Nová generace BMW 1: dítě dospělo

Měli jsme možnost krátce otestovat BMW řady 1 nové generace. Naše zjištění? Od svého předchůdce se liší. A to hodně.

První pocity z nové generace BMW řady 1, která byla představena v Česku? Výrazně se zlepšily jízdní vlastnosti vozu, cestující na zadních sedadlech dostali k dispozici více místa a zvětšil se i zavazadlový prostor. Právě tyto tři body byly terčem největším kritiky u originálního modelu, který však přesto slavil až nečekaný prodejní úspěch, pořídilo si ho více než milion zákazníků.

Větší míry

Hérakleitovo „nevstoupíš dvakrát do stejné řeky“ si vzali očividně za své konstruktéři a designéři bavorské automobilky. Na nové generaci nejmenšího z rodiny BMW totiž očividně nešetřili a představili notně proměněné auto.

Vůz je oproti svému předchůdci delší o 85 mm a širší o 17 mm. Rozvor náprav navíc narostl o podstatných 30 mm. Kromě toho nová jednička dostala také větší rozchod kol jak vpředu (o 51 mm), tak vzadu (o 72 mm).

Klepněte pro větší obrázek
BMW řady 1 má dlouhou přední kapotu, velký rozvor a dozadu posunutý prostor pro posádku. Vypadá jako sportovní kupé.  

Jak se to projevilo v interiéru? Se svými 180 centimetry jsem neměl vzadu problém s prostorem nad hlavou. Horší už to ale bylo s s místem na podlaze, což bylo dáno konstrukcí vozu. Podle údajů výrobce je ale nyní vzadu pro nohy o 21 mm více místa. Zadní část sedadel řidiče a spolujezdce byla zakryta plastem, což ke komfortnímu zážitku čahounům při jízdě vzadu nepřispěje. Přesto musím znovu říci, proti minulé verzi ten rozdíl byl neuvěřitelný – jako den a noc.

Větší míry vozu prospěly. O zavazadlovém prostoru, jenž narostl o 30 litrů na 360 litrů, se konečně dá hovořit jako o „prostoru“. Nejenže obstojí ve srovnání s s tím, co nabízejí konkurenční vozy, ale některé i poráží. Když se sklopí dělená zadní sedadla, tak se prostor zvětší až na 1200 l.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dva pakety, nová tvář

Na výši je také vylepšený interiér. Auto nyní nabízí prémiové prvky, které u předchůdce chyběly. Ocenil jsem také, že přístrojová deska je natočena ve střední části směrem k řidiči. 

Klepněte pro větší obrázek

Zákazníci si mohou standardní „jedničku“ vylepšit o dva pakety: BMW Sport Line a BMW Urban Line, ty se vzájemně odlišují různým zaměřením a řešením interiéru a exteriéru. Oba však stojí překvapivě shodně: 47 900 korun.

Modely Sport Line jsou například vybavené sportovními sedadly, koženým sportovním volantem s kontrastním červeným šitím, černě lesklými dekoračními lištami, mají šestnáctipalcová litá kola.

Modely Urban Line nabízejí specifické čalounění sedadel v kombinaci látka/kůže, dodává se v bílém nebo černém provedení, které je ozdobeno matně stříbrnými proužky.    

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jiný pocit za volantem

Nová jednička se na silnici chová jinak. Vůz působí „měkčím“ dojmem při běžném stylu jízdy, řízení je hladší. Auto je však stále velmi obratné. Má velmi dobře rozloženou hmotnost, přední nápravu s oddělenými spodními rameny a pětiprvkovou zadní nápravu.
Pokud si budete chtít užít radost při projíždění rychlých zatáček, dočkáte se jí. Zároveň ale musím říci, že už to nebude tak jiskrné jako u předchůdce. A to ani tehdy, když využijete přepínač jízdních režimů (standardně jsou připraveny režimy COMFORT, SPORT a ECO). 

Je dobře, že tento základní model automobilky BMW je stále nabízen s pohonem zadních kol, i když se hodně hovořilo o tom, že by tento vůz mohl dostat pohon předních kol. Do budoucna se prý dokonce uvažuje o příchodu provedení se systémem pohonu všech kol xDrive.

Pět motorizací

Co se týká motorů, tak nové BMW řady 1 je vybaveno dvojicí zážehových čtyřválců a trojicí vznětových motorů. Základem je benzinová jedna-šestka (116i) nabízející maximální výkon 136 koní. Nad ní stojí verze 118i se stejným motorem naladěným na 170 koní.

Naftová provedení jsou tři: ve všech případech jde o čtyřválce s objemem 1995 ccm. Nejslabší 116d nabídne 116 koní, prostřední 118d je naladěno na 143 koní a vrcholné 120d má maximální výkon 184 koní. Kombinovaná spotřeba dieselu by se měla pohybovat v rozmezí od 4,3 do 4,5 l/100 km v závislosti na konkrétní verzi.

Klepněte pro větší obrázek
Vůbec poprvé jsou všechny motory BMW řady 1 přeplňované pomocí technologie BMW TwinPower Turbo. 

Nejlépe mi z toho po krátkém testu trvajícím několik desítek minut vycházela verze 116d, byla nepraktičtější, nejekonomičtější, nejrozumnější. Nejvíce radosti jsem si užil s verzí 120d (ve srovnání s předchůdcem dosahuje o 5 kW vyššího výkonu: 135 kW/184 k při 4000 min-1. Současně došlo k nárůstu točivého momentu o 30 Nm na 380 Nm mezi 1750 a 2750 min-1. Tento model zrychluje z klidu na 100 km/h během 7,2 s a je schopen jet až 228 km/h.). A jako nejslabší bych hodnotil 116i.

Šestistupňová manuální převodovka se vyznačovala přesným řazením. Za zmínku také stojí, že nové BMW řady 1 je jediným vozem segmentu kompaktních vozů, který může být na přání vybaven osmistupňovou samočinnou převodovkou

Cena míří poměrně vysoko

Cena základního BMW 116i je nastavena na 630 000 korun. Nejslabší diesel startuje s cenovkou 652 500 korun, 118d si BMW cení na 698 750 korun a aktuálním vrcholem nabídky je 120d s cenou 748 750 korun.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Plus

Jízdní vlastnosti
Větší zavazadlový prostor
Výběr motorů

Minus

Horší výhled dozadu
Vzadu stále není dost místa
 

Více v připravovaném testu... 



 

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2017
Stav: 7 836 km
Cena: 1 900 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2017
Stav: 7 128 km
Cena: 1 000 000 Kč
BMW 6 3
Rok výroby: 2012
Stav: 63 755 km
Cena: 900 000 Kč
BMW 5 2,5
Rok výroby: 2005
Stav: 256 543 km
Cena: 160 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků