Nová generace Mercedes-Benzu A (motory, převodovky)

Vyšší výkon, vyšší točivý moment, více radosti z jízdy – to byly cíle vývoje motorů pro nový Mercedes-Benz Třídy A, který v červnu oslaví svojí světovou premiéru a od podzimu se objeví u smluvních partnerů stuttgartské automobilky. Do motorového programu nového kompaktního vozu bude zařazeno sedm čtyřválců, mezi kterými se objeví tři nově vyvinuté motory CDI s přímým vstřikem nafty a také nový zážehový agregát přeplňovaný turbodmychadlem dávající výkon 142 kW/193 k. K dalším novinkám patří poprvé u Mercedesu použitá převodovka s plynulou změnou převodových stupňů, kterou lze na přání kombinovat se všemi nabízenými motory. Premiéru bude mít také nová šestistupňová převodovka manuální.

Vzhledem k předchozímu modelu se zvýšil výkon zážehových i vznětových motorů určených pro novou Třídu A až o 38 procent, u točivého momentu byl dosažen nárůst kolem 46 procent. Všechny tyto čtyřválce splňují přísné limity ekologické normy EU-4, pro vznětové motory je množné na přání získat filtr pevných částic. I přes zvýšení výkonu se podařilo u zážehových motorů snížit jejich spotřebu.

Motory určené pro novou Třídu A se vyznačují nezvyklou konstrukcí, která umožňuje jejich uložení za přední nápravou v úhlu až 59 stupňů. Tím se tyto čtyřválce stávají důležitými komponenty inteligentní koncepce pasivní bezpečnosti: při těžké čelní kolizi sklouznou šikmo dolů aniž by zasáhly do prostoru pro cestující.

Výkonové spektrum třech nově vyvinutých vznětových motorů CDI sahá od 60 kW/82 k do 103 kW/140 k. K podstatným změnám vzhledem k předchozímu modelu patří zvětšení zdvihového objemu z 1689 cm3 na 1991 cm3, vyšší tlaky pro vznícení směsi a vstřikování common-rail druhé generace, které pracuje s dvojitým předvstřikem a vyšším vstřikovacím tlakem (1600 bar). Tyto a ještě další opatření ovlivňují nárůst výkonu a točivého momentu, pokles škodlivých emisí ve výfuku a zlepšují akustický projev motoru. Motor nového modelu A 160 CDI dává nyní o devět procent vyšší výkon (60 kW/82 k) a zároveň také o 12,5 procenta vyšší točivý moment (180 Nm) než dosavadní A 160 CDI. Nový vznětový motor modelu A 180 CDI má s 80 kW o 14 procent vyšší výkon než měl motor modelu A 170 CDI a v rozmezí otáček 1600 až 2600 1/min dává o téměř 39 procent vyšší točivý moment.

Na vrcholu nabídky vznětových motorů Třídy A bude nyní agregát modelu A 200 CDI, který z hlediska agility a radosti z jízdy překonává dosud známá měřítka. Tento motor s přímým vstřikem nafty přeplňovaný turbodmychadlem s natáčením rozváděcích lopatek turbíny pracující s tlakem 180 bar pro vznícení směsi dává výkon 103 kW/140 k a je schopen vyvinout točivý moment 300 Nm mezi otáčkami 1600 až 3000 1/min. Tyto hodnoty zajišťují mimořádné zrychlení i při předjíždění. Spotřeba nových motorů Třídy A zůstala na příkladné úrovni dosavadního kompaktu.

Na přání dodávaný filtr pevných částic snižuje emise sazí o dalších 99 procent. Jeho regenerace probíhá bez jakékoliv příměsi a má dlouhou životnost.

