Nová kampaň BESIP a MDČR: „Nepijte, když řídíte“

Z webu Ministerstva dopravy jsme převzali text týkající se nové kampaně Nepijte, když řídíte. Považujeme toto téma za velmi důležité, proto mu na AutoRevue.cz věnujeme prostor v článku. Najdete v něm mimo jiné také statistiky nehod způsobené řidiči pod vlivem alkoholu.
Nová kampaň BESIP a MDČR: „Nepijte, když řídíte“

Originál tohoto textu najdete na webu Ministerstva dopravy. Další zajímavé články týkající se alkoholu v krvi:

Co nás alarmuje

Jenom v roce 2002 bylo policií zjištěno téměř 20 000 případů, kdy řidič před nebo v průběhu jízdy požil alkohol, za první polovinu roku 2003 bylo těchto případů již téměř 11 000.

Za první polovinu roku 2003 bylo zaviněno pod vlivem alkoholu 4 475 nehod, při kterých bylo 51 lidí usmrceno a 2 309 osob zraněno. Oproti stejnému období předchozího roku je počet takto zaviněných nehod vyšší o téměř 4 %.

Naším úkolem je

  • pobídnout veřejnost k řízení motorových vozidel bez vlivu alkoholu, aj. drog
  • změnit leckdy lhostejný postoj veřejnosti ke zneužívání alkoholu za volantem
  • obrátit pozornost na přímé souvislosti mezi řízením vozidla a požíváním alkoholu a drog a nebezpečnosti toho konání
  • posílení povědomí o zodpovědné konzumaci alkoholu
  • ovlivnit myšlení a chování ke snížení tj. odstranění řízení pod vlivem alkoholu

Naším cílem je „Nepijte, když řídíte!“

  • konečným efektem musí být snížení dopravních nehod
  • jednoznačné zvýšení povědomí občanů o škodlivosti alkoholu za volantem

Koho chceme oslovit

  • především všechny nezodpovědné řidiče, kteří nedodržují zákon, který přikazuje 0 promile za volantem
  • mladé řidiče, které s pitím alkoholu spojují sociální kontakty, často v kombinaci s dalšími ohrožujícími faktory jako drogy a nedostatečnou zkušeností s řízením vozidla

Proč nás to trápí?

Alkohol u nás představuje dlouhodobý, závažný a zhoršující se problém. Uvedené skutečnosti se dotýkají i dopravy. Cílem naší kampaně je poskytnout informace, které zvýší bezpečnost účastníků silničního provozu. Zhoršená schopnost řídit motorové vozidlo nastává i při poměrně nízkých hladinách alkoholu v krvi pod 0,5 promile. Zhoršení schopnosti řídit se prokázalo po dávkách kolem 10 g alkoholu (tedy asi půl litr 10° piva). Dopravní nehody pod vlivem alkoholu končí častěji smrtelně a jsou častěji spojeny s výskytem mnohočetných zranění, protože alkoholem ovlivněný řidič se dopouští hrubších chyb a v okamžiku nehody se hůře chrání. U nás je nerespektování nejen dopravních zákonů dosti obvyklé, na osvětu a propagaci bezpečné jízdy není dostatek finančních prostředků.

Dopravní policii byla odebrána významná část kompetencí, a tak ani její přítomnost na silnicích (bývá spíše vzácná, stejně jako provádění kontrol, odhalování a trestání dopravních přestupků a trestných činů) nemůže působit na řidiče tak jako třeba v Německu, aby respektovali dopravní předpisy. K tomu, že se lidé (nejen řidiči) chovají vůči druhým způsobem, jak se chovají, přispívá egoismus, neúcta k druhému, k hodnotě zdraví a lidského života a také nízká vymahatelnost zákona. Nás pak trápí skutečnost, která bude mít negativní důsledky v mnoha oblastech života naší společnosti, a to je, že to, co i mladí lidé vidí kolem sebe, to přebírají jako normy a vzory svého chování. A toho špatného, co vidí, je opravdu hodně.

Pod vlivem alkoholu zavinili v roce 2002 účastníci silničního provozu 9 552 nehod, při nichž 136 lidí přišlo o život a dalších 5 084 bylo zraněno. Oproti roku 2001 je počet těchto nehod vyšší o 3,9%, počet usmrcených je vyšší o 35 osob ( tj. o 34,7%) a počet zraněných osob je vyšší o 350 osob ( tj. o 6,9%). Na celkovém počtu se tyto nehody v roce 2002 podílely 5,3%, ale na počtu usmrcených již 10,5%, tj. každá 9,5 oběť nehod na pozemních komunikacích jde na vrub nehodám pod vlivem alkoholu.

Z časového rozdělení vyplývá, že téměř 57 % z celkového počtu nehod pod vlivem alkoholu připadá na dobu víkendu; nejhorší situace je během sobot, na které připadá téměř 1 z celkového počtu těchto nehod. 45,4% těchto nehod se událo během dne a zbývající počet připadá na noční dobu. Přitom v době mezi 22. až 3. hodinou ranní se podíl nehod zaviněných pod vlivem alkoholu pohybuje v rozmezí 16% až 30% . V tabulce je uvedeno členění nehod zaviněných pod vlivem alkoholu dle denní doby.

Celkově se dá vyvodit závěr, že nehody v důsledku požití alkoholu za volantem byly:

  1. 2 x závažnější než je celostátní průměr
  2. nadprůměrně četné v noční době, zejména mezi 22. až 3 hodinou ranní
  3. nadprůměrně četné v době víkendu
  4. především způsobené muži
  5. velký počet nehod způsobených mladými lidmi.

Partnery kampaně Ministerstva dopravy „Nepijte, když řídíte“ jsou:

  • Mediální partner: Čro1 – Radiožurnál
  • Policie ČR
  • Lékařská zařízení (Všeobecná fakultní nemocnice, Centrum epidemiologie a prevence dětských úrazů II. LF UK)
  • České fórum pro zodpovědnou konzumaci alkoholických nápojů
  • Sdružení lihovarů
  • Sdružení pivovarů
  • Young & Rubicam – reklamní agentura
Na závěr článku odkaz na tři zajímavé klipy, které poměrně morbidním způsobem upozorňují na to, že při jizdě se má držet volant, ne mobil:
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků