Nová generace motorů Skyactiv: Diesel pro USA a benzín s kompresí 18:1

Nová generace motorů Skyactiv: Diesel pro USA a benzín s kompresí 18:1

Japonská automobilka Mazda se stále nebrání dieselům na trhu v USA a pracuje na jejich vývoji. V dnešní atmosféře se sice může zdát, že přivést na trh v USA naftový motor je zhruba to samé jako přijet s autem s pražskou značkou do Ostravy (nebo s ústeckou do Prahy), ale když se do toho Mazdě chce, bránit jí v tom nebudeme.

Vývoj nové generace motorů Skyactiv trochu nabral zpoždění právě kvůli většímu důrazu na plnění emisních norem. Původně měla naftová Mazda přijít do USA v roce 2015, ale prozatím to vypadá, že se všechno odkládá zhruba na rok 2018.

Mazda věří, že se jí podaří najít ideální kompromis mezi jízdní dynamikou a reálnými emisemi, na které se nyní zaměřuje pozornost odborníků, úřadů i veřejnosti. Nová generace dieselů se ale určitě neobejde bez selektivní katalytické redukce (AdBlue) a filtru pevných částic.

Spolu s upravenými motory má být součástí nové generace balíčku Skyactiv také další odlehčování, například použití uhlíkových vláken a jiných kompozitů. Mazda se rovněž soustředí na další snižování tření v převodovém ústrojí, efektivnější chlazení a lepší aerodynamiku.

Vedle nového dieselu ovšem Mazda pracuje i na zážehových motorech. Nová generace benzinových motorů má mít rekordní kompresní poměr 18:1 a zvládne spalovat velmi chudou směs. Automobilka odhaduje zlepšení účinnosti o masivních 30 %.

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud