Nový duster se odpoutává z nejlevnější kategorie a směřuje do středního proudu. Úspěch předchůdců, které vzpomínáme na dalších stranách, bude nicméně chtít minimálně vyrovnat.
Na dusteru je ze všech modelů Dacie nejlépe vidět, jaký kus cesty značka spolu se svými zákazníky ušla. První generace se představila v roce 2010, nástupce o sedm let později a dohromady se jich do dneška prodalo přes 2,4 milionu. I třetí vydání nadále zachovává účelnost a charakteristické nadčasové rysy, ale evoluční posun je obrovský.
Design plný ostrých hran působí velmi moderně. Díky zlidovění technologie diodového osvětlení už není patrné, že by byli designéři něčím limitováni. Zaujme téměř vodorovná kapota. Při pohledu z interiéru vynikne, jak je mohutná a rozložitá. Řidič ji vidí takřka celou a připadá si skoro jak v hummeru.
Moderní prostor
Proti předchůdci se novinka rozměrově změnila jen minimálně. Na délku narostla o 2mm (4343mm) a lehce se rozšířila o 9mm (1813 mm). Zmenšila se výška o 37mm (1656mm) a také rozvor o 16mm (2657 mm), přesto se prostor pro posádku zvětšil. Těží z toho zejména cestující vzadu. I s výškou 1,9m se zde usadíte s příjemnou rezervou pro kolena i nad hlavou. Narostl také objem kufru. V závislosti na verzi nabízí 430 až 517 litrů, liší se nicméně jen prostor pod podlážkou. Pro LPG také nelze mít rezervu.
Velmi prokoukla palubní deska, která razí outdoorový styl a trochu připomíná jeepy. Centrem je moderní plovoucí displej o úhlopříčce 10,1“. Plasty sice zůstaly výhradně tvrdé, nicméně díky dvoubarevnému provedení nepůsobí na pohled lacině. V rámci segmentu jsou tvrdé materiály samozřejmě nevýhodou, nicméně vzhledem k nutnosti udržet příznivou cenu jsou plně pochopitelné. Zajímavý detail představují výdechy klimatizace s motivem mřížky ve tvaru denního svícení. Velmi praktické jsou odkládací prostory před řadicí pákou. Je zde i horizontální polička, která prostor šikovně dělí na dvě části, přičemž vespodu lze mít i indukční nabíječku.
Zaměřeno na lidi
Tradičně konzervativnější zákazníci Dacie ocení klasická tlačítka pro ovládání klimatizace. Příjemně tvarovaný je nový volant, který je v horní a spodní části lehce zploštělý. Přes mohutné tvary palubní desky řidiče nic netlačí, nicméně nohy má zapřené po obou stranách. Celková pozice řízení je přirozená a veškeré ovladače jsou v dobrém dosahu.
Duster vyjíždí stejně jako třeba sandero na platformě CMF-B. Proti nim i předchozímu dusteru však vnímáme obrovský posun v kvalitě jízdy. Velmi dobře se podařilo odtlumit podvozek, a to jak hluk od kol, tak i filtrování nerovností. Velmi příjemně se novinka nese i na rozbitých cestách, kde se k posádce dostávají jen decentní tupé otřesy.
Zároveň díky nízké hmotnosti je duster v zatáčkách příjemně obratný a hbitě mění směr. Nechová se těžkopádně a velmi málo se naklání. I v rámci dražší konkurence si tak vede velmi dobře. Nepodařilo se však potlačit aerodynamický hluk. Zejména na dálnici to kolem zrcátek a předních sloupů hodně šumí a jízda vyššími rychlostmi je tak stále akusticky méně komfortní než u konkurentů.
Užitečná elektrifikace
Nabídka motorů zahrnuje známý tříválec 1.0 TCe/74 kW (67 kW na benzin) s nepřímým vstřikováním upravený pro spalování LPG. Dále je zde nový tříválec 1.2 TCe/96 kW standardně spojen s mild-hybridním ústrojím (baterka 0,8 kWh), zároveň se jako jediná jednotka kombinuje i s pohonem všech kol. Poprvé v dusteru si je možné zvolit také plnohodnotný hybrid, poskytuje 104 kW a baterka má kapacitu 1,2 kWh. Jedná se o známé osvědčené ústrojí známé z dalších modelů Renaultu a Nissanu.
Atmosférická šestnáctistovka se pojí s elektromotorem o výkonu 36 kW pomocí multimódové převodovky – dvě robotizovaná ústrojí (4° pro spalovací a 2° pro elektromotor). Rozjezdy ani běžná jízda nedávají prostor pro kritiku. Sportovnější styl či šplhání do kopců ale zážehová šestnáctistovka v lásce nemá. Vytáčení dává hlasitě najevo, zároveň zůstává často viset ve vysokých otáčkách i po uvolnění plynu a dobíjí akumulátor, což působí nepřirozeně. V rámci prvních jízd nás nadchla spotřeba, která i přes zvlněný profil trasy a spíše dynamičtější styl skončila na hodnotě 5,3 l/100km.
Mild-hybridní dvanáctistovka působí přes lehce nižší výkon svižnějším dojmem. Řazení šestistupňové převodovky je přesné, v kulise nezadrhává, nicméně mohla by mít ještě o něco lehčí chod. Odstupňování je spíše delší, na šestku při 130 km/h točí 2600 min-1 a zároveň se k životu začíná probouzet až ve středním pásmu, takže do otáček se nechá trochu přemlouvat. Orientační spotřeba u předokolky činila na trase z velké části dálniční necelých sedm litrů.
Více pomocníků
V terénu oceníte měkce zabírající spojku, díky čemuž se s dusterem dobře manévruje i v náročných pasážích. Nechybí asistent pro sjíždění prudkých svahů, hill holder a novinkou je několik terénních režimů. Funkce Lock umožňuje nadále pevné sepnutí mezinápravové spojky. Distribuci točivého momentu stejně jako náklony vidíte přehledně na displeji, na terénních zlomech přijde vhod rovněž přední kamera.
Čtyřkolky jsou také z výroby vybaveny celoročními pneumatikami, které zajišťují lepší trakci než letní. Na nezpevněné cesty Malagy jsme si však v rámci jízd troufli i s předokolkami. Díky světlé výšce 209mm (čtyřkolky mají dokonce 217mm) se můžete před prudkými stoupáními rozjet a nebojíte se, že při netrefení optimální stopy někde škrtnete spodkem. Nový duster už lze objednávat. Ceny začínají na částce 429.900Kč, čtyřkolka stojí minimálně 598.900Kč a hybrid 622.900Kč. První vozy se u dealerů objeví v červnu.
Hodnocení Světa motorů
Klady
- Velký vnitřní prostor
- Příjemné jízdní vlastnosti
- Komfortní odpružení a malý hluk od kol
- Moderní a ergonomicky řešený interiér
- Praktické příslušenství
- Dobré terénní schopnosti a důkladné oplastování karoserie
- Jednoduché vypínání asistentů
Zápory
- Stále tvrdé plasty v interiéru
- Špatně přístupné úchyty isofix
- Výrazný hluk od předního sloupku a zrcátek
- Automat jen s hybridem a pohonem 4x2
Nová Dacia Duster 2024: Ceny na českém trhu |
Výbava |
Essential |
Expression |
Journey |
Extreme |
Eco-G 100 (74 kW) |
429.900 |
469.900 |
499.900 |
499.900 |
Tce 130 (96 kW) |
- |
- |
536.900 |
536.900 |
Tce 130 4x4 (96 kW) |
- |
- |
598.900 |
598.900 |
Hybrid 140 (103 kW) |
- |
- |
622.900 |
622.900 |
Článek vyšel ve Světě motorů 18/2024. Číslo můžete zakoupit na ikiosek.cz