Nová daň má benzin zdražit o 14 haléřů na litr

Plán ministra průmyslu Martina Kuby navýšit státní rezervy ropy ze současných 90 dnů na 120 dnů má jasnější kontury. Poplatky za skladování budou hradit rafinerie a další soukromé subjekty na palivovém trhu formou daně z ropných produktů, která dle návrhu zdraží pohonné hmoty maximálně o 14 haléřů na litr. Návrh o navýšení hmotných rezerv má příští týden ve středu projednat vláda.
Nová daň má benzin zdražit o 14 haléřů na litr

Ceny pohonných hmot v posledních týdnech rekordně rostou. Především benzin každý měsíc zdražuje o desítky haléřů a jeho cena se nyní přibližuje 40 korunám za litr. Podnikatelům se opatření příliš nelíbí.

„Zdražení o 14 haléřů na litr při současném růstu cen představuje asi týdenní pohyb ceny na trhu, tedy nebude mít dramatický dopad. Ve chvíli, kdy se však vládu snažíme přesvědčit o snížení spotřební daně na pohonné hmoty, si nemyslím, že opatření, které ceny znovu zvedne, je příliš šťastné. Jde zejména o princip,“ řekl předseda Sdružení čerpacích stanic Ivan Indráček.

Navýšení rezerv se nelíbí také Unii malých a středních podniků. Nová daň se kromě občanů negativně dotkne dle předsedy unie Davida Šeicha také dopravců. „Stát by měl finance na navyšování hmotných rezerv najít jinde. Například důslednou kontrolou distributorů pohonných hmot by stát vybral více prostředků na spotřební dani a žádná nová daň by nebyla potřeba,“ uvedl Šeich.

Zapojení podnikatelů do ropné bezpečnosti je běžné, tvrdí ministerstvo

Vláda navýšení ropných rezerv zvažuje už několik let, opatření ale bylo opakovaně odloženo. Vzhledem k současné nestabilní politické situaci není jisté, zda kabinet návrh tentokrát schválí.

V rámci připomínek mělo k návrhu několik námitek ministerstvo financí. „Nelze pominout riziko, že nárůst zdanění vybraných ropných produktů by se mohl projevit naopak snížením celkového inkasa spotřební daně z minerálních olejů,“ uvedlo ministerstvo.

Zvýšení ropných zásob ukládá Česku směrnice EU. Podle předkladatelů ministerstva průmyslu a obchodu a Státní správy hmotných rezerv nezpůsobí nové opatření zvýšené nároky na státní rozpočet. „Zapojení podnikatelské sféry do financování ropné bezpečnosti je ve světě zcela běžné,“ uvádí se v předkládací zprávě.

Poplatky bude od soukromých subjektů vybírat celní správa. Kapacita zásob by se mohla navyšovat postupně během příštích deseti let. Celkové náklady SSHR odhaduje na zhruba 13 až 18 miliard korun. Státní distributor paliv Čepro již nabídl své skladovací kapacity v Loukově na Kroměřížsku. Opatření o navýšení zásob by mělo vstoupit v platnost od roku 2013.

Zdroj: E15.cz
 

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 181 361 km
Cena: 150 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 230 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 48 069 km
Cena: 360 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 83 878 km
Cena: 300 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků