňovou převodovkou. Pro verze 1.4 T-GDI a 1.6 CRDi bude možné zvolit i sedmistupňovou dvouspojku.
Výroba nové generace Kie Ceed odstartuje během druhé čtvrtletí letošního roku, nedlouho poté za volant usednou první zákazníci. Na český ceník si však ještě musíme počkat, stejně jako na druhou karosářskou verzi, která se ukáže už v březnu na ženevském autosalonu. Zda se bude jednat o kombi, zatím nebylo oficiálně sděleno. Standardem stále zůstává sedmiletá záruka s omezením na 150.000 ujetých kilometrů.
Kia vyrobila první auto až v roce 1973. Začala bicykly, dnes patří k elitě