Nová Dacia Sandero je konečně tady. Je pohlednější, vybavenější a znova přijíždí také v robustní verzi Stepway.
„Great news!“ jak by řekl James May. Po řadě upoutávek a odhalení exteriéru nám už Dacia naplno oficiálně představuje novou, v pořadí již třetí generaci hatchbacku Sandero. A myšlenka rumunské značky je stejná jako v minulosti. I novinku tak popisuje jako jednoduché, prostorné, spolehlivé a robustní auto bez zbytečných příkras za dostupnou cenovku.
Změny na designu posoudí asi každý sám, ve výsledku jsou nicméně nejvýraznějšími prvky nové LED světlomety a svítilny s výraznou grafikou, zatímco ostřejší sklon čelního okna, nižší úroveň střechy a širší boky dodávají Sanderu o něco stabilnější dojem. LED světlomety jsou nyní standardem ve všech úrovních výbavy.
Ačkoliv se externí rozměry vůči odchozí generaci příliš neliší, zvětšením rozvoru má nyní hatchback nabízet více místa v kabině (i po stránce odkládacích přihrádek), kdy je lehce větší i zavazadlový prostor o objemu 328 litrů (dříve 320 litrů). Většina výbav dostává standardně rovněž elektrické otevírání kufru. Do nabídky pak opět míří i robustnější verze Stepway s ochrannými plasty na karoserii, o 41 mm vyšší světlou výškou (celkem 174 mm), střešními nosiči a 16palcovými koly (standardně má Sandero 15palcová).
Nové Sandero i sedan Logan stojí na nové modulární platformě CMF od mateřského Renaultu, kterou používá například i poslední Clio. Dacia tak zmiňuje u nových vozů zvýšenou torzní tuhost, nižší hmotnost, kdy lepší ovladatelnost a stabilitu zajišťuje nová přední náprava, upravený posilovač a převodka řízení, kdežto díky novému uložení motoru se zapracovalo na snížení vibrací od motoru.
Se zásadnějšími změnami se pokračuje v interiéru, který nyní působí mnohem modernějším a kvalitnějším dojmem. Nové přední sedačky jsou pohodlnější a společně s volantem mají větší rozsah nastavení polohy, u vyšších výbav pak nechybí středová opěrka. A poslední technologický standard nemohl chybět…
Ve standardní výbavě se objevuje palubní počítač, multifukční volant s voličem omezovače rychlosti, světelný senzor nebo i držák smartphonu. Vyšší výbavy mají automatickou klimatizaci, vyhřívání předních sedaček, elektrickou parkovací brzdu, přední i zadní parkovací senzory včetně zadní kamery nebo senzor deště.
V závislosti na úrovni výbavy bude v Sanderu buď menší infotainment Media Control s možností konektivity smartphonů pro přístup k mobilním aplikacím navigace, hudby nebo zpráv. Funkce lze přitom bezpečně ovládat přes multifunkční volant nebo hlasem. Vrcholný systém Media Nav má poté 8palcovou dotykovou obrazovku se zabudovanou navigací, bezdrátovou konektivitou rozhraní Apple CarPlay nebo Android Auto, lze přes něj nastavovat různé bezpečností a asistenční funkce vozu a jeho součástí je audiosystém s šesti reproduktory.
Bezpečnostním standardem nového Sandera je mimochodem šest airbagů, předpínače bezpečnostních pasů, eCall systém a rovněž předkolizní asistent s automatickým brzděním v případě detekování překážky před vozem. Dále může být ve výbavě i sledování mrtvého úhlu nebo asistent rozjezdu do kopce.
S uvedením nového Sandera zmiňuje Dacia trojici motorizací, přičemž nechybí ani tolik populární LPG varianta. U všech jednotek je standardem Stop&Start systém. Základem je atmosférický litrový tříválec SCe 65 (48 kW/65 k) párovaný výhradně s pětistupňovou manuální převodovkou a dostupný pouze u standardního Sandera.
Výkonnější verzí je přeplňovaný litrový tříválec TCe 90 (66 kW/90 k), který bude dostupný s novou šestistupňovou manuální převodovkou nebo automatem CVT. Motorizace TCe 100 Bi-Fuel (74 kW/ 100 k) pak označuje rovněž litrový přeplňovaný tříválec, ovšem schopný pracovat kromě benzinu i na LPG. Zde je možností pouze šestistupňová manuální převodovka.
Ty nejdůležitější informace, cenu a datum uvedení na trh, si však nakonec Dacia zatím nechává pro sebe. Informace o sourozenci, nové generaci malého sedanu Logan, přineseme zanedlouho.