Zážehové motory:
nový A 200 turbo s výkonem 142 kW/193 k

Zážehové čtyřválce nové Třídy A dosahují v porovnání s předchozím modelem až o 38 procent vyšší výkon a točivý moment zvýšený o 36 procent. Zároveň se u nich snížila spotřeba, škodliviny ve výfuku a hlučnost. S modelem A 200 TURBO dostává Třída A nové výkonové rozměry: se 142 kW/193 k se tento motor vyšplhal na litrový výkon zhruba 70 kW a řadí se tak k nejsilnějším hnacím agregátům své objemové třídy. Maximální točivý moment 280 Nm zůstává v širokém pásmu otáček až k dosažení maximálního výkonu při 4850 1/min konstantní. Turbodmychadlo bylo vyvinuto společnými silami inženýrů Mercedesu a jejich kolegů z vývojového střediska DaimlerChrysler.

Zvýšení výkonu a nárůst točivého momentu zážehových motorů nových modelů A 150, A 170 a A 200 je dáno o 100 cm3 větším zdvihovým objemem a zařazením turbulenčního sacího kanálu, který má vliv na získání vyššího točivého momentu v nízkých otáčkách.

Snížení třecích ztrát u pístů, ojnic a ventilového rozvodu obdobně jako další zlepšení homogenity palivové směsi zážehových motorů přispělo největší měrou k jejich nízké specifické spotřebě. I přesto, že tyto motory nové Třídy A mají vyšší výkon, v jízdním cyklu příslušné normy dosahují menší spotřeby než jejich předchůdci.

AUTOTRONIC: premiéra první samočinné
převodovky Mercedesu s plynulým řazením

S novou samočinnou převodovkou AUTOTRONIC začíná u Mercedesu nová éra převodové techniky. AUTOTRONIC pracuje na principu „Continous Variable Transmission“, u kterého se mění převody plynule prostřednictvím kuželových kotoučů variátoru a článkového pásu. S touto převodovkou zrychluje Třída A bez přerušení tažné síly a motor dosahuje svoje výkonové maximum rychleji než u běžné samočinné převodovky. Kromě toho pracuje plynule řadící převodovka AUTOTRONIC s vyšším jízdním i akustickým komfortem.

U této převodovky může řidič volit mezi dvěma jízdními programy. Při zařazení komfortního programu udržuje převodovka stále co možno nejnižší otáčky motoru, takže vůz zrychluje umírněně s malou spotřebou paliva. Sportovní program umožňuje převodovce automaticky odlišit individuální způsob jízdy řidiče a přizpůsobit mu strategii řazení. Převodovka AUTOTRONIC dává možnost zvolit i program ručního řazení, který celkový rozsah převodu rozděluje do sedmi virtuálních stupňů. Řazení směrem nahoru a směrem dolů se děje jemným dotykem páky voliče.

Kompletní převodovka AUTOTRONIC s hliníkovou skříní má délku pouhých 330 mm a je tak nejkompaktnější převodovkou s plynulým řazením na světě.

Obdobně jako AUTOTRONIC je nově vyvinutá i šestistupňová manuální převodovka, dodávaná sériově do modelů A 180 CDI, A 200 CDI a A 200 TURBO. U ostatních motorových variant nové Třídy A je použita osvědčená manuální převodovka, kterou technici v některých detailech vylepšili a přizpůsobili novým motorům.

Zážehové motory A 150 A 170 A 200 A 200 TURBO
Počet válců/ventilů 4/8 4/8 4/8 4/8
Objem válců cm3 1498 1699 2034 2034
Vrtání/zdvih mm 83/69,2 83/78,5 83/94 83/94
Rozteč válců mm 90 90 90 90
Výkon kW 70/5500/min 85/5500/min 100/5750/min 142/4800/min
Toč.moment Nm 140/3500/min 155/3500/min 185/3500/min 280/1800/min

Vznětové motory A 160 CDI A 180 CDI A 200 CDI
Počet válců/ventilů 4/16 4/16 4/16
Objem válců cm3 1991 1991 1991
Vrtání/zdvih mm 83/92 83/92 83/92
Rozteč válců mm 90 90 90
Výkon kW 60/4200/min 80/4200/min 103/4200/min
Toč.moment Nm 180/1400-2600/min 250/1600-2600/min 300/1600-3000/min

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků