Nová kampaň BESIP a MDČR: „Nepijte, když řídíte“

Z webu Ministerstva dopravy jsme převzali text týkající se nové kampaně Nepijte, když řídíte. Považujeme toto téma za velmi důležité, proto mu na AutoRevue.cz věnujeme prostor v článku. Najdete v něm mimo jiné také statistiky nehod způsobené řidiči pod vlivem alkoholu.
Nová kampaň BESIP a MDČR: „Nepijte, když řídíte“

Originál tohoto textu najdete na webu Ministerstva dopravy. Další zajímavé články týkající se alkoholu v krvi:

Co nás alarmuje

Jenom v roce 2002 bylo policií zjištěno téměř 20 000 případů, kdy řidič před nebo v průběhu jízdy požil alkohol, za první polovinu roku 2003 bylo těchto případů již téměř 11 000.

Za první polovinu roku 2003 bylo zaviněno pod vlivem alkoholu 4 475 nehod, při kterých bylo 51 lidí usmrceno a 2 309 osob zraněno. Oproti stejnému období předchozího roku je počet takto zaviněných nehod vyšší o téměř 4 %.

Naším úkolem je

  • pobídnout veřejnost k řízení motorových vozidel bez vlivu alkoholu, aj. drog
  • změnit leckdy lhostejný postoj veřejnosti ke zneužívání alkoholu za volantem
  • obrátit pozornost na přímé souvislosti mezi řízením vozidla a požíváním alkoholu a drog a nebezpečnosti toho konání
  • posílení povědomí o zodpovědné konzumaci alkoholu
  • ovlivnit myšlení a chování ke snížení tj. odstranění řízení pod vlivem alkoholu

Naším cílem je „Nepijte, když řídíte!“

  • konečným efektem musí být snížení dopravních nehod
  • jednoznačné zvýšení povědomí občanů o škodlivosti alkoholu za volantem

Koho chceme oslovit

  • především všechny nezodpovědné řidiče, kteří nedodržují zákon, který přikazuje 0 promile za volantem
  • mladé řidiče, které s pitím alkoholu spojují sociální kontakty, často v kombinaci s dalšími ohrožujícími faktory jako drogy a nedostatečnou zkušeností s řízením vozidla

Proč nás to trápí?

Alkohol u nás představuje dlouhodobý, závažný a zhoršující se problém. Uvedené skutečnosti se dotýkají i dopravy. Cílem naší kampaně je poskytnout informace, které zvýší bezpečnost účastníků silničního provozu. Zhoršená schopnost řídit motorové vozidlo nastává i při poměrně nízkých hladinách alkoholu v krvi pod 0,5 promile. Zhoršení schopnosti řídit se prokázalo po dávkách kolem 10 g alkoholu (tedy asi půl litr 10° piva). Dopravní nehody pod vlivem alkoholu končí častěji smrtelně a jsou častěji spojeny s výskytem mnohočetných zranění, protože alkoholem ovlivněný řidič se dopouští hrubších chyb a v okamžiku nehody se hůře chrání. U nás je nerespektování nejen dopravních zákonů dosti obvyklé, na osvětu a propagaci bezpečné jízdy není dostatek finančních prostředků.

Dopravní policii byla odebrána významná část kompetencí, a tak ani její přítomnost na silnicích (bývá spíše vzácná, stejně jako provádění kontrol, odhalování a trestání dopravních přestupků a trestných činů) nemůže působit na řidiče tak jako třeba v Německu, aby respektovali dopravní předpisy. K tomu, že se lidé (nejen řidiči) chovají vůči druhým způsobem, jak se chovají, přispívá egoismus, neúcta k druhému, k hodnotě zdraví a lidského života a také nízká vymahatelnost zákona. Nás pak trápí skutečnost, která bude mít negativní důsledky v mnoha oblastech života naší společnosti, a to je, že to, co i mladí lidé vidí kolem sebe, to přebírají jako normy a vzory svého chování. A toho špatného, co vidí, je opravdu hodně.

Pod vlivem alkoholu zavinili v roce 2002 účastníci silničního provozu 9 552 nehod, při nichž 136 lidí přišlo o život a dalších 5 084 bylo zraněno. Oproti roku 2001 je počet těchto nehod vyšší o 3,9%, počet usmrcených je vyšší o 35 osob ( tj. o 34,7%) a počet zraněných osob je vyšší o 350 osob ( tj. o 6,9%). Na celkovém počtu se tyto nehody v roce 2002 podílely 5,3%, ale na počtu usmrcených již 10,5%, tj. každá 9,5 oběť nehod na pozemních komunikacích jde na vrub nehodám pod vlivem alkoholu.

Z časového rozdělení vyplývá, že téměř 57 % z celkového počtu nehod pod vlivem alkoholu připadá na dobu víkendu; nejhorší situace je během sobot, na které připadá téměř 1 z celkového počtu těchto nehod. 45,4% těchto nehod se událo během dne a zbývající počet připadá na noční dobu. Přitom v době mezi 22. až 3. hodinou ranní se podíl nehod zaviněných pod vlivem alkoholu pohybuje v rozmezí 16% až 30% . V tabulce je uvedeno členění nehod zaviněných pod vlivem alkoholu dle denní doby.

Celkově se dá vyvodit závěr, že nehody v důsledku požití alkoholu za volantem byly:

  1. 2 x závažnější než je celostátní průměr
  2. nadprůměrně četné v noční době, zejména mezi 22. až 3 hodinou ranní
  3. nadprůměrně četné v době víkendu
  4. především způsobené muži
  5. velký počet nehod způsobených mladými lidmi.

Partnery kampaně Ministerstva dopravy „Nepijte, když řídíte“ jsou:

  • Mediální partner: Čro1 – Radiožurnál
  • Policie ČR
  • Lékařská zařízení (Všeobecná fakultní nemocnice, Centrum epidemiologie a prevence dětských úrazů II. LF UK)
  • České fórum pro zodpovědnou konzumaci alkoholických nápojů
  • Sdružení lihovarů
  • Sdružení pivovarů
  • Young & Rubicam – reklamní agentura
Na závěr článku odkaz na tři zajímavé klipy, které poměrně morbidním způsobem upozorňují na to, že při jizdě se má držet volant, ne mobil:
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků